Teknisen tuen kohtaamien ongelmien kirjo on valtava. Toisinaan päänvaivaa aiheuttavat useiden satojen sivujen ohjekirjojen tulkitseminen – toisinaan puhelimen virtanapin paikallistaminen.
Uuden tekniikkalaitteen hankkiminen ei välttämättä ole niin iloinen tapahtuma kuin voisi olettaa. Elisan osastopäällikkö Annukka Matilaisen mukaan nimenomaan uusien laitteiden käyttöönotto työllistää teknisen tuen ammattilaisia kaikkein eniten.
Esimerkiksi uuden tai jopa ihka ensimmäinen älypuhelimen käyttöönotto herättää useita kysymyksiä sähköpostin asentamisesta puhelimeen internet-yhteyden luomiseen. Ensikertalaiselle kymmenien asetusten tekeminen onkin aikaa vievä prosessi, mutta samat kysymykset työllistävät teknistä tukea jatkuvasti.
”Hyvin yleinen tapaus on älypuhelinten ja varsinkin tablettien kanssa se, että asiakas luulee sammuttaneensa laitteen, mutta onkin vain laittanut näytön lukkoon eli pimeäksi ja sitten avannut näytön. Monet eivät edes tiedä missä virtanappula laitteessa on. Monet kerrat on etsitty virtanäppäintä asiakkaan kanssa yhdessä: ’Se sama näppäin mistä saatte näytön pimeäksikin niin painatte vaan pidempään’. Tämä tulee esiin varsinkin liittymämuutosten yhteydessä, kun liittymä vaatii laitteen uudelleen käynnistyksen toimiakseen.” – Teknisen tuen asiantuntija, Helpson
Muita yleisiä aiheita, joissa asiakkaat kaipaavat usein tukea ovat muun muassa langattoman verkon käyttöönotto, tietokoneen toimivuusongelmat ja päivitysten tekeminen sekä tietoturvapalvelujen asennus. Kukapa ei olisi kokenut sitä tuskaa, joka seuraa toimimattoman langattoman verkon kanssa taistelemisesta?
