Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen liikenneonnettomuudet kasautuvat Helsinkiin – lista 10 vaarallisimmasta turmapaikasta

Itäväylän ja Kehä 1:n risteys Helsingissä 21. heinäkuuta 2017. Valtaosa Suomen yleisimmistä ja vaarallisimmista onnettomuuspaikoista sijaitsee Helsingissä. Destian laskelmien mukaan vaarallisin yksittäinen paikka on Itäväylän ja Kehä I:n risteys Helsingin Itäkeskuksessa.
Itäväylän ja Kehä 1:n risteys Helsingissä 21. heinäkuuta 2017. Valtaosa Suomen yleisimmistä ja vaarallisimmista onnettomuuspaikoista sijaitsee Helsingissä. Destian laskelmien mukaan vaarallisin yksittäinen paikka on Itäväylän ja Kehä I:n risteys Helsingin Itäkeskuksessa.Lehtikuva
Julkaistu 22.07.2017 13:46(Päivitetty 22.07.2017 15:57)

MTV UUTISET - STT

Vaikka Helsingin liikenne on kansainvälisessä vertailussa kaupungin kokoon nähden turvallista, Suomen liikenneonnettomuudet kasautuvat sinne. Tieto perustuu STT:n käyttöönsä saamiin Destian tilastoihin.

Niiden mukaan valtaosa Suomen yleisimmistä ja vaarallisimmista onnettomuuspaikoista on risteyksiä, jotka sijaitsevat Helsingissä. Destian tilastojen perusteella tehdyn onnettomuuspaikkaindeksin mukaan vaarallisin yksittäinen paikka on Itäväylän ja Kehä I:n risteys Helsingin Itäkeskuksessa.

40195252Lehtikuva

Kehä I:n lisäksi vaarallisia paikkoja on Helsingissä ydinkeskustassa.

– Onnettomuuksien määrä selittyy suurilla liikennemäärillä ja eri liikennevälineiden sekoittumisella. Esimerkiksi Kaivokadulla kulkee saman verran liikennettä vuorokaudessa kuin jossain korpitaipaleella kuukaudessa, kertoo ylikomisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisista.

Vaara vaanii risteyksissä

– Destia on listannut Suomen vaarallisimmat onnettomuuspaikat indeksiluvun mukaan. Indeksiluku muodostuu laskemalla 5 vuoden ajalta kaikki henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet kertoimella 1 ja kaikki omaisuusvahinkoihin johtaneet onnettomuudet kertoimella 0,2 ja jakamalla lopputuloksen 5:llä.

– Tilastoissa on jonkin verran epätarkkuuksia onnettomuuspaikkojen merkinnöissä, minkä vuoksi osa paikoista on nimetty vain tien mukaan.

1. Itäväylä x Kehä I, Helsinki 4,28

2. Mechelininkatu x Porkkalankatu, Helsinki 3,28

3. Mannerheimintie x Stenbäckinkatu, Helsinki 3,12

4. Tyrnäväntie x Ouluntie, Liminka 3,04

5. Mäkelänkatu x Sturenkatu/Hattulantie, Helsinki 2,96

6. Mannerheimintie 96 (Nordenskiöldinkadun risteys), Helsinki 2,8

7. Hämeenlinnantie, Lahti 2,72

8. Kaskentie x Kunnallissairaalantie, Turku 2,68

9. Mechelininkatu 1 (Pohjoisen Rautatiekadun risteys), Helsinki 2,64

10. Nordenskiöldinkatu x Urheilukatu, Helsinki 2,56

10. Mikonkatu x Vilhonkatu, Helsinki 2,56

(STT)

Lähde: Destian iLiitu -palvelu

Muita yleisiä onnettomuuspaikkoja Helsingissä ovat Mannerheimintie Taka-Töölössä ja Hämeentie. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella vaarallisin paikka on indeksin mukaan Tyrnäväntien ja Ouluntien risteys Limingassa Oulun eteläpuolella.

Indeksiin on laskettu poliisin tietoon tulleet onnettomuudet vuosilta 2012–2016.

Päätieverkosta liikennemääriin suhteutettuna vaarallisia ovat tiet, joissa liikennemäärät ovat korkeita, mutta tien laatu ei vastaa niitä, kertoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen. Tällaisia ovat hänen mukaansa esimerkiksi Nelostie Jyväskylän ja Oulun välillä sekä valtatiet 8 ja 25.

Valtosen mukaan Suomessa on paljon kaksikaistaista päätieverkkoa, jossa on kolaririski.

– Silloin on myös erittäin vakavien, kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien mahdollisuus suurin.

Liikenneturvallisuus paranee, muttei tarpeeksi

Suuriin onnettomuusmääriin voidaan puuttua esimerkiksi poliisivalvonnalla tai rakenteellisilla ratkaisuilla, kuten kiertoliittymien tai töyssyjen rakentamisella. Erityisen kustannustehokas tapa parantaa turvallisuutta on peltipoliisien käyttöönotto. Pastersteinin mukaan esimerkiksi Kehä I:n turvallisuus on parantunut viime vuosina merkittävästi sen jälkeen, kun automaattivalvontaa lisättiin.

Pitkällä aikavälillä liikenneturvallisuus on Suomessa parantunut. Siitä huolimatta näyttää hyvin epätodennäköiseltä, että Suomi saavuttaisi EU:n asettamaa tavoitetta liikennekuolemien puolittamisesta vuosien 2010–2020 aikana.

– Tämä vaatisi muun muassa autokannan dramaattista muuttumista uudemmaksi, ajoterveyden ja ajonopeuksien tarkempaa valvontaa sekä uusia toimenpiteitä rattijuoppouden ehkäisemiseksi. Tällaisia olisivat esimerkiksi pakolliset alkolukot rattijuopoille ja rattijuoppojen ajoneuvojen nykyistä helpompi takavarikointi, Pasterstein luettelee.

40195239

40195230

40195258

Edistystä on luvassa tieliikennelain uudistuksessa, jonka on tarkoitus ehtiä eduskunnan käsittelyyn syksyksi. Lakiesitys esimerkiksi antaisi poliisille mahdollisuuden keskeyttää ajomatka kuljettajalta, jonka puhallustestin tulos kertoo alkoholin nauttimisesta, mutta alle rangaistavuusrajan.

Pidemmällä aikavälillä parannusta liikenneturvallisuuteen on Pastersteinin mukaan luvassa itseohjautuvista autoista, jotka eivät tee inhimillisiä virheitä ja kommunikoivat toistensa kanssa onnettomuusriskeistä.

– Suomen olosuhteiden vuoksi ratista ja polkimista silti tuskin koskaan päästään täysin eroon. 

Graffa kolareistaSTT/Mediahub

Lisää aiheesta:

Matias kuvasi erikoisen liikennemerkkisekoilun Espoossa – mitä nopeutta tässä kuuluu ajaa?Yksi asia nostaa liikenteessä nopeuksia, mutta parantaa samalla turvallisuutta – arvaatko, mikä?Yhden maakunnan päätiet ovat vaarallisempia pienempiin teihin verrattuna kuin muualla – syynä runsas läpikulkuliikenne ja puuttuvat keskikaiteetOnko tässä Helsingin laiminlyödyin stop-merkki? "Sakkotuloilla voisi maksaa hoitajien palkankorotukset, hävittäjät ja paikata hallituksen alijäämän"Autoja rikkovat montut piinaavat kuljettajia – kymmenien miljoonien lisärahoitus tuo helpotusta lukuisille pikkuteilleKehä I:llä kaahattu rajusti – peltipoliisien armeija avuksi
Kotimaa
Lehtikuva

Lehtikuva

Lehtikuva

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 10:21
    Räjähdykset

    Poliisilta uutta tietoa Mellunkylän räjähdyksestä: Auton omistaja loukkaantui

  • 09:55
    Terveydenhuolto

    Ministeri Juuso nostaa hallituksen kädet pystyyn – "Ei hyödytä suomalaisia"

  • 09:06
    Huumeet

    Helsingistä löytyi uutta 500 kertaa heroiinia voimakkaampaa huumetta

  • 07:43
    Kadonneet

    Helsingin Töölöstä kadonnut mies löytyi

  • 06:04
    Liikenne

    Tiet aamulla liukkaita – varoituksia etelässä ja pohjoisessa