Sota voi vaikuttaa kesärenkaiden saatavuuteen ja hintaan – "Aika moni on sitä mieltä, että..."

Näin vaihdat renkaat autoosi 6:20
Vaikka renkaanvaihto ei olisikaan vielä maaliskuun lopun suunnitelmissa, voi lähestyvään operaatioon alkaa varautua kertaamalla onnistuneen renkaanvaihdon perusteet. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen näyttää kädestä pitäen, kuinka renkaat vaihdetaan.

Ukrainan sodalla voi olla vaikutuksia myös renkaiden saatavuuteen sekä hintaan.

Viikon kuluttua käynnistyvä kesärengaskausi on poikkeuksellisen epävarmalla pohjalla.

Ukrainassa käytävä sota on sekoittanut muun ohella myös rengasteollisuuden toimitusketjuja. Tämä saattaa heijastua myös kotimaiseen rengaskauppaan.

– Korona on opettanut meille viimeisen kahden vuoden aikana varautumista, mutta nykyisen kaltaista tilannetta tuskin kukaan osasi ennakoida, Teknisen kaupan liiton johtava asiantuntija Juha Ala-Hiiro toteaa.

Kesän rengastarjonta on jo pääosin paistettu, joten varsinaisiin tuotantokustannuksiin sota ehätti tuskin vaikuttaa. Hintojen nousupaineet kanavoituvat toista kautta.

– Kaikki valmistajiin vaikuttavat kustannukset kuten tuotanto, rahti, logistiikka ja energia ovat nousussa. Aika varmasti uskaltaa sanoa, että hinnat tuskin tästä ainakaan laskevat, Ala-Hiiro sanoo.

Ensi syksy kysymysmerkki

Pitkittyessään sota ja sen vaikutukset uhkaavat kertautua. Huhtikuun alussa alkavaa kesäsesonkia kriittisemmäksi voikin osoittautua ensi syksynä alkava talvirengas-sesonki.

– Aika moni on sitä mieltä, että kesärengaskautta suurempi ongelma on tuleva talvirengaskausi, mikäli tilanne Ukrainassa pitkittyy. Siihen voivat vaikuttaa raaka-aineen hinta, energiansaanti, rahtien hinta ja logistiikan haasteet, hän arvelee.

Venäjälle vahvasti investoineen Nokian Renkaiden ongelmat ovat vain eräs osoitus rengasvalmistajien kohtaamista vaikeuksista. Syyt piilevät syvällä, aina raaka-aineiden saatavuutta myöten.

Ala-Hiiro muistuttaa, että sodan molemmat osapuolet Venäjä ja Ukraina ovat renkaanvalmistajien kannalta kriittisiä raaka-ainetoimittajia. Mikäli rakennusmateriaalit ehtyvät, on uusia rengaskertoja paha valmistaa.

Samalla kysynnän ja tarjonnan välinen kuilu uhkaa syventyä – ja kohottaa hintoja. Ala-Hiiro muistuttaa, että seuraavan talven renkaita valmistetaan parhaillaan.

– Jos raaka-aineet häviävät niin sillä on myös suoria hintavaikutuksia. Toisaalta kapeikot rengasmalliston tarjonnassa ja asiakkaiden ostovoima voisivat aiheuttaa ensi syksynä haasteita talvirenkaiden saatavuudessa, Ala-Hiiro arvioi.

”Tärkein turvavaruste”

Hän pitää selvänä, että korvaavia toimittajia löytyy niin raaka-aineiden kuin renkaidenkin osalta. Kaikella on silti hintansa.

– Varmasti korvaajia löytyy. Mutta kuinka nopeasti ja mihin asiakkaiden ostovoima riittää mikäli halutaan vain edullisemman pään renkaita, hän sanoo viitaten esimerkiksi Aasiasta ja Yhdysvalloista mahdollisesti toimitettaviin täydennyksiin.

Hän lisää, että samoja rengasmateriaaleja hyödynnetään myös maatalouskoneiden ja moottoripyörien rengasvalmistuksessa.

Kesärenkaita Ala-Hiiro ei lähtisi välttämättä hamstraamaan. Mutta mikäli uudelle talvirengaskerralle on syksyllä tarvetta, kannattaa niiden hankintaa harkita saman tien.

Eivätkä renkaat maailmasta ihan heti lopu.

– Ensiksi kaventuu valikoiman laajuus. Renkaita kyllä voi saada ja järkevään hintaan, mutta ihan kaikkia maailman renkaita ei ehkä ole tarjolla. Eli välttämättä ei saa juuri sitä hintaluokan tai merkin rengasta jota etukäteen ajatellut.

Ala-Hiiro toivoo, että mahdolliset ongelmat renkaiden saatavuudessa ja hinnoissa eivät johtaisi liikenneturvallisuuden kannalta ikäviin seurauksiin.

– Toivottavasti renkaita ei ajeta tämän vuoksi loppuun vaan maltetaan kuitenkin vaihtaa ne ajoissa uusiin. Hyväkuntoiset renkaat ovat kuitenkin auton tärkein turvavaruste, hän muistuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat