Kehä I:llä otetaan helmikuun alussa käyttöön ensimmäistä kertaa automaattivalvontakamerat eli niin sanotut peltipoliisit.
Kehä I:llä ajaa noin 90 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, joista huomattava osa ajaa ylinopeutta. Kehä I on tieosuus, jossa sattuu eniten onnettomuuksia Suomessa: Vuosittain Kehä I:llä sattuu noin 240 onnettomuutta ja 40 henkilövahinkoa. Kyseisen tieosuuden kolareissa on vuosittain osallisena yli 500 ajoneuvoa.
Automaattivalvontakamerat vähentävät tutkitusti kuljettajien nopeuksia - ajonopeuksien laskeminen puolestaan vähentää onnettomuuksia ja lieventää niiden seurauksia.
- Näkyvää valvontaa lisäämällä on tarkoitus vaikuttaa kuljettajien asenteisiin ja käyttäytymiseen, ja siten vähentää liikenneonnettomuuksia. Nopeuksien tasaantuessa pystytään mahdollisesti vähentämään myös ruuhkia, kertoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.
Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tuoreen tutkimuksen mukaan useimmat Kehä I:llä mitatuista ylinopeuksista olivat yli 10 km/h ylityksiä. Yöaikaan ylinopeuksia ajavien osuudet ovat huomattavasti suurempia.
- Tutkimuksemme mukaan ylinopeuksia ajetaan vähiten Tapiolan ja Laajalahden välillä ja eniten Leppävaaran kohdalla sijaitsevassa Mestarintunnelissa. Vähintään 10 km/h ylinopeuksia ajettiin eniten Vihdintien ja Turuntien välillä ja Mestarintunnelissa, kertoo erikoistutkija Anne Silla VTT:ltä.
Automaattivalvontakamerat tulevat kattamaan koko matkan Tapiolasta Itäkeskukseen.