Sosiaalinen media on tullut osaksi kouluopetusta, mutta ei vielä riittävästi, sanovat asiantuntijat. Tieto- ja viestintätekniikan, johon somekin sisältyy, pitäisi uusien opetussuunnitelmien mukaan olla mukana eri oppiaineissa.
– Vielä ei ole se tilanne, että tämä olisi tosiasia jokaisessa Suomen koulussa tai jokaisessa Suomen kunnassa, sanoo opetusalan ammattijärjestö OAJ:n erityisasiantuntija Jaakko Salo.
Samaa mieltä on sosiaalisen median asiantuntija ja tietokirjailija Harto Pönkä. Hänen mukaansa ero esimerkiksi ison kaupungin ison koulun ja maaseudun pikkukoulun välillä voi olla yllättävän iso.
Somea on tarkoitus käyttää sekä opetuksen välineenä että opetuksen kohteena.
Taitoja voi oppia laatimalla luokalle somepelisäännöt
Somessa tarvittavat taidot ovat pitkälti vuorovaikutustaitoja ja vastuullisen toiminnan osaamista.
– Samat säännöt pätevät verkon puolella kuin verkon ulkopuolellakin. Monesti ne ovat näitä, mitkä mielletään kotikasvatukseen liittyviksi asioiksi, kuten miten käyttäydyt muita ihmisiä kohtaan, Pönkä sanoo.
Pönkä, joka on koulutukseltaan luokanopettaja, kertoo esimerkin sometaitojen opettamisesta:
– Yksi hyvä harjoitus on, että tekee luokan yhteiset somepelisäännöt tai jokainen tekee itselleen tärkeimmät periaatteet: miten toimin verkossa ja somepalveluissa, miten käytän kännykkääni.
Vastuu on jokaisella opettajalla
Alakouluissa on toista lukuvuotta käytössä perusopetuksen uudet opetussuunnitelman perusteet, joissa sosiaalinen media on vahvasti mukana, vaikka sitä ei juuri suoraan mainitakaan.
