Sinkuille suunnattua kulutusjuhlaa vietetään tänään, ykkösiä täynnä olevana päivämääränä 11. marraskuuta.
Joulukauppaa aikaistetaan vuosi toisensa perään kovemmilla tarjouskampanjoilla. Kauppaa vilkastuttaa paitsi parin viikon päästä Black Friday myös hiljattain Kiinasta rantautunut sinkkujen päivä eli Singles’ Day.
Sinkkujen päivänä tarjouksessa on etenkin yksin eläville suunnattuja tuotteita, mutta sinkkujen kohdennus on hälventynyt ajan saatossa.
– Niin sinkuille kuin varatuillekin löytyy jotain. Edelleen tarjouksissa korostuu tuo arjen helppous ja kestävyys. Nyt esimerkiksi ymmärrettävästi päivitetään paljon kodinkoneita energiatehokkaammiksi, Kaaren Gigantin tavaratalopäällikkö Ilkka Vilska kertoo.
Myös Verkkokauppa.comissa kovina tarjouspäivinä vetää etenkin kalliimpi elektroniikka.
– Meillä aika paljon keskittyy kalliimpiin tuotteisiin, joista löydetään hyviä tarjoustuotteita. Emme keskity vain yhteen vaan tarjoamme monelle ihmiselle erilaisia vaihtoehtoja, Verkkokauppa.comin myyntijohtaja Teemu Puikkonen kertoo.
Alibaba myy päivässä kymmenillä miljardeilla
Tarjouskarnevaalin lanseerasi kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba vuonna 2009 ja onnistuneesti. Sinkkujen päivän menekki on yhtiöllä vuodesta toiseen kymmeniä miljardeja dollareita. Viime vuonna verkkokaupan myynti oli liki 85 miljardia dollaria.
