Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Some kuuluu nykykouluun, mutta opettajien osaamisessa on suuria eroja

Lehtikuva
Julkaistu 09.09.2017 05:26

MTV UUTISET – STT

Sosiaalinen media on tullut osaksi kouluopetusta, mutta ei vielä riittävästi, sanovat asiantuntijat. Tieto- ja viestintätekniikan, johon somekin sisältyy, pitäisi uusien opetussuunnitelmien mukaan olla mukana eri oppiaineissa.

– Vielä ei ole se tilanne, että tämä olisi tosiasia jokaisessa Suomen koulussa tai jokaisessa Suomen kunnassa, sanoo opetusalan ammattijärjestö OAJ:n erityisasiantuntija Jaakko Salo.

Samaa mieltä on sosiaalisen median asiantuntija ja tietokirjailija Harto Pönkä. Hänen mukaansa ero esimerkiksi ison kaupungin ison koulun ja maaseudun pikkukoulun välillä voi olla yllättävän iso.

Somea on tarkoitus käyttää sekä opetuksen välineenä että opetuksen kohteena.

Taitoja voi oppia laatimalla luokalle somepelisäännöt

Somessa tarvittavat taidot ovat pitkälti vuorovaikutustaitoja ja vastuullisen toiminnan osaamista.

– Samat säännöt pätevät verkon puolella kuin verkon ulkopuolellakin. Monesti ne ovat näitä, mitkä mielletään kotikasvatukseen liittyviksi asioiksi, kuten miten käyttäydyt muita ihmisiä kohtaan, Pönkä sanoo.

Pönkä, joka on koulutukseltaan luokanopettaja, kertoo esimerkin sometaitojen opettamisesta:

– Yksi hyvä harjoitus on, että tekee luokan yhteiset somepelisäännöt tai jokainen tekee itselleen tärkeimmät periaatteet: miten toimin verkossa ja somepalveluissa, miten käytän kännykkääni.

Vastuu on jokaisella opettajalla

Alakouluissa on toista lukuvuotta käytössä perusopetuksen uudet opetussuunnitelman perusteet, joissa sosiaalinen media on vahvasti mukana, vaikka sitä ei juuri suoraan mainitakaan.

Salo ja Pönkä kertovat, että some sisältyy erityisesti kahteen kokonaisuuteen: tieto- ja viestintäteknologian (tvt) osaamiseen sekä monilukutaitoon. Monilukutaito pitää sisällään tekstin, kuvan ja videon lukutaitoa, lähdekriittisyyttä sekä erilaisten sisältöjen tuottamista.

Sekä monilukutaito että tvt-osaaminen ovat opetussuunnitelmassa osa laaja-alaisia osaamisen tavoitteita. Se tarkoittaa, että niitä on tarkoitus käsitellä eri oppiaineissa.

Toisin sanoen sometaitojenkin opettamisesta vastuu on kaikilla opettajilla.

Opettajien saatava lisää koulutusta

Salon ja Pöngän mukaan opettajien osaamisessa on suuria eroja, ja sen myöntää myös opetusneuvos Arja-Sisko Holappa Opetushallituksesta.

– Varmasti opettajien omat mediakasvatustaidot tai esimerkiksi juuri sometaidot vaihtelevat, eli kuinka paljon on kokemusta omassa arjessa ja kuinka paljon on hyödyntänyt sitä omassa pedagogisessa työssään, Holappa sanoo.

Hänen mukaansa täydennyskoulutusta on tarjottu, mutta sitä tarvitaan varmasti edelleen.

Holappa nostaa koulutusmenetelmistä hyväksi esimerkiksi tutor-opettajatoiminnan. Siinä pidemmällä olevat opettajat neuvovat kollegojaan tvt-asioissa. Pian on aukeamassa uusi tutor-opettajahakukierros, Holappa kertoo.

Holappa huomauttaa, että jatkuvan kehityksen vuoksi koulutuksen tarpeelle ei näy loppua.

– Sitä mukaa kuin asioita otetaan haltuun, tulee uusia välineitä ja uusia kanavia ja myös pedagoginen käyttö kehittyy. 

Lisää aiheesta:

Vain joka kuudes kuutosluokkainen osaa äidinkieltä hyvin – "Äärimmäisen huolestuttavaa"Opetushallitus suosittelee kouluja kieltämään puhelimen häiritsevän käytön oppitunneilla – "Monet koulut ovat jo rajoittaneet"Koululaisten vapaa-ajan lukeminen on katoamassa – heikkolukutaitoisten oppilaiden määrä kasvaaOnko tytöillä ja pojilla samanlaiset mahdollisuudet koululiikunnassa? "En mä voi ku mä oon tyttö" – tätä mieltä ovat liikunnanopettajatYo-koe kokonaan digitaaliseksi ensi vuonna – lukioissa kuitenkin vielä vähän digitaalisia oppimateriaalejaUusi opetussuunnitelma eriarvoistaa koululaiset – Toisilla tabletit ja herkut, toisilla ei edes nettiä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 08:52
    Janakkala

    Janakkalan ilotuliteräjähdys: Poliisi tutkii

  • 07:47
    Linnut

    Lintujen talviruokintaa suitsitaan – "Se on ihan todella väärin"

  • 06:34
    Politiikka

    Yle: SDP yhä selvästi suosituin

  • 06:30
    Vanhustenhoito

    Yli 50 vuotta naimisissa ollut pariskunta pidettiin väkisin erillään – hyvinvointialueelle vakava huomautus

  • 05:45
    Sijoittaminen

    Nvidia on luonut ainutlaatuisen bisnesmallin ja 5 biljoonaa arvoa – nyt se hyötyy myös Nokiasta