Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen satamat puskevat taantumaa vastaan - suunnitelmissa satojen miljoonien eurojen investoinnit

Hangossa toivotaan, että eduskunta tekisi vihdoin päätöksen Hanko-Hyvinkää -radan sähköistämisestä.
Hangossa toivotaan, että eduskunta tekisi vihdoin päätöksen Hanko-Hyvinkää -radan sähköistämisestä.Leea Ollikainen / MTV Uutiset
Julkaistu 03.04.2016 23:06
Toimittajan kuva

Leea Ollikainen

leea.ollikainen@mtv.fi

LeeaOlli

Suomen satamissa kaavaillaan satojen miljoonien investointeja. Näin siitä huolimatta, että ulkomaankaupan kutistuminen on vähentänyt tavaraliikennettä satamissa sekä viime että toissa vuonna. 

– Satamissa asioivat alukset kasvavat. Yritämme varustautua ja vastata suurenevan aluskoon haasteeseen, sanoo Suomen Satamaliiton toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä. 

Viidessä vuodessa satamat aikovat investoida noin 600 miljoonaa euroa muun muassa laitureiden pidentämiseen, laitteisiin ja rakennuksiin. 

Väylien syventämisen tarvitaan myös valtion rahaa. Päätöksiä odotetaan ehkä jo kehysriihessä.

– Käsittääkseni siellä on jonossa Helsingin väylän syventäminen. Kokkola ja Oulu ovat myös tietojeni mukaan jonossa, toteaa Mäkilä.

Nyt isoimpien satamien syvyydet vaihtelevat 10 - 13 metriin. Jopa yksi metri vaikuttaa siihen, kuinka täyteen laivan voi lastata.

– Yhden tai kahden metrin syvennys vesiväylään saattaa lisätä jopa 40 prosenttia laivan kapasitteettia eli kykyä ottaa tavaraa.

– Se on huikea tehostus esimerkiksi metsäyhtiölle, toteaa Mäkilä. 

Hanko kaipaa sähköä rataan

Hangon satamassa infran heikoin lenkki on tukevasti mantereella. Hyvinkää-Hanko teollisuusradalla junia vetävät yhä diesel-veturit. 

–Se on Etelä-Suomessa ainoa ratapätkä, jota ei vielä ole sähköistetty, harmittelee Hangon Sataman toimitusjohtaja Anders Ahlvik.

Joten Hankokin odottaa. Jos rata saisi sähköt, se alentaisi kuljetuskustannuksia ja parantaisi Hangon sataman kilpailukykyä.

– Merkittävä osa meille tulevasta perusbisneksestä tulee nimenomaan rautateitse Hanko-Hyvinkää-rataa pitkin, toteaa Ahlvik.

Hanko nappasi Finnlinesin Puolan liikenteen

Muuten Hangon satama ottaa nyt kaiken irti sijainnistaan. Hangosta on Suomessa lyhin merimatka muualle Eurooppaan.

– Laivat tulevat aikaisin aamulla ja ne voivat lähteä selvästi myöhemmin Hangosta kuin mistään muualta Suomesta, koska Hangossa ne ovat jo kaukana Itämerellä. 

Etu Helsinkiin on 11 tuntia, sillä merellä matka Hangosta Helsinkiin kestää viisi ja puoli tuntia.  

Hangon Satama onkin saanut uusia asiakkaita ja tonnimäärät ovat kasvaneet.

Viime vuonna satama ylsi ennätykseen yli neljään miljoonaan tonniin (+12,2 prosenttia). Alkuvuonna tonnimäärät ovat lisääntyneet yli neljänneksellä.

Hangon satama - FinnlinesLeea Ollikainen / MTV Uutiset

– Muutamat varustamot ovat tehneet linjaliikennepäätöksiä ja uusia linjoja on siirretty Hankoon. Muun muassa Finnlines siirsi Puolan liikenteensä Helsingistä Hankoon vuodenvaihteessa ja se kasvu näkyy täällä meillä, kertoo Ahlvik.

Öljysatamissa vaisu vuosi

Oheisesta kartasta voi katsoa Suomen suurimpien satamien tavaraliikenteen määrät viime vuonna. Kaikissa Suomen satamissa yhteenlaskettu tonnimäärä väheni vuonna 2015 yli seitsemän prosenttia.

– Siitä aika ison osan selittää raakaöljyn tuonnin tippuminen Venäjältä ja toisaalta hiilen tuonnin vähentyminen, sanoo Suomen Satamaliiton toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä.

Kokkolan sataman tilaston kiskaisi pitkälle miinukselle yhden ison asiakkaan "vientitauko".  Vaikka viime vuosi näyttää hurjalta, kymmenessä vuodessa Kokkolan sataman tonnimäärät ovat kaksinkertaistuneet.


Kontti on kätevä

Maailmalla konttiliikenne on se laji, joka kasvaa trendinomaisesti.

– Se suojaa tavaran ja lastaaminen alukseen on tehokasta, toteaa Suomen Satamaliiton toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä.

Kontteihin pakataan nyt myös tavaraa, jota niihin ei aiemmin pakattu.

– Aiemmin paperirullat kuljetettiin avotuotteena ja nyt niitä pakataan myös konttiin, kertoo Mäkilä. 

Hangosta viedään paperirullia Eurooppaan yhä avotuotteina. Konttejakin käytetään, mutta ainakaan toistaiseksi Hanko ei ole suuren luokan konttisatama.

Paperirullia - Hangon SatamaLeea Ollikainen / MTV Uutiset

– Hangosta ei löydy tilaa konttiliikenteelle, mihin vaaditaan isoja konttikenttiä, perustelee Hangon Sataman toimitusjohtaja Anders Ahlvik.

Niinpä Hangossa on enemmän kumipyöriä kuin kontteja, eli trailerliikennettä. 

– Meidän strategian mukaan Hanko on tyypillinen linjaliikennesatama. Laivat tulevat aamulla ja lähtevät illalla. Tavara on maateillä pitkin päivää.

Transito meni - pelti kiiltää yhä

Hanko on yhä iso autosatama, vaikka massiivinen autotransito Venäjälle katosikin jo vuosia sitten. 

– Noin 80 prosenttia kaikista Suomeen tuoduista autoista tulee Hankoon ja autobisnes kasvaa toivottavasti sitä mukaa, kun talous kehittyy, toivoo Ahlvik.

Nyt satama varmistelee, että kasvulle on tilaa ja että bisnes rullaa jatkossakin. 

Hangon satama - autotMTV Uutiset

– Autotuontia varten rakennetaan ulkosatamaan uutta laituria ja ramppia.

Rakentaminen maksaa noin 7 miljoonaa euroa ja valmista pitäisi olla ensi vuoden alussa. 

Lisää aiheesta:

Jättimäiset risteilyalukset tuovat Helsinkiin kymmeniä miljoonia euroja: "Mukavaa, kun on vähän viileämpää"Konttipula ja muut meriliikenteen häiriöt voivat jatkua jopa 2023 asti – jouluostoksilla ongelmien ei pitäisi näkyäLaivayhtiöt huutavat valtiota apuun matkustajien kaikottua – "Pelkkä rahdin kuljettaminen ei kata kustannuksia"Satamien kova kasvuvauhti hiipuu, alkuvuosi mennyt jo miinukselle – mustia pilviä horisonttiin aiheuttaa suurvaltojen kiistat ja BrexitKasvusta tuli ongelma VR:lle: Junamatkailu niin suosittua, että raiteilla ruuhkaa ja liki kaikki kalusto käytössä – liikenne tökkii myös ikuisten ratatöiden ja nopeusrajoitusten takiaSilkkitie-rautatieyhteys Kiinasta Kouvolaan on avautumassa
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • Eilen16:55
    Risto EJ Penttilä

    "Kuin toimitusjohtajien Slush": Tämä tapahtuma kerää kesällä talouseliitin Suomeen

  • Eilen06:37
    Asian ytimessä.doc

    Onko oikeaa tapaa antaa potkuja? "Esihenkilöurani haastavin hetki" – asiantuntijalta tärkeä huomio

  • ma21:36
    Lukio

    Kansainvälisten opiskelijoiden lukukausimaksut uhkaavat lopettaa lukioita – näin toimitaan Posiolla

  • ma13:16
    Orpon hallitus

    Pääministeri Orpo heittää kapuloita EU:n rattaisiin

  • ma06:17
    Yrittäjyys

    Wolt-johtaja: Yksi keskeinen asia jarruttaa Suomen kasvua