Suomen teille on tulossa kesällä aiempaa painavampia ja korkeampia ajoneuvoyhdistelmiä. Nykyinen kalusto painaa enimmillään 60 tonnia ja on 4,2 metriä korkeaa.
Mikäli uusi jo EU:n hyväksymä asetus menee läpi valtioneuvostossa, niin maksimipaino nousee 76 tonniin ja yhdistelmien korkeus kasvaa 4,4 metriin.
– Tällä hetkellä ajoneuvoyhdistelmän enimmäispaino 60 tonnia.
– Raja aiotaan nostaa 76 tonniin, jonka kantamiseksi vaaditaan yhdeksänakselinen yhdistelmä.
– Kahdeksanakselinen yhdistelmä voi kantaa enintään 68 tonnia.
– Nykyinen seitsemänakselinen kalusto saa viiden vuoden määräajan kuljettaa 64 tonnia.
– Kaiken kaluston maksimikorkeutta ollaan nostamassa 4,2 metristä 4,4 metriin.
– Ajoneuvojen pituuksiin ei kajota.
– Uudistusta on SKAL:n mukaan suunniteltu 1,5 vuotta.
– Uudistuksen käsittely: Marraskuussa linjattiin ministerityöryhmässä. Joulun tietämillä lupapyyntö lähti EU:hun. Vastaus tuli maaliskuussa juuri ennen kehysriihtä, jossa asia linjattiin uudelleen. Tulee voimaan arviolta toukokuussa, viimeistään kesäkuussa.
– Toteutetaan valtioneuvoston asetuksella, eli ei vaadi eduskunnan käsittelyä.
– Kyseessä on yksi meriliikenteen rikkidirektiivin kompensaatiokeino.
Lähde: SKAL ry
Suomen teille isompia rekkoja – tiet eivät kestä, sillat liian matalia, ei asiaa ulkomaille