Suomen satamissa kaavaillaan satojen miljoonien investointeja. Näin siitä huolimatta, että ulkomaankaupan kutistuminen on vähentänyt tavaraliikennettä satamissa sekä viime että toissa vuonna.
– Satamissa asioivat alukset kasvavat. Yritämme varustautua ja vastata suurenevan aluskoon haasteeseen, sanoo Suomen Satamaliiton toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä.
Viidessä vuodessa satamat aikovat investoida noin 600 miljoonaa euroa muun muassa laitureiden pidentämiseen, laitteisiin ja rakennuksiin.
Väylien syventämisen tarvitaan myös valtion rahaa. Päätöksiä odotetaan ehkä jo kehysriihessä.
– Käsittääkseni siellä on jonossa Helsingin väylän syventäminen. Kokkola ja Oulu ovat myös tietojeni mukaan jonossa, toteaa Mäkilä.
Nyt isoimpien satamien syvyydet vaihtelevat 10 - 13 metriin. Jopa yksi metri vaikuttaa siihen, kuinka täyteen laivan voi lastata.
– Yhden tai kahden metrin syvennys vesiväylään saattaa lisätä jopa 40 prosenttia laivan kapasitteettia eli kykyä ottaa tavaraa.
– Se on huikea tehostus esimerkiksi metsäyhtiölle, toteaa Mäkilä.
Hanko kaipaa sähköä rataan
Hangon satamassa infran heikoin lenkki on tukevasti mantereella. Hyvinkää-Hanko teollisuusradalla junia vetävät yhä diesel-veturit.




