Yhä älykkäämmäksi käynyt auto on ottanut kuljettajalta vastuuta pikkuhiljaa vuosikymmenten aikana. Ensin tulivat lukkiutumattomat jarrut, sitten yleistyivät ajonvakautusjärjestelmät ja navigaattorit ja aivan viime vuosina pysäköintiavustimet ja kaistavahdit.
Autonvalmistajien tavoitteena on saada itseajavat autot toden teolla markkinoille lähivuosina. Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mukaan tällaisiin autoihin liittyy erittäin suuria odotuksia ainakin valmistajien puolelta. Liikenteessä vallankumous ei kuitenkaan näillä näkymin toteudu yhtä nopeasti kuin mobiiliteknologian kohdalla.
Älykkään liikenteen testialue rakenteilla
-Alkuvaiheessa itseajavia henkilöautoja on kaavailtu käytettäväksi lähinnä maantieajossa.
-Tunturi-Lappiin on rakenteilla älykkään liikenteen testialue Aurora. Alueella on tarkoitus testata järjestelmien sopivuutta arktisiin olosuhteisiin
-Aurora-hankkeessa ovat mukana muiden muassa liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Ilmatieteen laitos sekä joukko yrityksiä.
-Alueen toivotaan houkuttelevan myös suuria autovalmistajia.
– Senkin jälkeen, kun tällaiset autot ovat rantautuneet markkinoille, liikenteessä on vähintäänkin parinkymmenen vuoden sekaliikennejakso, Valtonen sanoo.
Johtava asiantuntija Risto Kulmala Liikennevirastosta huomauttaa, että vaikka ratin pyörittämisen voisi jättää auton vastuulle, itseajavissa autoissakin tarvitaan vielä pitkään ihmistä varmistamaan järjestelmän toimintaa.
