Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sote-uudistus karahti kiville – Kuntaliitto mahdollisesta ulkoistamisvimmasta: Kunnanisien puhelimet pirisevät

5:29Sote- ja maakuntauudistus kaatui muun muassa huonoon valmisteluunVideo: Sote- ja maakuntauudistus kaatui muun muassa huonoon valmisteluun.
Julkaistu 08.03.2019 21:26

MTV UUTISET – STT

Sote- ja maakuntauudistus karahti tämän vaalikauden osalta kiville lopullisesti perjantaina, ja samalla kaatui myös keskustajohtoinen pääministeri Juha Sipilän hallitus. Miten uudistuksen kaatuminen vaikuttaa kuntakentällä? Entä millaisia vaikutuksia hankkeen kariutumisella on tavalliselle ihmiselle?

STT kysyi asiaa Kuntaliiton varatoimitusjohtajalta Hanna Tainiolta sekä Itä-Suomen yliopiston hyvinvointioikeuden ja lainsäädäntötutkimuksen professorilta Eeva Nykäseltä.

Nykänen toimii myös sivutoimisesti sosiaalioikeuden johtavana asiantuntijana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella.

Kuinka iso takaisku sote- ja maakuntauudistuksen kaatuminen on kuntakentälle?

Tainio:

Siinä mielessä tämä ei ole iso takaisku, että kunnat jatkavat elämäänsä ja esimerkiksi sairaat sekä vanhukset hoidetaan kuten tähänkin asti. Pidemmällä tähtäimellä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus kuitenkin tarvitaan.

Meillä on Suomessa niin paljon pieniä kuntia, jotka eivät kerta kaikkiaan pysty tuottamaan palveluita ja selviämään yksin, vaan avuksi tarvitaan leveämpiä hartioita, mitä tässä uudistuksessa haettiin.

Miten kuntien ja kuntayhtymien väliset erot kyvyssä tuottaa ja tarjota palveluja näkyvät asiakkaille?

Nykänen:

Kuntakohtaisia eroja on esimerkiksi palveluihin pääsyn odotusajoissa ja saatavuudessa. Lisäksi alueellisia eroja on erikoissairaanhoidon palvelujen laadussa ja vaikuttavuudessa.

Mitä sote- ja maakuntauudistuksen toteutuminen olisi tarkoittanut kansalaiselle?

Nykänen:

Uudistusta koskevasta lainsäädäntöpaketista tuli etenkin loppusuoralle tultaessa aika vaikeaselkoinen. Sitä paikkailtiin eduskuntakäsittelyn aikana sieltä täältä.

Luulen, että jos paketti olisi tullut sellaisenaan hyväksyttyä, kukaan ei olisi ihan tarkkaan tiennyt, mitä tapahtuu. Mutta järjestämisvastuun osoittaminen maakunnille eli kuntia suuremmille toimijoille olisi olisi varmasti vienyt järjestelmää oikeaan suuntaan, ainakin näiden laajojen hartioiden vuoksi.

Uskon, että aikaa myöten uudistus olisi tuottanut ainakin jollakin tasolla yhdenvertaisempia palveluita. Lisäksi valinnanvapausmalli olisi varmaankin ainakin alkuvaiheessa parantanut lääkärille ja hoitajalle pääsyä, missä meillä on nyt aika suuria eroja, sillä perusterveydenhuollon palvelut olisivat lisääntyneet.

Myös valinnanvapaus, joka on kansainvälinen trendi, olisi varmasti lisääntynyt.

Kuinka paljon kunnissa, kuntayhtymissä ja esimerkiksi sairaanhoitopiireissä on tehty valmistelevaa työtä ja satsauksia nyt kaatunutta uudistusta silmällä pitäen?

Nykänen:

Valmistelevaa työtä on tehty hyvin paljon. On aivan poikkeuksellista, että tällaisessa tilanteessa, jossa reformi on vasta hallituksen esityksen tasolla, on käytetty aika paljon julkista rahaa ja valtionohjausta reformin toimeenpanoon.

Paljon siitä, mitä on tehty maakunnissa, on varmasti sentyyppistä, että se hyödyttää palvelujärjestelmää myös nyt, vaikka uudistusta ei tule.

Millaisia positiivisia asioita tästä on syntynyt?

Tainio:

Kunnat ovat esimerkiksi lähentyneet paljonkin toisiaan. Yhdessä on lähdetty tekemään työtä ja rakentamaan palveluketjuja sekä yhteistä hallintoa. Ja rahoitusta on selvitetty hyvin tarkkaan.

Miten tästä on kuntakentällä mahdollista edetä?

Tainio:

Nykylainsäädännön mukaan on mahdollista edetä esimerkiksi niin, että muodostetaan vapaaehtoisia kuntayhtymiä, esimerkiksi sellaisia kuin Siun sote Pohjois-Karjalassa ja Eksote Etelä-Karjalassa.

Niissä voidaan hyvin toteuttaa tällaisia integroituja järjestelmiä, missä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tuotetaan yhdessä. Sillä tästä päästään eteenpäin ainakin ensivaiheessa. Kuntaliiton tietojen mukaan aika monessa maakunnassa ollaankin nyt etenemässä tällä tavalla.

Onko mahdollista, että sote-uudistuksen kaatumisen myötä aletaan nyt ulkoistaa palveluja kiihtyvää tahtia?

Tainio:

Vaarana on, että ulkoistamistahti kiihtyy. Yksityiset toimijat ovat varmasti hyvin aktiivisia, puhelimet kyllä soivat kunnanjohtajien pöydillä tämän jälkeen.

Tällä hetkellä voimassa oleva (soten valmisteluun liittyvä) investointien rajoituslaki määrää, että kunta saa ulkoistaa vain 30 prosenttia palveluista eli sellaista totaaliulkoistusta ei voi tehdä, jossa kaikki sote- palvelut annetaan yksityisen puolen hoidettavaksi. Mutta sellaisen ulkoistuksen voi esimerkiksi tehdä, että vaikkapa koko vanhustenhuolto ulkoistetaan.

Kuntaliiton toive on, että kunnat pitäisivät nyt päänsä kylmänä ja miettisivät tarkkaan, mitä tekevät.

Mikä on sote- ja maakuntauudistuksen kaatumisen keskeinen opetus?

Nykänen:

Keskeinen opetus on se, että viimeinkin ymmärretään ja hyväksytään, että kyse on tavattoman suuresta uudistuksesta, johon ei yksi hallituskausi riitä. Uudistusta pitää lähteä valmistelemaan alusta alkaen sillä tavalla, että sillä on laaja parlamentaarinen tuki.

Toisaalta hyväksytään myös se, että uudistuksen on pakko edetä vaiheittain. Ensivaiheessa on tärkeää saada järjestämisen rakenteet kuntoon ja sen jälkeen, kun on päästy tämän kanssa pidemmälle, voidaan miettiä erilaisia valinnanvapausmalleja ja muita.

Lisää aiheesta:

Kuntien ostopalveluhankinnoissa valtavat alueelliset erot: Katso oman alueesi tilanne – "Kehitys ei ole ollut kenenkään hanskassa"Kuntaliitto toivoo sote-uudistukseen alueellista harkintaa: Maakunnat voisivat halutessaan siirtää palveluita kuntien järjestettäväksiKunnissa ja yksityisissä terveysyrityksissä ehdittiin jo varautua soten tuhoon: "Turhautuminen päällimmäinen tunne" – kiista ulkoistusten rajoittamisesta jatkuuSote kaatui – seuraava hallitus löytää soten edestäänViisi kysymystä uusimmasta sotesopasta: Tuleeko valmista koskaan? Sote-johtaja myöntää uudistuksen riskit: "Kieltämättä tavoite on kunnianhimoinen"
SoteSipilän hallitusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sote
  • 13.12.14:51
    Politiikka

    Keskusta mahdollistaisi hyvinvointialueiden velkasaneerauksen – kokoomus tyrmää

  • 12.12.19:00
    MTV Uutisextra

    Ministeri Ikonen: Ei viitteitä tahallisesta diagnoosien vääristelemisestä hyvinvointialueilla

  • 10.12.13:44
    Orpon hallitus

    Orpo: Raju leikkaus hyvinvointialueiden määrään perusteltua

  • 10.12.09:36
    Hyvinvointialue

    Ehdotus: Hyvinvointialueiden määrään raju leikkaus – jopa alle kolmasosa nykyisistä riittäisi

  • 8.12.16:37
    Politiikka

    "Hölynpölyä", vastaa Krista Kiuru syytöksiin työpaikkakiusaamisesta – syyttää hallitusta kokousten maratonkestosta