Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen olosuhteet voivat sekoittaa robottiauton – testejä tehty pikkubusseilla ja henkilöautoilla

Sensible4:n Juto-sähköauto opettelee ensin ympäristöään ihmiskuljettajan ohjaamana ja osaa sitten liikkua alueella itsenäisemmin koeajossa Aurora-älytiellä, projektin esittelyssä Muoniossa joulukuussa 2017.
Sensible4:n Juto-sähköauto opettelee ensin ympäristöään ihmiskuljettajan ohjaamana ja osaa sitten liikkua alueella itsenäisemmin koeajossa Aurora-älytiellä, projektin esittelyssä Muoniossa joulukuussa 2017. Lehtikuva
Julkaistu 04.02.2018 16:43(Päivitetty 04.02.2018 16:48)

MTV UUTISET–STT

Robottiautot kulkevat tiellä tiiviissä letkassa ja kommunikoivat keskenään. Ne tietävät, jos joku jarruttaa kilometrien päässä, joten turvavälien pitäminen on tarpeetonta.

Ne eivät sählää parkkeeratessa, joten ruudut voivat olla pieniä. Myös parkkihalli voi olla pieni ja valoton. Auto voi jättää matkustajat kyydistä jo hallin ulkopuolella, joten halliin ei tarvita poistumisreittejä asiakkaille.

Tämä on tulevaisuutta, johon Suomessa valmistaudutaan jo. Robottiautokokeiluja on tehty sekä henkilöautoilla että pikkubusseilla.

Pikkubussit ovat kyydinneet matkustajia esimerkiksi Vantaan asuntomessualueella ja Helsingin Hernesaaressa rannan ja Löylyn väliä. Espoo on suunnitellut ottavansa robottipikkubussin säännölliselle reitille tämän valtuuskauden aikana.

–Yhtenä merkittävänä kokeiluna ovat raskaan liikenteen rekka-ajot. Näitä ei ole vielä Suomessa, mutta kiinnostusta on, kertoo tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Esimerkiksi Hollannissa on kokeiltu robottirekkoja, jotka voivat ajaa letkassa kuljettajan ohjaaman rekan perässä.

Lumipyry hämää autoa

Sillanpään mukaan kokeiluissa on todettu, että matkustajat uskaltavat nousta robottibussin kyytiin. Myös haasteita on tullut vastaan.

– Robottiauto on ohjelmoitu estämään törmäykset, ja liikenne voi pysähtyä esimerkiksi väärin pysäköityjen autojen takia.

Ongelmallista on myös se, etteivät autojen sensorit toimi kunnolla kovassa vesisateessa ja lumipyryssä. Arctic Challenge -hankkeessa tutkitaankin automaattiautojen toimivuutta kenttäkokeilla Lapissa. Hankkeessa on mukana sekä VTT:n että startup-yritys Sensible 4:n autoja.

Suomalaisviranomaiset kannustavat kokeiluihin, joilla yritykset voivat kehittää autojaan. Uudentyyppisten autojen tuonti markkinoille vaatii EU:n tyyppihyväksynnän, mutta kokeiluja voi tehdä kansallisella päätöksellä.

Koko liikenne uusiksi

Hiljattain eduskunnalle annetussa tieliikennelaissa valmistaudutaan robottiautojen tuloon. Ylijohtaja Laura Vilkkonen liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että robotisaatio vaatii lakiin pieniä muutoksia. Laissa kumotaan esimerkiksi vaatimus parkkeerata auto niin, ettei se lähde itsekseen liikkeelle.

– Ilmiönä robottiautot muuttavat koko tieliikenteen, kun ne reagoivat aina samalla tavalla. Esimerkiksi onnettomuustilanteessa ihmisistä yksi jarruttaa, yksi kaasuttaa, yksi väistää vasemmalle ja toinen oikealle.

Automatisaatio on jo nyt vähentänyt onnettomuuksia, kun autoihin on tullut esimerkiksi kaistavahteja ja automaattinen hätäjarrutustoiminto.

Jotkut firmat lupaavat robottiautojen kehittyvän riittävän älykkäiksi 5 vuodessa, toiset 20 vuodessa. Jos robottiautot syrjäyttävät ihmiskuskit, esimerkiksi liikennevalot käyvät tarpeettomiksi.

– Todella pitkään liikenteessä on sekä automaattiautoja että ihmisten ohjaamia, ja siinä tulee haaste, Vilkkonen sanoo. 

Lisää aiheesta:

Ruokaa kuljettavat robotit voivat yleistyä lähiöissä, mutta keskustoihin ei ole asiaa – professori ja poliisi vastaavat askarruttaviin kysymyksiin roboapureistaRobottiautojen kehitystahti kiihtyy – julkinen liikenne voi olla edelläkävijä: "Lähivuosina voidaan odottaa laajempia kokeiluja"Lentävät dronetaksit mahdollisia jo muutamassa vuodessaRobottiautot mylläävät tieliikennelakia ja liikennemerkkejä, jopa tiemaalauksiaRobottiauto osaa muutaman vuoden päästä jo monta temppuaKädet voi kohta irrottaa ratista, silmiä ei vielä tiestä – itseohjautuvat autot ovat pian täällä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 11:37
    Metsästys

    Näin metsästyslaki muuttuu, kohun keskellä olevaa saukkoa on voinutkin metsästää jo nyt – suora lähetys kello 12.30

  • 11:05
    Kadonneet

    Kaarinassa kadonnut vanhus löytyi Turusta

  • 10:52
    Kirjat

    Iida Turpeisen Elolliset ilmestyi Yhdysvalloissa – sitten tapahtui jotain käsittämätöntä ja kirjailija istui Stephen Colbertin vieraana

  • 10:27
    Kotimaa

    Yhä useampi työeläkekuntoutus- tai työkyvyttömyyseläkehakemus hylätään – ahdistuneisuus ei riitä perusteeksi

  • 09:46
    Sää

    Pekka Pouta: Pikatalvi