MTV Uutisten tuoreen kyselyn mukaan suomalaiset eivät innostu yritysten suunnitelmista uudistaa tuotteidensa ulkonäköä ja pakkauksia. Myös historiallisten patsaiden hävittäminen saa vain vähän kannatusta, lähinnä nuorten ja korkeasti koulutettujen keskuudessa.
Rasismin vastainen liikehdintä Yhdysvalloissa ja Euroopassa on saanut useat yritykset myös Suomessa vaihtamaan tai harkitsemaan tunnettujen brändiensä kuvien tai nimien vaihtamista.
Muun muassa Valio on päättänyt poistaa jogurttipurkistaan Turkkiin viittaavan fetsipäisen mieshahmon. Fazer puolestaan harkitsee luopuvansa Geisha-nimestä suklaapatukassaan.
MTV Uutisten teettämän kyselyn mukaan suomalaiset eivät näe tarpeellisena, että kotimaiset yritykset muuttavat tuotteidensa nimiä ja ulkonäköä monien amerikkalaisten yritysten tavoin.
Erittäin tarpeellisena asiaa piti vain kolme prosenttia vastaajista. Vastustajien mukaan yritykset ovat tulkinneet viimeaikaista keskustelua rasismista väärällä tavalla.
– Liikehdinnässä on ollut kyse rasistisesta väkivallasta ja muusta hyvin konkreettisesta syrjimisestä. Jogurttipurkkien kylkiin keskittyminen ohittaa todellisen päämäärän kokonaan.
Tarpeellisimpana muutoksen näkivät nuoret
Vastaajista miehet suhtautuivat aiheeseen hieman naisia jyrkemmin. Vastanneista miehistä muutosta ei pitänyt lainkaan tarpeellisena 60 prosenttia. Kyselyyn vastanneista naisista samaa mieltä miesvastaajien kanssa oli 54 prosenttia.