Yhä älykkäämmäksi käynyt auto on ottanut kuljettajalta vastuuta pikkuhiljaa vuosikymmenten aikana. Ensin tulivat lukkiutumattomat jarrut, sitten yleistyivät ajonvakautusjärjestelmät ja navigaattorit ja aivan viime vuosina pysäköintiavustimet ja kaistavahdit.
Autonvalmistajien tavoitteena on saada itseajavat autot toden teolla markkinoille lähivuosina. Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mukaan tällaisiin autoihin liittyy erittäin suuria odotuksia ainakin valmistajien puolelta. Liikenteessä vallankumous ei kuitenkaan näillä näkymin toteudu yhtä nopeasti kuin mobiiliteknologian kohdalla.
Älykkään liikenteen testialue rakenteilla
-Alkuvaiheessa itseajavia henkilöautoja on kaavailtu käytettäväksi lähinnä maantieajossa.
-Tunturi-Lappiin on rakenteilla älykkään liikenteen testialue Aurora. Alueella on tarkoitus testata järjestelmien sopivuutta arktisiin olosuhteisiin
-Aurora-hankkeessa ovat mukana muiden muassa liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Ilmatieteen laitos sekä joukko yrityksiä.
-Alueen toivotaan houkuttelevan myös suuria autovalmistajia.
– Senkin jälkeen, kun tällaiset autot ovat rantautuneet markkinoille, liikenteessä on vähintäänkin parinkymmenen vuoden sekaliikennejakso, Valtonen sanoo.
Johtava asiantuntija Risto Kulmala Liikennevirastosta huomauttaa, että vaikka ratin pyörittämisen voisi jättää auton vastuulle, itseajavissa autoissakin tarvitaan vielä pitkään ihmistä varmistamaan järjestelmän toimintaa.
– Se on suuri kehitysloikka, että silmätkin saa irrottaa siitä tiestä.
Kulmala arvelee, että kun tekniikka joskus vuosikymmenien päästä kehittyy riittävän pitkälle, liikenteessä ei enää sallita ihmiskuskeja lainkaan.
Tunteet pelissä
Suurista valmistajista esimerkiksi Ford on ilmoittanut tuovansa markkinoille täysin itseohjautuvan auton vuonna 2021. Fordissa itseohjautuvuutta on ilmeisesti suunniteltu käytettäväksi lähinnä maantieajossa. Teslalla on jo liikenteessä autopilotilla varustettu malli, ja Googlella on koekäytössä oma robottiautonsa. Pieniä kuskittomia robottibusseja on ollut testikäytössä Suomessakin.
Liikenneturvan Valtonen kuitenkin muistuttaa, että autoilussa on kyse paljosta muustakin kuin siirtymisestä paikasta toiseen.
– Autoiluun liittyy myös suuria inhimillisiä intohimoja, kokemusten hakemista ja statusajattelua. Ainakaan minulle ei ole selvää, mihin nämä häviäisivät liikenteestä.
Kulmala puolestaan kertoo Yhdysvalloissa tehdystä kyselystä, jonka mukaan vain parikymmentä prosenttia autoilijoista olisi valmis ryhtymään heti itseohjautuvan auton käyttäjäksi.
Valtonen arvioi, että kehitys voikin olla lähivuosina nopeinta kuljetuspuolella, missä automaatiolla voisi saavuttaa huomattavia säästöjä.
– Saattaa esimerkiksi olla, että vain yhdessä rekassa on kuljettaja ja sitten kymmenkunta kuskitonta rekkaa on letkana siinä perässä.
Haasteena ohjelmistot
Liikennetekniikan professori Tapio Luttinen Aalto-yliopistosta kertoo, että itseajavan auton tekniikka perustuu kameroihin, tutkiin, lasereihin ja antureihin, jotka ovat sinällään olleet olemassa jo pitkään. Haasteena on ohjelmistopuoli, auton tekoäly, jonka pitäisi pystyä tekemään oikeita tulkintoja ja päätöksiä kulloisessakin tilanteessa.
– Ihminen pystyy ymmärtämään ympäristön tapahtumia ja ennakoimaan tilanteita eri tavalla kuin tietokoneohjelma. Toisaalta ihminen tekee myös virheitä, väsyy ja herpaantuu.
Luttisen mukaan erityisen ongelmallisia ovat tilanteet, joissa kuljettajan pitäisi nopeasti puuttua itseohjautuvan auton virheelliseen toimintaan. Esimerkiksi Teslan autopilotti ei taannoisessa onnettomuudessa havainnut lainkaan vaaleaa kuorma-auton perävaunua, mikä johti törmäykseen ja kuljettajan kuolemaan.
– Jos kuljettajan pitää nopeasti ottaa ohjaus omiin käsiinsä, se on erittäin haastavaa, jos on vain tottunut seuraamaan sivusta, mitä auto tekee.
Uusimmat
-
07:42
Ukrainan YK-lähettiläs: Venäjä käyttää seksuaalista väkivaltaa aseena
-
07:35
Suora lähetys kello 12.10: Presidentti Stubbin valtiovierailu Ruotsissa jatkuu
-
07:30
Urokseksi luultu virtahepo paljastui naaraaksi – seitsemän vuoden jälkeen
-
07:28
Kommentti: Ronnie O'Sullivan alistaa kuin Jordan, painostaa kuin Nadal ja öykkäröi kuin Zlatan – yli 30-vuotinen tähteys huipentumassa
-
07:03
Rovanperä, Häkkinen ja Coulthard vastakkain ratin takana – ex-F1-tähtien naamat venähtivät: "Eikö hän jarruta?"
-
07:01
Työkykytutkimus: Näillä alueilla tilanne on heikoin
-
06:52
Anton Lundell tarjoili ratkaisumaalin jatkoajalla – Floridalle valtava voitto
-
06:47
MTV seuraa: Aamuliikenteessä laajalti pääkallokeli – lumisade jatkuu osassa maata
-
06:35
Nämä vaivat ja sairaudet vievät suomalaisia eniten lääkäriin
-
06:22
Ukrainalle mittava tukipaketti! Zelenskyi kommentoi heti
-
06:19
Arsenal murskasi Chelsean karulla tavalla
-
06:11
Hengenvaarallisesti kuormatun kaivinkoneen kauha iskeytyi auton kylkeen kesken ajon – tällaista jälkeä syntyi
-
06:07
Mittava Ukraina-paketti läpi Yhdysvaltain senaatissa – Biden lupaa aseapua jo tällä viikolla
-
06:02
Kun Vili täyttää 18, hän ei kelpaa minnekään – perhe hälytystilassa kellon ympäri: "Yhteiskunta voi hylätä, me emme"
-
05:58
120 miljoonan Eurojackpot-arvonnassa kaksi täysosumaa!
-
05:55
Huomasitko? Erikoinen lentäjähahmo vilkkuu SM-liigalähetyksissä – taustalta paljastuu entinen NHL-pelaaja: "Miten tämän nyt osaisi selittää..."
-
05:32
Asiantuntija Ukrainan sodasta: Eurooppa ei ole epäonnistunut, vaan herännyt – "Nyt on pakko auttaa"
-
05:24
Venäjän apulaispuolustusministeri pidätetty
-
05:15
Live klo 9: Miten EU:n pitää vastata Venäjän uhkaan arktisella alueella?
-
00:01
Nordea: Suomen talous kääntyy loppuvuonna kasvuun
-
Lataa lisää