Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaiset ovat yhä valmiimpia maksamaan tv-sarjoista ja elokuvista – sarjojen ahmiminen lisää katselun nautintoa

Julkaistu 13.02.2019 15:54(Päivitetty 13.02.2019 20:20)

MTV UUTISET – STT

Nuoret naiset innostuivat suoratoistopalveluista, miehet suosivat ilmaisia kanavia. 

Suomalaiset ovat yhä valmiimpia maksamaan tv-sarjoista ja elokuvista, selviää kyselytutkimuksesta. Suoratoistopalveluiden myötä myös koko katselukulttuuri on muutoksessa: sarjojen ahmiminen on erityisesti alle 30-vuotiaiden suosiossa. Silti televisio on pitänyt pintansa suosituimpana laitteena.

Maksulliset ja maksuttomat suoratoistopalvelut haukkaavat yhä suuremman osan suomalaisten viihdesisältöjen katsomisesta perinteisen, lähetysaikaan sidotun televisionkatselun kustannuksella. Maksullisten suoratoistopalveluiden suosio kasvaa erityisesti nuorten naisten keskuudessa Suomessa: kyselyyn vastanneista 16–25-vuotiaista naisista käytti päivittäisestä katseluajastaan lähes 40 prosenttia kuukausimaksullisiin suoratoistopalveluihin.

Nuoret miehet puolestaan suosivat ilmaisia viihdepalveluja, kuten Youtubea tai Vimeota, jotka veivät lähes kolmanneksen heidän päivittäisestä katseluajastaan. Television ääressä lähetysaikaan ohjelmia seuraavat erityisesti yli 50-vuotiaat.

Kyselyn tilanneen Elisan tutkimusjohtaja Minna Virtanen arvioi, että nuorten naisten siirtymistä maksullisiin suoratoistopalveluihin voi selittää se, että niissä on nykyään enemmän tarjolla sisältöä, joka kiinnostaa naisia.

Suomi tulee jäljessä maksuhalukkuudessa

Elisan sisältöliiketoiminnan johtajan Ani Korpelan mukaan suomalaiset ovat nykyään valmiimpia maksamaan sisällöstä, ja kehittyneempi teknologia on tehnyt katselusta helpompaa.

–  Jos yhteydet ovat huonot ja katselu keskeytyy, ei kokemus ole hyvä eikä tv-sisällöstä haluta silloin maksaa, Korpela sanoo.


Korpela sanoo, että Suomi on tullut jälkijunassa maksuhalukkuudessa, koska täällä on perinteisesti ollut paljon ilmaisia tv-kanavia.

Joka toisessa kodissa on ainakin yksi maksullinen suoratoistopalvelu, selviää kyselystä. Suosituimpia ne ovat lapsiperheissä, joista 71 prosenttia maksaa ainakin yhdestä suoratoistopalvelusta.

Televisio on edelleen selvästi suosituin laite ohjelmien ja elokuvien katsomiseen: televisiosta sisältöä katsoi viikoittain 84 prosenttia vastaajista, tietokoneelta 46 prosenttia, älypuhelimesta 30 prosenttia ja tabletilta 21 prosenttia.

Päivittäinen katseluaika putoaa selvästi ruuhkavuosina

Suomalaiset katsovat yhä enemmän tv-sarjoja samaan aikaan, kun elokuvien suosio laskee. Televisiosarjat vievät jo lähes puolet katseluajasta, lähes 75 minuuttia päivässä. Elokuvia katsotaan keskimäärin 32 minuuttia ja urheilua 14 minuuttia päivässä.

Päivittäinen katseluaika putoaa selvästi ruuhkavuosia viettävien eli 26–35-vuotiaiden kohdalla, mutta sitä vanhemmilla viihteen katselu lähtee jälleen nousuun.

Kyselyn mukaan sarjojen ahmiminen lisää katselun nautintoa, varsinkin alle nelikymppisten keskuudessa. Osa vastaajista valitsi katsottavaksi sellaisia sarjoja, joita pystyi katsomaan monta jaksoa kerralla. Sarjoja ahmivat erityisesti alle 30-vuotiaat.

2:05Suoratoistopalveluiden välityksellä maailmalleKotimaisia tv-sarjoja tehtiin viime vuonna ahkerasti. Taustalla oli suoratoistopalveluiden tarjoama markkinarako.

Uutista päivitetty 20.20.

Lisää aiheesta:

"Livessä on oma taikansa" – Tästä syystä suorat lähetykset vetävät edelleen miljoonia telkkarin ääreenSuomalaiset katsovat MTV:n sisältöjä aiempaa enemmän – toimitusjohtaja: "Olemme hyvin ylpeitä"MTV:n jääkiekon MM-loppuottelu ylivoimaisesti katsotuin ohjelma! Näin suomalaiset katsoivat televisiota vuonna 2021Internet rynnii kotisohville: Suoratoiston ja muiden digitaalisten kanavien osuus television katselusta voimakkaassa nousussa: "Ohjelmien elinkaari pitenee merkittävästi"Maksulliset suoratoistopalvelut ovat suosituimpia lapsiperheissä – noin 70 prosenttia käyttää ainakin yhtä palveluaTutkimus: Tämän kokoinen televisio on virallisesti jo liian pieni
TelevisioElokuvatVapaa-aikaTutkimustuloksetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Televisio
  • 07.06.202210:05
    TV-ohjelmat

    Kuka on uusi TTK-juontaja? Katso MTV:n syysohjelmiston julkistustilaisuus

  • 28.05.201908:04
    TV-ohjelmat

    MTV:n syksyn ohjelmisto julki – katso tähtien täyteinen lähetys!

  • 11.03.201922:02
    Trumpin Yhdysvallat

    Rasismin vuoksi kenkään saanut koomikko väittää: Michelle Obama oli potkujen takana

  • 24.02.201913:09
    Kauniit ja rohkeat

    Kauniit ja rohkeat -tähti sai ensimmäisen agenttinsa 12-vuotiaana – haaveilee supersankaripahiksen roolista

  • 22.02.201913:34
    Jari Lindström

    Nyt oli ministerin twiiteistä poliittinen jargon kaukana – Lindström veisteli Rambo-elokuvan alusta loppuun: "Taitaa monelle käydä kylmät sillä Johnnylla on puukko mukanaan"