Nuorten suosiossa olevat somevaikuttajat Ella Hautajärvi ja Alharith Obaid kertovat, miten radikaalisti somealustat ovat muuttuneet vain muutamassa vuodessa. Mitä ehdottomasti ei kannata enää julkaista sosiaalisessa mediassa?
YouTube-kanava Ella & Helmi nosti Ella Hautajärven, 23, lasten ja teinien suosioon vuonna 2019. Ellalla ja hänen aisaparillaan Helmi Kantolalla on noin 170 000 YouTube-seuraajaa, ja lisäksi heillä on suositut TikTok- ja Instagram-tilit. TikTokissa heitä seuraa 130 000 silmäparia.
Ella kertoo, että somevaikuttajien työ on muuttunut radikaalisti neljän vuoden aikana.
– Ne videot, joita teimme vuonna 2019, eivät toimisi enää lainkaan tänä päivänä, Ella Hautajärvi sanoo.
– Nopeimmin muuttuu TikTok, jossa alkuvuodesta tehdyt videot ovat jo nyt sellaisia, mitä ei enää julkaistaisi.
Somevaikuttaja Alharith "Alha" Obaid tekee Alha-nimisellä YouTube-kanavallaan sisältöä 80 000 tilaajalleen, ja myös hän on aktiivinen TikTokissa noin 50 000 seuraajalla.
Ammattimaisemman somettamisen vuonna 2020 aloittanut Alha huomaa somen muuttuvan todella nopeaa tahtia.
– Mikään, mitä tein somessa aiemmin, ei toimi enää, Alha sanoo.

