Lahjatavaroiden kuumin sesonki on vasta alkamassa, mutta Suomi 100 -juhlavuoden tuotteiden myyntiä voi jo pitää hyvänä, arvioi Suomi 100 -organisaation pääsihteeri Pekka Timonen.
Kuutisenkymmentä virallista kumppaniyritystä ja parisataa pienyritystä on saanut juhlavuoden tunnuksen käyttöönsä. Tuotekirjo ulottuu siivousvälineistä designlasiin ja kaurahiutaleisiin.
Tuotteiden lopulliset myyntimäärät selviävät ensi vuoden puolella. Kansalaisten kiinnostusta Suomi 100 -tuotteisiin on kuitenkin mitattu.
Keväällä kolmannes yli 15-vuotiaista kertoi Tilastokeskuksen tutkimuksessa olevansa kiinnostunut ostamaan jonkin Suomi 100 -tuotteen. Syyskuussa samaa kysyttiin Suomi 100 -tapahtumiin osallistuneilta. Heistä viidesosa kertoi tehneensä tavarahankinnan.
Timosen arvion hyvästä myynnistä vahvistaa Fazerin kumppanuusohjelmasta vastaava viestintäjohtaja Liisa Eerola. Ruokakaupasta löytyviin yhtiön juhlavuosituotteisiin kuuluu esimerkiksi ruisleipää, ksylitolipurkkaa ja suklaata.
Etenkin suklaan ja purkan myyntiin Suomi 100 -merkillä on ollut merkittävä vaikutus.
– Toimitusmääristä tiedetään, että ainakin kauppaa tuotteet ovat kiinnostaneet.
Eerolan mukaan itsenäisyyden satavuotisjuhla luo kauppoihin uuden sesongin.
