Makuja.fi selvitti, mitkä olivat Suomen suurimpien jäätelöyritysten suosikkituotteet vuonna 2013.
Suomalaiset ahmivat vuosittan litrakaupalla jäätelöä – satoi tai paistoi. Irtojäätelöiden myyntiä vauhdittaa toki aurinkoinen kesäsää, mutta tuutit, puikot ja kotipakkaukset menevät kaupaksi kymmenen asteen pakkasellakin. Yhdestä herkusta suomalaiset eivät luovu: se on perinteinen vaniljajäätelö.
– Vaniljajäätelön suosio perustuu siihen, että perinteisillä mauilla on Suomessa vankka kysyntä. Vaniljajäätelön yksi valtti on juuri sen yksinkertaisuus. Puhdas, kermainen maku ja toisaalta myös muunneltavuus. Kesällä vaniljajäätelöä tarjotaan tuoreiden mansikoiden kera, syksyllä hillojen ja vaikka kevyesti kuullotettujen syysomenoiden kanssa. Talvella vaniljajäätelö taas maistuu kinuskikastikkeen ja keväällä vaikka mämmin seurana, kertoo Nestlé Suomen viestintäpäällikkö Aino Pajukangas.
Jättis Kaktus oli viime vuoden yllättäjä Unileverilla
Vanhat tutut klassikkotuotteet myyvät hyvin myös Unileverilla, joka vastaa muun muassa GB Glace ja Ingman -jäätelöistä. Unileverin viestintäpäällikkö Riitta Jantusen mukaan perusmaut ovat joka vuosi suosikkeja, mutta kasvua näkyy erityisesti laktoosittomissa tuotteissa.
– Laktoosittomien jäätelöiden kysyntä kasvaa vuosi vuodelta selkeästi. Esimerkiksi perusmaku Kingis Stracciatella (laktoositon) on noussut TOP-tuotteiden joukkoon. Myös vähälaktoosiset Ingman Creamy Mudcake ja Creme Brulee olivat viime kesänäkin kuluttajien mieleen.
Muita Unileverin suosikkituotteita olivat viime vuonna Magnum Classic ja White, Kingis Original, Jättis Vanilja ja Ingman suklaatuutti.

