Suomen teille isompia rekkoja – tiet eivät kestä, sillat liian matalia, ei asiaa ulkomaille

Suomen teille on tulossa kesällä aiempaa painavampia ja korkeampia ajoneuvoyhdistelmiä. Nykyinen kalusto painaa enimmillään 60 tonnia ja on 4,2 metriä korkeaa. Mikäli uusi jo EU:n hyväksymä asetus menee läpi valtioneuvostossa, niin maksimipaino nousee 76 tonniin ja yhdistelmien korkeus kasvaa 4,4 metriin.

Mahdollisuus autojen kapasiteetin kasvattamiseen on Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mukaan hyvä asia, mutta maan tieverkko ei ole muutokseen valmis.

– Suomen silloista ehkä 40 prosenttia on sellaisia, että uudet korkeammat ajoneuvot eivät mahdu niiden alitse. Monissa silloissa on myös painorajoituksia, eli uudella kalustolla ei saa ajaa niiden ylitse. Lisäksi tämä tulee olemaan huonossa kunnossa oleville yksityisille teille sekä alemmalle tieverkolle melkoinen rasite, kertoo SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

SKAL pitää hyvänä asiana sitä, että kehysriihessä osoitettiin reipas 50 miljoonaa kiireellisiin kunnostustöihin. Sen mukaan se ei kuitenkaan riitä alkuunkaan.

– Meillä on pelko, että Liikennevirasto ratkaisee asian kylvämällä rajoitus- ja kieltomerkkejä siltojen pieliin sekä teiden varsille. Jos yrittäjät omasta innostaan tai asiakkaan painostuksesta päätyvät uusia välineitä hankkimaan, niin kyllä niitä soisi käytettävän, Lehtonen sanoo.

Lehtonen epäilee myös alan mahdollisuuksia hyödyntää mahdollinen lisäkapasiteetti.

– Rahtiliikenteessä on hyvin tavanomaista se, että ajetaan vajailla kuormilla. Mistä ihmeestä siihen isompaan rekkaan tulee täysi kuorma? Voisin ajatella, että lähtökohtaisesti metsäteollisuus on sitä, missä tätä voidaan ainakin teoriassa hyödyntää.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL toivoi toisenlaista ratkaisua.

– Olisimme halunneet yleisen noston 64 tonniin. Siihen olisi mahdollista päästä nykyiselläkin kalustolla ilman vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Lisäksi olisimme voineet kokeilla Ruotsin mallin mukaan määrätyillä reiteillä jopa 90 tonnin yhdistelmiä. Tuolloin auto olisi hommattu vain tiettyä työtä varten. Yleinen hyppäys isompiin haastaa hankkimaan ehkä turhaankin kalustoa, Iiro Lehtonen arvelee.

Uudet painavammat autot tulevat käyttöön vain Suomessa.

– EU suhtautui Suomen pyyntöön myönteisesti sillä ehdolla, että autot pysyvät Suomen rajojen sisällä. Muualle niillä ei saa mennä. Esimerkiksi Venäjällä ajetaan huomattavasti pienemmällä kalustolla ja Ruotsissa ovat yleisessä käytössä 60 tonnin yhdistelmät.

Kaikesta huolimatta Lehtonen uskoo uuden tilavamman kaluston yleistyvän.

– Toivottavasti kuitenkin vasta tarpeen mukaan normaalissa investointirytmissä. Jos ei ole tietoa asiakkaista tai rahdeista, niin ei niitä kannata umpimähkään hankkia, Lehtonen neuvoo.

Hän uskoo, että painavampia autoja alkaa liikkua teillä välittömästi kesällä, sillä 60 tonnin paino on mahdollista ylittää vanhallakin kalustolla.

– Tosin asetusteksti vielä ole lopullisessa muodossaan, sillä SKAL hieroo sitä yhä yhdessä Liikenneministeriön kanssa.

Lue myös:

    Uusimmat