Sohvin ja Jannen tärkeä sijoittajatapaaminen meni mönkään, kun Norwegian jätti kaksikon koneesta: "Sitä ei pysty korvaamaan millään – olimme ainoat, jotka eivät päässeet koneeseen"

Stylisti-tietokirjailija Sohvi Nymanin ja hänen stylisti kollegansa Janne Heikkilän kauan odotettu Lontoon matka tyssäsi maanantaiaamuna lähtöportille, kun parivaljakolle ilmoitettiin, etteivät he tulisi koneeseen nousemaan. He eivät olleet lähdössä huvimatkalle, vaan tapaamaan tärkeitä sijoittajia Olet ihana! -mobiilisovelluksen tiimoilta.

– Ostimme kolme viikkoa sitten liput Norwegianin lennolle Lontooseen. Lähtöportilla näytettyämme lentolippuja meille ilmoitettiin, että kone on ylibuukattu emmekä pääse siihen. En ymmärrä miten tämä on mahdollista, Sohvi Nyman sanoo.

Henkilökunta ei kysynyt muilta matkustajilta olisiko heidän mahdollista lentää myöhemmin samana päivänä Lontooseen ja antaa omat paikkansa Nymanille ja Heikkilälle, joilla on tärkeä tapaaminen vaan antoivat numeron johon kaksikko voi soittaa.

Tämän jälkeen he löivät portit kiinni ja lähtivät.

– Me tietysti suutuimme ja sanoimme, että olemme menossa tärkeään sijoitustapaamiseen, tämä on bisnesmatka eikä mikään happy holiday.

– Lennolla oli varmasti myös henkilöitä, jotka olivat menossa lomalle, eikä heillä ollut kiire, Nyman sanoo turhautuneena.

Korvaukseksi 12 euron arvoiset ruokalipukkeet

He eivät saaneet minkäänlaista palvelua, ainoastaan puhelinnumeron johon soittaa.

– Kun soitimme numeroon, toisessa päässä automaattivastaaja sanoi, että linjat aukeavat vasta yhdeksältä. Olemme olleet kentällä aamuseitsemästä alkaen.

– Roikuimme puoli tuntia puhelimessa, jonka jälkeen meille sanottiin, että voimme tehdä reklamaation netissä. Selitettyäni koko tilanteen asiakaspalvelija sanoi, että voimme mahdollisesti saada jotain takaisin, Nyman sanoo.

Nyman ja Heikkilä juoksivat ympäri kenttää yrittäen saada liput uudelle lennolle. Lopulta he saivat lennon, joka lähtee iltapäivällä ja lentää Lontooseen Kööpenhaminan kautta. Alkuperäinen lento oli suora.

Uudesta lennosta kaksikon ei kuitenkaan tarvinnut maksaa mitään. Lennon lisäksi he saivat 12 euron arvoiset ruokalipukkeet.

– Lipukkeilla ei edes saa mitään, koska kentällä on niin kallista.

Kaikki muut pääsivät lennolle

Nyman ja Heikkilä olivat ainoat, joita ei otettu aamulennolle. He ovat pöyristyneitä saamastaan kohtelusta.

Reklamaation käsittelyssä menee vähintään neljä viikkoa eikä ole takeita siitä, että he saisivat mitään takaisin.

– Olemme menettäneet rahaa tämän sotkun takia. Voisimme olla tällä hetkellä Lontoossa neuvottelemassa hyvää diiliä meidän tulevaan mobiilisovellukseen, mutta tämän takia se peruuntui. Kauan odotettua tapaamista ei pysty korvaamaan millään, Nyman huomauttaa.

He onnistuivat kuitenkin ilmoittamaan tapaamisen peruuntumisesta ja yrittävät saada sovittua uuden tapaamisen. Ei ole varmaa toteutuuko se vai ei. He menevät joka tapauksessa Lontooseen ja yrittävät neuvotella sijoittajien kanssa.

"Kohtelu on ollut uskomatonta"

Tällä kertaa Nyman ja Heikkilä ovat lähtöportin edessä jo paria tuntia ennen lennon lähtöä varmistaakseen pääsynsä koneeseen.

– Matkustan todella paljon, useita kertoja vuodessa, eikä ikinä ole käynyt mitään vastaavaa. Etenkin saamamme kohtelu on ollut uskomatonta.

– Olen kirjoittanut asiasta Twitteriin ja Instagramiin sekä laittanut viestiä suoraan Norwegianin tilille, mutta sieltä ei olla vastattu mitään.

kaksikko ei ollut viimeisenä jonossa aamulennollakaan, vaan heidän jälkeensä tuli vielä ihmisiä, jotka pääsivät koneeseen. Matkustajia otettiin koneeseen sisään kahdelta tiskiltä.

– He ottivat perheen sisälle ja pari naista toiselta tiskiltä. Eli ihmisiä meni sisälle samaan aikaan, kun meidät pysäytettiin.

– Eniten ihmetyttää se, ettei henkilökunta kysynyt onko paikalla joku, jolla ei ole kiire. Yleensä näissä tilanteissa tarjotaan rahaa matkustajalle, joka antaa paikkansa toiselle. Mitään tällaista vaihtoehtoa ei tarjottu.

Nyman ja Heikkilä juoksivat kenttää ympäri, kaikki sanoivat heille, etteivät osaa auttaa, koska eivät ole Norwegianilla töissä. Heidän täytyi mennä kokonaan ulos kentältä.

– Olimme jo tulleet aamulla turvatarkastuksen läpi ja tehneet taxfree-ostokset, joiden joukossa oli nesteitä. Selitimme jälleen kerran tilanteen, kun tulimme uudestaan turvatarkastukseen. Onneksi he uskoivat meitä.

– Meillä oli kuitit mukana emmekä olleet avanneet mitään. Näimme valtavan vaivan juostessamme kenttää ympäri tavaroiden kanssa. Emme kuitenkaan olleet ainoat, jotka aikoivat lähteä tänään lennolle. Haluisin tietää miksi juuri meidät kaksi jätettiin koneesta.

Lentoyhtiö ei saa arvostusta tapahtuneen hoitamisesta

– Emme aio matkustaa Norwegianilla enää missään tapauksessa. Olen laittanut heillä sekä suomeksi että englanniksi palautteen. Aina, jos on negatiivista palautetta, valitan kohteelle suoraan, mutta jos en saa kunnon vastauksia tai minua kohdellaan huonosti, niin kyllä sen jälkeen laitan Twitteriin julkisesti palautetta.

Nyman ei ymmärrä miten jotkut ihmiset menevät heidän edelleen, vaikka he ostivat liput kolme viikkoa sitten.

– Norwegian on käytännössä myynyt kahteen kertaan saman lipun. Emme saaneet mitään perustelua asialle.  

Norwegianilta sanotaan ylibuukkausten olevan harvinaisia. 

– Jos ylibuukkaustilanteita tulee, pyrimme näissä tilanteissa kysymään vapaaehtoisia. Pyrimme myös siihen, ettei tilanne vaikuta esimerkiksi lapsiin, vanhuksiin tai vammaisiin, sanoo Norwegianin viestintäkonsultti Tarja Valde-Brown. 

Lue myös:

    Uusimmat