Simonson: Euroopan kova kysyntä yllätti Nokian

Matkapuhelinten voimakas kysyntä Euroopassa veti Nokian tulosta ja liikevaihtoa ylös loppukesästä. Nokian talousjohtajan Rick Simonsonin mukaan muilla markkinoilla kehitys oli suurin piirtein aiemmin ennustetun mukaista.

Euroopan markkinoiden hyvä veto on tarkoittanut sitä, että Nokian kalliimmat mallit ovat menneet kaupaksi erityisen hyvin. Se on tukenut myös matkapuhelinten laskussa olevia keskihintoja, jotka ovat pysyneet Simonsonin mukaan oletettua vakaampina.

Samalla tuli selitys Suomen elektroniikkaviennin loistaviin kasvulukuihin. Euroopan markkinoille tarkoitetuista kalliimmista malleista suuri osa valmistetaan Suomessa.

Simonson korosti Nokian järjestämässä puhelinkonferenssissa, että myös myytyjen puhelinten määrä on kehittynyt arvioitua paremmin.

Yhtiö ei kuitenkaan tarkentanut ennustettaan koko tämän vuoden markkinoista. Heinäkuussa Nokia nosti arvionsa 760 miljoonaan puhelimeen aiemmasta 740 miljoonasta puhelimesta.

Uskaliaimmat ovat jo ennustaneet matkapuhelinten myynnin kiihtyvän jopa 800 miljoonaan puhelimeen tänä vuonna. Se merkitsisi huikeaa loppuvuotta koko alalle.

Muualla pysyi arvioidussa

Heinäkuussa julkaistun osavuosikatsauksen yhteydessä Nokia arvioi matkapuhelinten myynnin suuntautuvan entistä selvemmin kehittyville markkinoille tarkoitettuihin halpamalleihin.

Nokia ennakoi tuolloin myös, että laskevat hinnat painaisivat sekä Nokian itsensä että koko alan katteita alaspäin koko loppuvuoden ajan.

Simonsonin mukaan myynti kehittyvillä markkinoilla on sujunut arvioidusti lukuun ottamatta Latinalaista Amerikkaa, jossa Nokia on jäänyt tavoitteistaan. Latinalaisen Amerikan paino Nokian kokonaismyynnissä on kuitenkin niin pieni, ettei se kykene synkentämään Euroopan kirkastamaa kuvaa.

- Paine liikevoittomarginaalia kohtaan on helpottanut, Simonson kuvasi tilannetta Nokian tuloksen kannalta.

Tiukkana pysynyt kustannuskuri on Simonsonin mukaan kolmas tekijä myönteisen tulosvaroituksen takana hintojen ja määrän ohella.

Säästöjä Nokia on saanut muun muassa markkinoinnista. LiveAid -konsertin kaltaisia suuria sponsorointikohteita ei ole nyt ollut, ja markkinointi keskittyy uusiin tuotteisiin. Meneillään oleva tutkimus- ja tuotekehittelymenojen leikkaaminen tuo kustannussäästöjä pitemmällä aikavälillä.

Verkkoryhmässä ennakoitu tahti

Yhden eurosentin parannus osakekohtaiseen tulokseen tulee eräiden liiketoimintojen ja kiinteistöjen myynnistä. Ne ovat kertaluonteisia eriä, jotka Nokia odottaa nyt ehtivänsä kirjaamaan jo heinä-syyskuun tulokseen.

Sen sijaan verkkoyksikkö Nokia Networks ei tällä kertaa osallistunut tulosennusteen kääntämiseen aiempaa myönteisemmäksi, sillä Simonson arvioi verkkomyynnin kehittyvän suunnilleen aiemmin ennakoidun mukaisesti.

Nokia ennakoi heinäkuussa, että kova kilpailu ja panostukset uusille kasvumarkkinoille pudottavat verkkoliiketoiminnan kannattavuutta loppuvuoden aikana.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat