Robottiautot kulkevat tiellä tiiviissä letkassa ja kommunikoivat keskenään. Ne tietävät, jos joku jarruttaa kilometrien päässä, joten turvavälien pitäminen on tarpeetonta.
Ne eivät sählää parkkeeratessa, joten ruudut voivat olla pieniä. Myös parkkihalli voi olla pieni ja valoton. Auto voi jättää matkustajat kyydistä jo hallin ulkopuolella, joten halliin ei tarvita poistumisreittejä asiakkaille.
Tämä on tulevaisuutta, johon Suomessa valmistaudutaan jo. Robottiautokokeiluja on tehty sekä henkilöautoilla että pikkubusseilla.
Pikkubussit ovat kyydinneet matkustajia esimerkiksi Vantaan asuntomessualueella ja Helsingin Hernesaaressa rannan ja Löylyn väliä. Espoo on suunnitellut ottavansa robottipikkubussin säännölliselle reitille tämän valtuuskauden aikana.
–Yhtenä merkittävänä kokeiluna ovat raskaan liikenteen rekka-ajot. Näitä ei ole vielä Suomessa, mutta kiinnostusta on, kertoo tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.
Esimerkiksi Hollannissa on kokeiltu robottirekkoja, jotka voivat ajaa letkassa kuljettajan ohjaaman rekan perässä.
Lumipyry hämää autoa
Sillanpään mukaan kokeiluissa on todettu, että matkustajat uskaltavat nousta robottibussin kyytiin. Myös haasteita on tullut vastaan.
