Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

MT: Näin paljon bensan pitää maksaa, jotta perussuomalaisten kannattaja vähentää autoiluaan – vasemmiston ja vihreidenkin äänestäjät erottuvat

2:35Miten käyttövoimaveron poistaminen vaikuttaisi dieselin hintaan?Miten käyttövoimaveron poistaminen voisi vaikuttaa dieselin hintaan?
Julkaistu 28.03.2022 13:23

Ville Järveläinen

Neljäsosalla suomalaisista polttoaineen kipuraja on jo ylittynyt, mutta noin joka viidennellä se ei ole vielä lähelläkään, selviää Maaseudun Tulevaisuuden gallupista. Kyselyssä kysyttiin myös puoluetta, jota kannattaa, ja tuloksista löytyikin isoja näkemyseroja muun muassa perussuomalaisten ja vasemmistoliiton kannattajien väliltä. 

Maaseudun Tulevaisuus teetti aiemmin maaliskuussa runsaan tuhannen vastaajan polttoainekyselyn, jonka tulosten perusteella noin neljäsosa suomalaisista, yli 23 prosenttia, vähentää autoiluaan merkittävästi siinä vaiheessa, kun menovesi maksaa yli kaksi euroa litralta.

MT:n kyselyssä selvitettiin, mikä on polttoaineen hinnan niin sanottu kipuraja, eli minkä jälkeen autoilua vähennetään merkittävästi. 

Bensiinin kahden euron raja rikkoutui monin paikoin jo marraskuussa. Maaliskuussa on menty jo yli 2,5 euron muun muassa Ukrainan sodan seurauksena.

Lue myös: Kannattaako nelihenkisen perheen matkustaa Helsingistä Ouluun ja takaisin autolla vai junalla?

Kahteen ja puoleen euroon kipurajansa veti noin 18 prosenttia, kolmeen euroon hieman vajaat 20 prosenttia. Lue tästä, missä päästiin maanantaina lähimmäksi kolmen euron rajaa.

Runsaat 11 prosenttia vastaajista ilmoitti, ettei minkäänlainen hinnannousu pakottaisi vähentämään autoilua.

Tulosta voi toki tulkita myös niin, että autolla on pakko ajaa – maksoi mitä maksoi.

Vain 11 prosenttia helsinkiläisautoilijoista ilmoitti kipurajakseen kaksi euroa.

Puoluekannallakin merkitystä

Maaseudun Tulevaisuuden kyselyn mukaan polttoaineen hinnannousu vaikuttaisi eniten perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien kannattajiin, vähiten vasemmiston ja vihreiden kannattajiin.

Perussuomalaisista hieman alle 40 prosenttia ja kristillisdemokraateista noin 38 prosenttia kertoi joutuvansa vähentämään autoilua kahden euron rajan ylittyessä. Perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien kannattajien vastaukset heijastelevat tuloksia parhaiten koko Suomen osalta, sillä kuten edellä kerrottiin, veti joka neljäs suomalainen kipurajansa kahteen euroon.

Vasemmistoliiton kannattajista sen sijaan yli 52 prosenttia ilmoitti MT:n mukaan, ettei polttoaineen korotus koskisi heihin. Vihreiden kannattajista näin ilmoitti hieman yli 41 prosenttia.

Lue myös: Missä tankata halvimmalla? Tämä kaupunki on nyt tarkan markan autoilijan ykköskohde

"Olimme yllättyneitä, kuinka paljon suomalaiset ovatkin valmiita maksamaan"

Kerroimme joulukuussa tutkimusyhtiö Bilendiin selvittäneen lähes 800 suomalaiselta autoilijalta, kuinka paljon polttoaineen pitäisi maksaa ennen kuin sillä olisi vaikutusta heidän ajomääräänsä.

Vastaukset paljastivat, että suomalaiset ovat valmiita maksamaan bensastaan keskimäärin peräti 2,46 euroa litralta. Dieselistä sen sijaan ollaan valmiita maksamaan "vain" 2,41 euroa litralta. Nämä rajat ovat Ukrainan sodan myötä paukkuneet monin paikoin.

– Vuosien ajan on puhuttu suomalaisten kipurajan olevan kahden euron litrahinta. Olimme yllättyneitä siitä, kuinka paljon suomalaiset ovatkin nykyään valmiita maksamaan polttoaineesta. Varsinkin erot maksuvalmiudessa erilaisten autoilijoiden ja alueiden välillä olivat yllättäviä, Bilendin vanhempi tutkimusjohtaja Miika Parpo kertoi joulukuisessa tiedotteessa viitaten kyselyn pohjalta laskettuihin keskiarvohintoihin.

Lue myös: Diesel on jo bensaa kalliimpaa – miksi dieselkuskin pitää maksaa vielä käyttövoimaveroakin?

Lähde: Maaseudun Tulevaisuus

Lisää aiheesta:

Näin paljon suomalaiset voisivat maksaa sähköauton lataamisesta kuukaudessa – boomereiden kipuraja on niin matala, ettei sillä saisi edes tankillista bensaaYllättävän harva autoilija hyödyntää ilmiselvän polttoaineen säästökikan: "Voi itse vaikuttaa"Suomi dominoi hyvin ikävää tilastoa – kallein bensa ja toiseksi kallein diesel koko EU:ssaMT: Polttoaineen kahden euron litrahinta merkittävä vedenjakaja – näin se vaikuttaa suomalaisten autoiluunVaikka bensan hinta huolettaa nyt, ovat monet ostaneet autonsa murehtimatta kulutusta: "Nostattaa voimakkaita tunteita"Kahden euron bensalitra on jo arkea – tässä suomalaisten uusi kipuraja polttoaineen hinnalle
PolttoaineAutoilun kustannuksetKotimaaPolitiikkaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine
  • 13.11.07:45
    Lentokoneet

    Vedystä ja hiilidioksidista syntyy lentopolttoainetta – suomalaisyritys pisimmällä

  • 13.11.05:34
    Ilmastonmuutos

    Tutkimus: Fossiilisten polttoaineiden päästöt ennätyskorkealle

  • 12.11.10:54
    Teboil

    Näin Teboilin johto tienasi – Putinin palkitseman pomon tuloista ei veroja Suomeen

  • 10.11.14:37
    Teboil

    Kaksi Teboilia lopettaa – yrittäjäpariskunta avautuu: "Kestettiin uhkailut ja huorittelut"

  • 7.11.19:57
    Teboil

    Kuljetusalan etujärjestöltä lohduttomat sanat Teboilin tilanteesta