Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Satamien kova kasvuvauhti hiipuu, alkuvuosi mennyt jo miinukselle – mustia pilviä horisonttiin aiheuttaa suurvaltojen kiistat ja Brexit

2:03Suurin kasvupyrähdys Suomen satamissa on ohi – viimeiset vuodet jatkunut reipas kasvuvauhti on hiipunutSuurin kasvupyrähdys Suomen satamissa on ohi.
Julkaistu 03.08.2019 19:49
Toimittajan kuva

Outi Airola

Äkkinäinen ei näe eroa sataman toiminnassa edellisiin vuosiin verrattuna: kauhakuormaajat pörräävät ja lastaavat rautapellettiä entiseen malliin. Pölypilven keskeltä erottaa kuitenkin pienen muutoksen sellainen, joka asiasta ymmärtää. Ja tilastot kertovat loput – muutaman prosentin lasku liikennemäärissä ei lupaa hyvää.

– Vienti on lisääntynyt, mikä on tietysti hyvä asia Suomen kannalta, mutta tuonti on vähentynyt, kertoo Satamaliiton hallituksen puheenjohtaja Torbjörn Witting.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Witting1Satamaliiton hallituksen puheenjohtaja Torbjörn Witting muistuttaa maailmantalouden merkityksestä Suomen satamille.

Mustia pilviä horisonttiin synnyttävät suurvaltojen kiistat ja EU:n tilanne.

– Meillähän on nämä isot asiat kuten USA:n ja Kiinan kauppasota ja Brexit. Kaikki nämä vaikuttavat Suomen vientiin ja Suomen talouteen, tietää Witting.

Helsingin satamaa on totuttu pitämään hyvänä ennakoijana sen suhteen, miten talous kehittyy – kulkeehan sen kautta paljon kulutustavaraa.

– Me näimme tässä kolmisen vuotta oikeastaan hyvin vahvaa kasvua. Mutta jo viime vuoden puolen välin paikkeilla alkoi näkyä selkeää kasvun hiipumista. Loppuvuosi ja tämä alkuvuosi on nyt sitten nähty, että vahvimman kasvun aika on ohi, kertoo Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja Ville Haapasaari.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Laiva

Vahvoja kasvun vuosia takana

Suomen satamat toipuivat kymmenen vuoden takaisesta taantumasta nopeasti ja takoivat kovia lukuja tällä vuosikymmenellä. Tonnimäärät kasvoivat reippaasti: vuoden 2011 luku 93 miljoonaa tonnia vuodessa pomppasi viime vuonna jo liki 102 miljoonaan tonniin.

– Kasvu oli todella kovaa monta vuotta, kertoo Torbjörn Witting.

Satamat investoivat ja laajenivat kukin omalla sarallaan. Satamat joutuvat kyntämään sitä peltoa minkä ovat alun perin valinneet, sillä nopeat muutokset ja vaikkapa rahakkaiden liikennevirtojen seuraaminen ei onnistu, jos väylät ovat liian matalia tai sataman infra on suunniteltu tietynlaista liikennettä varten.

– Suomen satamat ovat hyvin erilaisia ja esimerkiksi väylän syventäminen ei kaikille merkitse mitään, jos kyseessä ei ole Panamax-luokan liikenne, selventää Witting.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kuormaauto

Syksy näyttää suunnan

Kasvun vuodet näyttäisivät nyt olevan takana, ainakin hetkellisesti. Mitään varmaa sen suhteen ei tosin kukaan uskalla ennustaa, ei edes Satamaoperaattoreiden toimitusjohtaja Juha Mutru.

– Tässä vaiheessa lähinnä odotellaan Länsi-Euroopan kesälomien päättymistä. Sen jälkeen näkyy, mille tasolle liikenne asettuu. Vielä ei pystytä arvioimaan edes loppuvuoden tilannetta, sanoo Mutru.

Suuri kysymys on kauttakulkuliikenne eli transito-liikenne. Venäjältä kulkee paljon tavaraa Suomen satamien kautta ulos, mutta siinäkin on nyt muutoksen makua ilmassa.

– Venäjän talous kasvaa tasaisesti, mutta hitaasti tällä hetkellä. Juuri nyt on sellainen tilanne, mitä en ole kahteenkymmeneen vuoteen nähnyt, että satamaan kertyy varastoalueille paljon tavaraa, mutta se ei liiku eteenpäin, sanoo Witting.

Kaikelle, mitä tapahtuu maailmanmarkkinoilla, ei ole aina helppoa selitystä.

– Esimerkiksi rautarikasteen maailmanmarkkinahinta on nyt huipussaan, silti sen kysyntä on vähäistä, kertoo Witting esimerkin.

Lisää aiheesta:

USA hoippuu taantuman partaalla – onko maailman suurin talous ajamassa päin seinää?Trumpin tulleilla tuhoisa vaikutus Pohjanmaan miljoonabisnekselle: "Ostajat ovat hermostuneita"Tuliko Suomesta riskimaa ulkomaisille sijoittajille? Näin sota iskee talouteemme – "Isompi vaikutus voi tulla muualta kuin Venäjältä"Konttipula ja muut meriliikenteen häiriöt voivat jatkua jopa 2023 asti – jouluostoksilla ongelmien ei pitäisi näkyäSahatavara menee nyt kuin kuumille kiville, miten käy hinnoille? – "Kyllä paineita nousuun on"Suomen satamat puskevat taantumaa vastaan - suunnitelmissa satojen miljoonien eurojen investoinnit
Veneet ja laivatTalousBrexitKotimaa
Satamien alkuvuosi on painunut miinukselle pitkästä aikaa.

Liikennevirtojen ennustaminen satamissa on tällä hetkellä vaikeaa, mutta yhtä mieltä kaikki ovat siitä, että kovin kasvu on taittunut.

Tuoreimmat aiheesta

Veneet ja laivat
  • 14.9.09:53
    Venäjä

    Expressen: Venäläisalus ongelmissa Juutinrauman salmessa – virrat pois

  • 14.9.09:29
    Suomi

    Yhdysvaltain 155-metrinen ohjushävittäjä USS Bainbridge saapunut Suomeen

  • 14.9.05:41
    Dmitri Medvedev

    Arvo yli viisi miljoonaa: Mikä on Kotkassa lojuvan, Venäjän ex-presidenttiin yhdistetyn ökyjahdin kohtalo?

  • 12.9.14:44
    Dmitri Medvedev

    MTV pääsi Medvedeviin yhdistettyyn ökyjahtiin – tältä näyttää venäläinen luksus keittiöstä makuuhuoneisiin

  • 1.9.09:40
    Merikaapeli

    Sanaharkat viivästyttävät Eagle S:noikeudenkäyntiä – Tuomari mainitsi kidutuksen