Mainos

Suomenlahdella leijuva keltainen sumu nimettiin jo siitepölyksi – erikoistutkija lyö nyt tiskiin kuvat, jotka paljastavatkin sen olevan karmaisevan jättimäinen "saastepatja"

0:36
Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Seppo Knuuttilan mukaan toisinaan Suomenlahdella meren yllä leijuva keltainen pilvi on peräisin laivojen pakokaasuista.

Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Seppo Knuuttilan mukaan toisinaan Suomenlahdella meren yllä leijuva keltainen pilvi on peräisin laivojen pakokaasuista.

Turun yliopiston siitepölytiedotuksen yksikön johtaja Annika Saarto arveli kyseessä olevan mäntypuun siitepölypilvi.

Knuuttila kuitenkin arvelee toisin. Hän kertoo MTV Uutisille, että on havainnoinut vastaavaa ilmiötä kotoaan Helsingin Lauttasaaresta vuosikausia.

– Pakokaasupilvi on näkyvissä aina, kun säätila sen mahdollistaa. Uutisessa olevassa kuvassa kyseessä ei siis ollut siitepölypilvi, vaan laivojen pakokaasuista peräisin oleva saastepilvi.

– Lisäksi uskon, että mikäli siitepöly kulkisi ilmassa maalta merelle, tapahtuisi se korkeammalla ilmassa, Knuuttila kertoo.

Pakokaasupilvi jää lähelle veden pintaa

Pakokaasupilvi sen sijaan jää leijailemaan matalalle meren ylle erityisesti keväällä, kun merenpinnan lähettyvillä ilma on viileämpää, kuin korkeammalla ilmakehässä.

– Sen takia laivan savupiipuista tupruava pakokaasu ei nouse ylemmäs, vaan jää lähelle merenpintaa ikään kuin keltaiseksi saastepatjaksi. Tämä johtuu inversiotilanteesta.

Laivat saastuttavat runsaasti

Suomenlahdella laivaliikenne on tiheää Helsingin ja Tallinnan välillä sekä erityisesti Suomenlahden ulapalla on paljon liikennettä Venäjälle, Knuuttila kertoo.

EU:n rikkidirektiivi on vuoden 2015 alusta lähtien Knuuttilan mukaan parantanut ilmanlaatua ja vähentänyt rikkipäästöjä, mutta ongelmana on edelleen lisääntyvä laivaliikenne, joka kasvattaa päästöjä.

Ratkaisu laivaliikenteen päästöjen vähentämiseen olisi Knuuttilan mukaan esimerkiksi nesteytetyn maakaasun, LNG:n, käyttö polttoaineena laivapolttoöljyn asemasta. Se ei sisällä lainkaan rikkiä.

– Nykyisin laivojen piipusta tupruaa rikin lisäksi hiukkasia ja typen oksideja, jotka rehevöittävät Itämerta

2:16
Laivaliikenteen vaikutus Itämeren tilaan on edelleen merkittävä, vaikka päästöjä on jo vähennetty monin tavoin. Haastattelussa Seppo Knuuttila.

Jutun lopussa olevan grafiikan kuvatekstiä täsmennetty 6.6.2019 kello 10.38: Lisätty tieto, miltä vuodelta grafiikka on peräisin sekä avattu sanallisesti grafiikan sisältöä laajemmin.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja