Biopolttoaineet ja hybridit ovat välivaiheita matkalla liikenteen sähköistymiseen.
Kun pyritään vähentämään liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä, keskeisiä keinoja ovat sähköautot ja biopolttoaineet. Hallituksen ja liikenneministeriön linjausten perusteella Suomi aikoo pistää lähes kaikki munansa jälkimmäiseen koriin.
Kaikkien mielestä se ei ole viisas valinta. Sähköautoilu on ottanut viime aikoina isoja harppauksia, ja monet autonvalmistajat ovat vähentämässä polttomoottorien määrää tuotannossaan. Esimerkiksi Volvo on päättänyt, että vuodesta 2019 alkaen sen kaikki uudet automallit ovat joko kokonaan sähköllä käyviä tai hybridejä eli sähkö- ja polttomoottorit yhdistäviä autoja. Samalla Volvo lopettaa bensa- ja diesel-autojen kehittämisen.
Teollisuusneuvos, Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja Kari Kallonen sanoo, että Suomen bioaineita painottavassa linjassa on osittain järkeä.
– Talous- ja työvoimapolitiikan kannalta hallitus toimii järkevästi, hän sanoo.
Biopolttoaineisiin keskittyminen voi tuoda työpaikkoja ja jonkin verran vientiä suomalaisille yrityksille, mutta maailmanlaajuisessa kehityksessä biopolttoaineet voivat hävitä sähköistymiselle melko pian.
– Jos katsoo, mitä alalla puhutaan, ei missään automessuilla keskustella biopolttoaineista vaan sähköautoista, Kallonen huomauttaa.
Norja tukee sähköautoilua
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mielestä olisi järkevää pitää kaikki mahdollisuudet auki. Nieminen ei usko sähköautoilun yleistyvän vallankumouksen lailla vaan pikemminkin evoluutiona. Siksi ympäristöystävällisempiä polttoaineita pitää miettiä.
