New Yorker -lehti kertoi hiljattain suomalaisesta keksinnöstä, joka on niittänyt mainetta maailmalla. Mahtavatko edes suomalaiset itse tietää, että tämä monisssa kaupoissa käytössä oleva asiakkaiden tyytyväisyyttä mittaava laite on alun perin suomalainen idea?
Yksinkertainen, mutta New Yorkerin suorastaan nerokkaaksi ylistämä laite on levinnyt jo yli sataan maahan ja se on rekisteröinyt useamman kuin 600 mijoonan asiakkaan vastauksen. Tämän niin kutsutun HappyOrNot-näppäimistön kehitti suomalainen Tampereella asuva Heikki Väänänen. Hän kertoo New Yorker -lehdelle keksineensä idean jo 15-vuotiaana, mutta toteuttaneensa keksintönsä ystävänsä kanssa vasta vuosia myöhemmin.
New Yorkerin mukaan asiakastyytyväisyysmittari on tänä päivänä käytössä monilla suurilla asiakkailla kuten Amazonilla, Walmartilla, Yelpillä ja TripAdvisorilla.
"Heidän toimittaja oli innoissaan"
Näppäimistön kehittänyt Heikki Väänänen on otettu artikkelista.
– New Yorkerin juttu tuntuu aivan huikealle. On harvinaista, että mistään yrityksestä kirjoitetaan kyseiseen lehteen isoa juttua, Väänänen kommentoi MTV Uutisille.
Hänen mukaansa artikkeli on yksi lehden suosituimmista viime aikoina.
– Toimittaja oli innoissaan siitä, että hän pystyi esittelemään lukijoille jotain aivan uutta maailmasta. Tarinan, konseptin ja uuden tavan johtaa yrityksiä, josta juuri kukaan ei tiedä vielä tarkemmin.