Nuoret naiset innostuivat suoratoistopalveluista, miehet suosivat ilmaisia kanavia.
Suomalaiset ovat yhä valmiimpia maksamaan tv-sarjoista ja elokuvista, selviää kyselytutkimuksesta. Suoratoistopalveluiden myötä myös koko katselukulttuuri on muutoksessa: sarjojen ahmiminen on erityisesti alle 30-vuotiaiden suosiossa. Silti televisio on pitänyt pintansa suosituimpana laitteena.
Maksulliset ja maksuttomat suoratoistopalvelut haukkaavat yhä suuremman osan suomalaisten viihdesisältöjen katsomisesta perinteisen, lähetysaikaan sidotun televisionkatselun kustannuksella. Maksullisten suoratoistopalveluiden suosio kasvaa erityisesti nuorten naisten keskuudessa Suomessa: kyselyyn vastanneista 16–25-vuotiaista naisista käytti päivittäisestä katseluajastaan lähes 40 prosenttia kuukausimaksullisiin suoratoistopalveluihin.
Nuoret miehet puolestaan suosivat ilmaisia viihdepalveluja, kuten Youtubea tai Vimeota, jotka veivät lähes kolmanneksen heidän päivittäisestä katseluajastaan. Television ääressä lähetysaikaan ohjelmia seuraavat erityisesti yli 50-vuotiaat.
Kyselyn tilanneen Elisan tutkimusjohtaja Minna Virtanen arvioi, että nuorten naisten siirtymistä maksullisiin suoratoistopalveluihin voi selittää se, että niissä on nykyään enemmän tarjolla sisältöä, joka kiinnostaa naisia.
Suomi tulee jäljessä maksuhalukkuudessa
Elisan sisältöliiketoiminnan johtajan Ani Korpelan mukaan suomalaiset ovat nykyään valmiimpia maksamaan sisällöstä, ja kehittyneempi teknologia on tehnyt katselusta helpompaa.
– Jos yhteydet ovat huonot ja katselu keskeytyy, ei kokemus ole hyvä eikä tv-sisällöstä haluta silloin maksaa, Korpela sanoo.
