Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen 100-vuotisjuhla tekee itsenäisyyspäivästä kauppasesongin

Lehtikuva
Julkaistu 04.12.2017 03:00

MTV UUTISET - STT

Lahjatavaroiden kuumin sesonki on vasta alkamassa, mutta Suomi 100 -juhlavuoden tuotteiden myyntiä voi jo pitää hyvänä, arvioi Suomi 100 -organisaation pääsihteeri Pekka Timonen.

Kuutisenkymmentä virallista kumppaniyritystä ja parisataa pienyritystä on saanut juhlavuoden tunnuksen käyttöönsä. Tuotekirjo ulottuu siivousvälineistä designlasiin ja kaurahiutaleisiin.

Tuotteiden lopulliset myyntimäärät selviävät ensi vuoden puolella. Kansalaisten kiinnostusta Suomi 100 -tuotteisiin on kuitenkin mitattu.

Keväällä kolmannes yli 15-vuotiaista kertoi Tilastokeskuksen tutkimuksessa olevansa kiinnostunut ostamaan jonkin Suomi 100 -tuotteen. Syyskuussa samaa kysyttiin Suomi 100 -tapahtumiin osallistuneilta. Heistä viidesosa kertoi tehneensä tavarahankinnan.

Timosen arvion hyvästä myynnistä vahvistaa Fazerin kumppanuusohjelmasta vastaava viestintäjohtaja Liisa Eerola. Ruokakaupasta löytyviin yhtiön juhlavuosituotteisiin kuuluu esimerkiksi ruisleipää, ksylitolipurkkaa ja suklaata.

Etenkin suklaan ja purkan myyntiin Suomi 100 -merkillä on ollut merkittävä vaikutus.

–  Toimitusmääristä tiedetään, että ainakin kauppaa tuotteet ovat kiinnostaneet.

Eerolan mukaan itsenäisyyden satavuotisjuhla luo kauppoihin uuden sesongin.

–  Normaalitilanteessa itsenäisyyspäivä jää myynnissä joulun jalkoihin. Nyt kaupoissa näkyy aika paljon juhlavuoden tuotteita esille laitettuina.

Kriteerit eivät avaudu kuluttajalle

Tavalliselle kuluttajalle Suomi 100 -tavaramerkki näyttäytyy selkeän brändin sijaan kotimaisuudesta kertovan Avainlipun kaltaisena tunnuksena, arvioi Hankenin markkinoinnin professori Jaakko Aspara.

–  Tosin itselleni ei, eikä varmaan kuluttajillekaan, ole täysin selvää, millä kriteereillä Suomi 100 -merkki on saatu. Tässä se poikkeaa esimerkiksi Avainlipusta, Aspara pohtii.

Suomi 100 -tunnuksen saaneen yrityksen ei tarvitse olla suomalainen. Myöskään tuotteiden tai palveluiden kotimaisuusasteesta ei Suomi 100 -tiedotteissa lausuta mitään. Olennaista on ollut, että yrityksellä on aktiivista toimintaa Suomessa ja se osallistuu juhlavuoteen tuotteen lisäksi jollakin yleishyödyllisellä tavalla.

Monet merkin saaneet tuotteet ovat kuluttajille tuttuja. Esimerkiksi Fazer haki tunnuksen jo ennestään suositulle suklaalle: Fazerin Sininen valikoitui Suomen arvostetuimmaksi brändiksi Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonta -lehden tutkimuksessa tänä vuonna.

–  Meille oli itsestäänselvää, että emme lähde tekemään uutta tuotetta, vaan hyödynnämme valittujen tuotteiden markkinointiviestinnässä niiden vahvaa suomalaista pohjaa, Eerola sanoo.

Piraatti-t-paidoille huomautus

Suomalaisuuden mielikuviin tunnus Asparankin mukaan kiistatta liittyy. Suuri osa kuluttajista kertoo tutkimuksissa arvostavansa tuotteiden ja palveluiden kotimaisuutta, hän tietää.

–  Tältä pohjalta merkin vaikutus kuluttajien käyttäytymiseen on varmaankin positiivinen.

Erityisesti kuluttajat kertovat arvostavansa elintarvikkeiden kotimaisuutta. Käytännössä ostopäätöksiä ohjaavat myös hinta ja tavaroiden kohdalla vaikkapa kansainvälisten merkkien houkuttelevuus sekä nettikaupan helppous.

Suomi 100 -tavaramerkin omistaa valtioneuvoston kanslia. Juhlavuoden aikana merkin luvatonta käyttöä on tullut ilmi muutaman kerran, pääsihteeri Timonen kertoo. Hän kuvailee tapauksia ”t-paitapainatusten” tapaisiksi.

–  Silloin olemme lähestyneet ystävällisellä huomautuksella.

Lisää aiheesta:

Miten käy suomalaisyritysten joulumyynnin? Isoin kysymysmerkki piilee palveluiden ostamisessaSuomalaisissa ruokakaupoissa jyllää nyt ilmiö, jonka suosiolle ei näy loppua: "Jätämme taaksemme jopa Yhdysvallat"Kulutushysteria ei ota hellittääkseen joulun alla – lelukauppa kukoistaa: "Minkäänlaista myynnin laskua ei ole havaittavissa"Joulukuu on edelleen ylivoimainen myyntikuukausi kaupoille – Black Friday vei kuitenkin veronsa: "Marraskuun tempaukset ovat laskeneet joulun myyntipiikkiä"Menikö tuotteistaminen liian pitkälle? Suomi 100 seuraa kuluttajaa kylpyhuoneeseen asti Nämä verkkokaupat alentavat tuotteitaan perjantaiksi – mistä tunnistat hyvän tarjouksen?
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • 18:36
    Viiden jälkeen

    Suomalaisissa tuberkuloosiparantoloissa elettiin villiä nuoruutta: "Monelle se oli elämän paras yhteisö"

  • 17:30
    Sanna Marin

    Marin: Menin sanattomaksi Niinistön teosta – nyt vastaa Niinistö

  • 17:05
    OP

    OP:n palveluissa häiriöitä

  • 16:40
    Poliisi

    Iäkäs nainen kateissa Jyväskylässä – poliisi pyytää havaintoja