Lennot kannattaa aina ostaa luottokortilla, niin omat rahat ovat turvassa. Euroopan kuluttajakeskuksen lakimies Saija Kivimäki kertoo, mitkä ovat kuluttajan oikeudet lentoyhtiön konkurssitilanteessa erilaisilla maksuvälineillä maksettaessa.
Maksoit lentoliput luottokortilla
Jos vain mahdollista, kaikki lennot kannattaa ehdottomasti ostaa luottokortilla. Kuluttajansuojalain nojalla kuluttajalla on tällöin konkurssitilanteessa oikeus vaatia hyvitystä luotonantajalta.
Käytännössä on otettava yhteyttä luotonantajaan eli kortin myöntäneeseen luottokorttiyhtiöön tai pankkiin, esitettävä vaatimuksensa ja täytettävä näiden omien prosessien mukaiset lomakkeet. OP-Pohjolasta kerrotaan, että asiakas saa rahansa takaisin muutamissa viikoissa.
Matkavarausten lisäksi luottokorttia suositellaan käytettäväksi verkkokaupoissa. Myös tällöin luottoyhtiöllä on velvollisuus palauttaa rahat, jos myyjätaho ei esimerkiksi toimitakaan tilattua tavaraa.
Maksoit lentoliput pankkikortilla
Jos on maksanut liput nimenomaan pankkikortin debit-puolella, kannattaa olla yhteydessä pankkiin. Pankkikorttia koskevassa sopimuksessa saattaa olla ehto, jonka perusteella rahat hyvitetään kuluttajalle konkurssitilanteessa. Toisin kuin luottokortilla ostettaessa tuleva lakiin perustuva suoja, tämä on kuitenkin täysin sopimuksenvaraista.
Kävikö huonosti?
Jos lentoyhtiö on mennyt konkurssiin eikä rahoja saa takaisin luottoyhtiöltä, pankista tai matkanjärjestäjältä, yksittäinen kuluttaja voi periä rahojaan konkurssipesältä. Tiedot konkurssipesänhoitajasta ja -menettelystä saa lentoyhtiön verkkosivuilta.

