Suomi vähentää päästöjä biopolttoaineilla ja unohtaa sähköautot

Biopolttoaineet ja hybridit ovat välivaiheita matkalla liikenteen sähköistymiseen.

Kun pyritään vähentämään liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä, keskeisiä keinoja ovat sähköautot ja biopolttoaineet. Hallituksen ja liikenneministeriön linjausten perusteella Suomi aikoo pistää lähes kaikki munansa jälkimmäiseen koriin.

Kaikkien mielestä se ei ole viisas valinta. Sähköautoilu on ottanut viime aikoina isoja harppauksia, ja monet autonvalmistajat ovat vähentämässä polttomoottorien määrää tuotannossaan. Esimerkiksi Volvo on päättänyt, että vuodesta 2019 alkaen sen kaikki uudet automallit ovat joko kokonaan sähköllä käyviä tai hybridejä eli sähkö- ja polttomoottorit yhdistäviä autoja. Samalla Volvo lopettaa bensa- ja diesel-autojen kehittämisen.

Teollisuusneuvos, Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja Kari Kallonen sanoo, että Suomen bioaineita painottavassa linjassa on osittain järkeä.

– Talous- ja työvoimapolitiikan kannalta hallitus toimii järkevästi, hän sanoo.

Biopolttoaineisiin keskittyminen voi tuoda työpaikkoja ja jonkin verran vientiä suomalaisille yrityksille, mutta maailmanlaajuisessa kehityksessä biopolttoaineet voivat hävitä sähköistymiselle melko pian.

– Jos katsoo, mitä alalla puhutaan, ei missään automessuilla keskustella biopolttoaineista vaan sähköautoista, Kallonen huomauttaa.

Norja tukee sähköautoilua

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mielestä olisi järkevää pitää kaikki mahdollisuudet auki. Nieminen ei usko sähköautoilun yleistyvän vallankumouksen lailla vaan pikemminkin evoluutiona. Siksi ympäristöystävällisempiä polttoaineita pitää miettiä.

– Suomalainen autokanta on vanhaa, eivätkä kaikki hanki kalliita sähköautoja saman tien, Nieminen toteaa.

– Emme voi vielä tietää, mikä teknologia lopulta voittaa.

Kyse on myös poliittisista päätöksistä. Biopolttoaineet voidaan saada menestymään myöntämällä niiden valmistukseen tukia ja keventämällä niihin kohdistuvaa verotusta.

Esimerkiksi Norjassa on valittu toisin: sähköautoiluun on laitettu paljon rahaa, ja siitä on jo tullut valtavirtaa.

Nieminen kehottaa kuitenkin kriittisyyteen. Norjan on mahdollista tukea sähköautoilua, koska se on vaurastunut myymällä öljystä valmistettavia polttoaineita ulkomaille.

– Kyse on öljyvaltion harjoittamasta viherpesusta.

Myös raskaaseen liikenteeseen

Kallosen mukaan sähkömoottorit yleistyvät ensin henkilöautoissa, seuraavaksi pakettiautoissa ja sitten linja- ja kuorma-autoissa. Raskaassa liikenteessä ja työkoneissa suositaan todennäköisesti vielä pitkään polttomoottoreita esimerkiksi toimintavarmuuden vuoksi.

Tästä on kyse

– Suomen tavoitteena on nostaa biopolttoaineiden käytön osuus 30 prosenttiin kaikista liikenteen poltto­aineista vuoteen 2030 mennessä.

– Biopolttoaineita ovat esimerkiksi etanoli, jota sekoitetaan tavanomaiseen bensiiniin, ja erilaisista teollisuuden jäterasvoista ja metsien hakkuujätteistä valmistettava diesel.

– Biopolttoaineisiin siirtyminen voi olla helpompi ja nopeampi tapa vähentää liikenteen päästöjä kuin sähköautoiluun siirtyminen, koska jälkimmäinen vaatisi käytännössä koko autokannan uusimista.

– Biopolttoaineiden tuotannosta kaavaillaan Suomelle uutta kasvualaa ja vientivalttia.

– Jos sähköautot yleistyvät nopeasti, biopolttoaineet voivat jäädä lähinnä raskaan liikenteen käyttöön.

– Sähköautoilun ongelmia Suomessa ovat esimerkiksi pikalatauspisteiden vähäisyys ja pitkät välimatkat.

– Toistaiseksi sähköautot kulkevat korkeintaan joitakin satoja kilometrejä yhdellä latauksella, mutta niiden akut kehittyvät jatkuvasti.

Kallosen mukaan sähkömoottorit yleistyvät ensin henkilöautoissa, seuraavaksi pakettiautoissa ja sitten linja- ja kuorma-autoissa. Raskaassa liikenteessä ja työkoneissa suositaan todennäköisesti vielä pitkään polttomoottoreita esimerkiksi toimintavarmuuden vuoksi.

– Siltä osin Suomi voi pystyä viemään biopolttoaineita ulkomaillekin.

Kallonen toteaa, että myös kahta teknologiaa yhdistävät hybridiautot ovat välivaihe matkalla sähköautoiluun.

Sekä Nieminen että Kallonen pitävät sähköautoilun kasvun avaimena työsuhdeautoja. Noin neljännes uutena ostetuista autoista menee yritysten käyttöön, ja koska monilla yrityksillä on ympäristöohjelmansa, vähäpäästöiset hybridi- ja sähköautot ovat niille houkutteleva vaihtoehto.

Kallonen lisää, että työsuhdeautot ovat usein keskimääräistä kalliimpia ja käytössä muutaman vuoden kerrallaan. Voi siis olla, että lähivuosina käytettyjen autojen markkinoille vapautuu hyväkuntoisia, uutta edullisempia sähköautoja.

– Se voi helpottaa tilannetta siihen asti, että sähköautojen hinta tulee polttomoottoriautojen tasolle. Siihen menee arviolta viisi vuotta.


---

Näin polttoaineita testataan laboratoriossa 1:09

Lue myös:

    Uusimmat