Suomalaispartiolaisten purjevene meinasi jumiutua Atlantin taakse koronaviruksen vuoksi – pitkä kotimatka taittuu erikoisella kyydillä: "Hinta on maltillinen näin poikkeusaikana"

0:46
Naantalilaisten partiolaisten purjevene tuodaan Suomeen hieman erikoisemmalla kyydillä.

Meripartiolippukunta Naantalin Siniset joutui pulman eteen, kun Karibialle purjehdittu S/Y Tokka-Lotta meinasi jäädä Atlantin taakse koronavirusepidemian takia määrättyjen rajoitusten vuoksi.

Lippukunnan neuvokkuuden ansiosta partiolaisten kalleus saadaan kuitenkin pian kuljetettua Suomeen rahtilaivan kyydissä.

Tokka-Lotta osallistui Atlantic Rally for Cruisers -kilpailuun 30-vuotis-juhlapurjehduksellaan Atlantic Expeditionilla.

Matka saatiin sujumaan Karibialle asti hyvin, kunnes koronavirus pisti maailmankirjat sekaisin – eikä vähiten heiltä, jotka odottelivat Karibialla kotiin purjehdusta.

– Kyllä he tietysti harmissaan olivat. Tätä oli suunniteltu pitkään, mutta eipä tällaisessa tilanteessa oikein mitään voinut, sanoo Atlantic Expeditionin projektipäällikkö ja kippari Juuso Räisälä.

Miehistö palasi Suomeen lentämällä

Miehistöjä vaihdetaan pitkillä purjehdusmatkoilla usein. Paluumatkalle varattu miehistö oli valmistautunut purjehtimaan tässä kuussa takaisin Suomeen, mutta Karibialta ei tultukaan purjeiden, vaan siipien voimalla takaisin.

– Viimeisimmätkin miehistön jäsenet ovat lentäneet Karibialta kotiin kaksi viikkoa sitten, Räisälä kertoo.

Rajoja on suljettu pitkin Eurooppaa ja jos matkaan olisi lähdetty purjehtimalla, ei olisi ollut mitään varmuutta siitä, missä kohtaa olisi ollut mahdollista pysähtyä ensimmäisen kerran.

Pettymyksen äärellä ei jääty toimettomiksi

Kilpailuun osallistuneet nuorimmat partiolaiset olivat 12-vuotiaita – he tosin purjehtivat Euroopan sisällä olevia reittejä. Enemmistö kisailijoista oli 18-30-vuotiaita.

Vaikka paluumatkan peruuntuminen oli pettymys, eivät nuoret partiolaiset jääneet neuvottomiksi ikävässä tilanteessa, vaan järjestivät kiireen vilkkaa rahakeräyksen, jotta heille arvokas Tokka-Lotta saataisiin kunnialla kotiin.

– Alettiin miettiä, olisiko kuljetus rahtilaivan kyydissä mahdollista ja saimme sellaisen aika nopeastikin järjestymään. Laitoimme tarjouspyyntöjä ja yhdestä vastattiin nopeasti, Räisälä kertoo.

Kyytirahat saatiin keräämällä kasaan

Kuljetuksen hinta on noin 12 000 euroa. Räisälä pitää sopimusta kohtuullisena.

– Kyllä se on tällaisena poikkeusaikana maltillinen hinta, vaikka se meille tietysti todella iso raha onkin. Yksi tarjous olisi ollut 25 tuhatta dollaria. Siihen nähden tuo on paljon halvempi, hän toteaa.

– Päätimme kokeilla pienkeräystä, kun rahankeräyslaki oli juuri sopivasti muuttunut tämän vuoden alkupuolella siten, että pienkeräysluvan hakeminen oli helppoa ja nopeaa. Se saatiinkin alle viikossa. Kampanjointia tehtiin muun muassa Facebookissa.

Lain mahdollistama keräyssumma, 10 000 euroa, saatiin kasaan kymmenessä päivässä.

– Rahaa tuli monesta eri suunnasta – suurin osa yksityishenkilöiltä. Tuntui hyvältä huomata, miten auliisti ihmiset halusivat auttaa meitä tällaisessa hankalassa tilanteessa.

Pandemian jyllätessä ei uskallettu lähteä merille

Mikäli Atlantin yli olisi päästykin lähtemään, olisi avunsaanti keskellä aavaa merta ollut haasteellista.

– Se olisi ollut riski, jos Atlanttia olisi lähdetty ylittämään purjeveneellä ja joku olisi saanut maista tartunnan. Jos tauti olisi keskellä merta puhjennut, se olisi ollut hankala juttu, Räisälä toteaa.

Tavallisesta kännykästä ei merellä ole apua.

– Satelliittipuhelimella voi ottaa yhteyden hätätilanteessa ja sellainen oli löydyttävä jokaisesta veneestä, joka kilpailuun osallistui. Kilpailunjärjestäjät lähettivät sen välityksellä esimerkiksi seuraavan päivän säätiedot.

Purjehtiminen Atlantin yli voi olla vaarallista muutenkin, sillä merenkäynti Atlantilla on usein kovaa.

Räisälä oli itse mukana menomatkan reitillä Las Palmasista Karibialle.

– Se oli äärimmäisen hieno kokemus ja suurimmalle osalle meistä se oli myös pitkäaikainen haave. Kaikki meni odotuksiin nähden yllättävän hyvin. Olimme varautuneet paljon kovempaan keliin ja siihen, että tavaraa olisi hajonnut enemmän. Selvisimme hyvin pienillä vaurioilla.

– Esimerkiksi köysiä olisi voinut mennä rikki. Usein myös esimerkiksi jääkaappi menee pitkällä matkalla rikki – se joutuu kovan rasituksen alle lämpimässä ilmassa.

Tokka-Lotta hilataan nosturilla rahtilaivan kannelle

Naantalin meripartiolippukunnan vene on 42 jalkaa pitkä eli tässä tapauksessa puhutaan 12,7 metriä pitkästä veneestä. Purjelaivaksi sitä ei siis voida vielä kutsua, mutta kyllä veneellä kokoa on.

Ennen miehistön lentämistä Suomeen Tokka-Lotta valmisteltiin sellaiseen kuntoon, että se voitaisiin rahdata Eurooppaan. Tällä hetkellä se odottaa Karibialla ensi viikolla alkavaa merimatkaansa.

– Vene ajetaan laivan kyljen vierelle ja se nostetaan nostureilla kannelle, Räisälä selostaa.

Partiolaiset hakevat veneen Hollannista

Rahtilaivan on määrä kulkea ensin Hollantiin ja sieltä Southamptoniin. Tokka Lotan matka sen "selässä" kulkee kuitenkin vain Hollantiin asti: partiolaisten ei tarvitse lähteä South Hamptonista sitä hakemaan.

– Saimme tällä viikolla tietää, että laiva voidaankin jättää Ijmuideniin. Meillä sattuu olemaan siellä tuttu partiolippukunta, johon tutustuimme menomatkalla. He järjestävät sieltä paikan, jossa Tokka-Lotta voi odottaa niin kauan, että pääsemme sen sieltä hakemaan, Räisälä kertoo.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja