Nainen ei kelvannut klassisen musiikin soittajaksi – eikä varsinkaan kapellimestariksi. Näinhän sitä jossain vuosikymmenten takaisessa maailmassa elettiin. Eihän enää?
Maailman ensimmäinen menestynyt naiskapellimestari Antonia Brico taisteli ennen sotia tiensä korokkeelle orkesterin eteen, nyt tuo tarina nähdään valkokankaalla. Naiset ovat kohdanneet hämmentävän tunkkaisia asenteita aivan viime päiviin saakka. Muurit murenevat klassisen musiikin maailmassa hitaasti.
Maria Itkonen on nuori kapellimestari, päätoimisesti viimeiset kaksi vuotta. Hän on kohdannut vähättelyä jo silloin, kun hän viulistina haki töitä orkestereista.
Alalla on jo vuosia menetelty niin, että koesoitot orkestereihin hoidetaan sermin takana. Siis kaikki pyrkijät soittavat piilossa, jotta valitsijat eivät tiedä soittajan sukupuolta. Maria Itkonen kertoo käytännöistä, jotka ovat hämmentäviä nykypäivän työelämässä.
– Olen niin monta kertaa soittanut sermin takana ja kuullut tämän saman: ”Me luulimme, että siellä soitti mies! Sinähän soitat kuin mies!"
– Minulle on todellakin sanottu näin.
Kun tietää, mitä haluaa!
Tänään Itkonen vain hymyilee – tai suorastaan nauraa tällaisille muistoille. Hän on raivannut tiensä Antonia Bricon kaltaisella sitkeydellä.

