Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaistutkijat kehittivät huippuhalvan polttoaineen jätepuusta

8:37Porkkanasta polttoainetta vetyautoihinKatso myös uutisjuttu siitä, miten porkkanasta saadaan polttoainetta vetyautoihin
Julkaistu 15.05.2022 22:29(Päivitetty 15.05.2022 23:24)

MTV UUTISET - KAUPPALEHTI

Suomalaistutkijat ovat kehittäneet menetelmän, jolla jätepuu voidaan muuntaa polttonesteeksi varsin edullisesti.

LUT-yliopiston eli Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston tiedotteen mukaan uuden polttoaineen veroton hinta olisi 0,56–0,74 euroa litralta.

Verollisena litrahintana tämä tarkoittaa 1,14–1,36 euroa litraa kohti.

Jatkokehitys vaatii muutaman vuoden

Polttoaine on bioetanolia. Metsäteollisuuden sivuvirroista saatava puuaines muutetaan ensin etikkahapoksi, joka pelkistetään vedyllä etanoliksi.

– Ennen kuin menetelmä pääsee teollisen mittakaavan käyttöön, sitä pitää kuitenkin jatkokehittää muutamien vuosien ajan koetehtaan mittakaavassa, apulaisprofessori Kristian Melin LUT:ista kertoo.

– Reaktio kulkee niin sanotun synteesikaasun kautta.

Puuta korvennetaan 800 asteessa 

Synteesikaasua eli vedyn ja hiilimonoksidin seosta saadaan, kun puuta korvennetaan noin 800 asteen lämpötilassa hyvin vaillinaisessa happimäärässä.

Välittömänä tuotteena synteesikaasusta saadaan metanolia. Kun osa hiilimonoksidista eli häkäkaasusta erotetaan synteesikaasuvirrasta ja lisätään se seuraavassa vaiheessa metanolin sekaan, nämä kaksi ainetta yhtyvät etikkahapoksi.

Etikkahapon valmistukseen lisävetyä ei tarvita lainkaan, joskaan pienestä määrästä ei ole haittaa. Vasta reaktioaskel etikkahaposta etanoliksi edellyttää ylimääräisen vedyn lisäämistä, Melin täsmentää.

Lue myös: Ruoan hinnan nousulla voi olla yllättäen myös yksi positiivinen vaikutus – asiantuntija Uutisaamussa: "Näen kultareunuksen"

Lisävety tekee prosessista ympäristöystävällisemmän

Lisävety tekee prosessista sikäli ekologisemman, että puuaines tulee käytetyksi paremmin hyödyksi. Melinin mukaan uusi tekniikka onkin noin kuusi kertaa perinteistä käymisprosessia tehokkaampi.

– Perinteinen prosessi voi tuottaa noin 200–300 litraa bioetanolia tonnia kuivaa puuta kohden, kun taas lisävedyllä tehostettu prosessi voi tuottaa sitä jopa 1 500 litraa. Etanolin saanto per puutonni on merkittävä asia, koska kestävästi tuotettua biomassaa on rajallisesti saatavilla, hän sanoo.

Jos etikkahapon pelkistämiseen tarvittava vety tuotettaisiin uusiutuvalla sähköllä elektrolyyttisesti vedestä, LUT:n puuetanoli tuottaisi noin neljä kertaa vähemmän eli 75 prosenttia vähemmän kasvihuonepäästöjä kuin bensiini.

Käytännössä tämä vaatisi vedyn tuottamista uusiutuvasti itse tai sen hankkimista nimenomaisesti uusiutuvalta tuottajalta, sillä vetymarkkinoiden kokonaistilanne ei ole toistaiseksi kovinkaan ekologinen. Nykyisin noin 98 % maailman vedystä tuotetaan fossiilista lähtöaineista.

Melin suhtautuu vedyntuotannon haasteeseen kuitenkin optimistisesti, sillä uusiutuvan sähkön tuotanto kasvaa tulevaisuudessa uusien tuulivoimahankkeiden myötä.

Energiasisältöön suhteutettuna 1,67 euroa litralta

Puuetanolin verollista litrahintaa, jota voisi vertailla bensa-aseman lukemiin, LUT ei kertonut tiedotteessaan. Tämä voidaan kuitenkin laskea itse.

Polttoaineveroksi T-luokan bioetanolille on määrätty tänä vuonna Suomessa 0,3598 euroa litralta. Tämä sisältää polttoaineveron kaikki osatekijät.

T-luokan bioetanolin täytyy täyttää biopolttoainelain kestävää kehitystä koskevat pykälät ja lisäksi olla valmistettu syötäväksi kelpaamattomasta puuaineksesta tai jätteistä. Sellaista olisi kaikella todennäköisyydellä myös LUT:n puuetanoli.

Lisäksi täytyy huomioida arvonlisävero. Niinpä bioetanolin hinta huoltoaseman pumpulla olisi alaraja-arvion mukaan 1,14 euroa litralta ja yläraja-arvion mukaan 1,36 euroa litralta, kuten alussa mainittiin.

Esimerkkilasku: (0,56 + 0,3598) €/L × 1,24 = 1,14 €/L.

Mahdollista myyjän katetta ei ole tässä huomioitu, joskin katteet polttoainekaupassa tapaavat olla pieniä.

Toisaalta energiasisällön mukaan etanoli ei ole yhtä edullista. Etanolin lämpöarvo 26,95 MJ/kg häviää selvästi tavalliselle (= etanolittomalle) bensiinille, noin 42,5 MJ/kg. Nämä luvut ovat niin sanottuja alempia lämpöarvoja, joissa oletetaan veden poistuvan moottorista höyrynä.

Nykyisin bensiini sisältää kuitenkin etanolia. 10-prosenttisesti etanolista koostuvan yleisen 95E10-bensiinilaadun lämpöarvo on edellisten lukujen perusteella noin 40,9 MJ/kg.

Kun otetaan huomioon bensiinin ja etanolin tiheydet, noin 0,76 ja 0,789 kg/L, saadaan litrakohtaisiksi lämpöarvoiksi 31,1 ja 21,3 MJ/L.

Bensiinin energiasisältöön normitettu verollinen litrahinta puuetanolille olisi toisin sanoen 1,67–2,00 euroa litralta. Luvut saadaan skaalaamalla puuetanolin hinta-arvioita tilavuusperusteisten lämpöarvojen suhteella 31,3/21,3.

Nykyisillä noin 2,3 euron litrahinnoilla 1,7 euroa litralta olisi hyvin edullista, vaikka tämä luku ei näytäkään enää yhtä hienolta kuin 1,14 euroa per litra.

Lisäksi käytännössä pitäisi huomioida myös se komplikaatio, että Suomessa polttoainepumpulta ei yleensä saa puhdasta etanolia, vaan RE85-polttonestettä. Se on 85-prosenttisesti etanolia ja 15-prosenttisesti bensiiniä.

Lisää aiheesta:

Lentämisen ilmastokuormaa yritetään keventää: Atlantin voisi ylittää noin 6 500 ranskalaisannoksen jäterasvoillaSuomessa kehitettiin polttoaine, jonka litrahinta olisi vain 0,56 euroa – "Merkittävä asia"Teboil toi myyntiin houkuttelevan halvan "vihreän" polttoaineen – luvattomasta käytöstä kuitenkin kallis laskuNerokas suomalaiskeksintö pudottaa polttoainekustannuksia jopa 0,40 eurolla per litraMullistaako tämä ihmeaine autoilun? 10 kertaa parempi kuin akku, hakkaa myös vedyn – tarvitsee kaverikseen vain vettäTämä 349 euron laite oli aikoinaan laiton, mutta nyt sen hankintaan saa valtion tukea – näin säästät bensakuluissasi satasia
EnergiaÖljyLappeenrantaTiedeTutkimustuloksetAutotTalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Energia
  • 7.12.19:14
    Sähkö

    Sähkön hurjimmat hintapiikit voivat olla historiaa – Suomi pääsi Ruotsin energia-apajalle

  • 6.12.21:21
    Tshernobyl

    IAEA: Tshernobylin vaurioitunut suojakuori ei estä enää säteilyä

  • 5.12.08:06
    Sähkö

    Sähkölaitteet säppiin: Pörssisähkön käyttäminen tulee tänään kalliiksi

  • 28.11.17:53
    Vladimir Putin

    Unkari saa jatkossakin energiansa Venäjältä: Näin Orban myhäili ja kätteli Putinia

  • 26.11.19:10
    Tuulivoima

    Uutissuomalainen: Tuulivoiman rakentaminen tyssää ensi vuonna