Tunnissa taittuva junamatka Turusta tai Tampereelta Helsinkiin kuulostaa monesta päivittäistä työmatkaa taittavasta suloiselta unelmalta.
Nopean raideliikenteen hyötyjiä olisivat työmatkalaisten lisäksi esimerkiksi Suomen talouskasvu sekä liikenteen päästötavoitteissa huomioitu ilmasto. Näin arvioidaan uudessa raideliikenneselvityksessä.
Video: Pasilan vanhan juna-aseman viime hetket olivat värikkäitä ennen purkamisen aloittamista kesällä 2017
Matka-ajan noin puoleen entisestä pudottavat niin sanotut tunnin junat tarjoaisivat Suomelle mahdollisuuden kehittää tästä "kasvukolmiosta" kansainvälisesti kiinnostava työmarkkina-alue, selvityksessä todetaan. Nopeat junat hyödyttäisivät myös muuta maata, sanoo selvityksen laatineen konsulttiyhtiö Rambollin johtaja Pasi Rajala.
– Se, mitä tehdään kolmiossa, hyödyttää kaikkea mitä siellä takana on. Mitä lähemmäs tullaan Helsinkiä, sitä suurempia pullonkauloja tulee vastaan, Rajala kuvailee.
Selvityksessä suositetaan maan hallitukselle, että se edistää nopeiden junayhteyksien suunnittelua ja toteuttamista. Rajalan mukaan selvitys ei esitä, että mainitut ratahankkeet tulisi toteuttaa samaan aikaan.
– Esimerkiksi Tampere-Helsinki-välin tunnin juna -hanke koostuu monesta pienestä hankkeesta. On toisaalta iso (maakunnissa lentokentälle suuntautuvaa matkaa nopeuttava) Lentorata, mutta myös lisäraiteiden rakentamista tai ajolaitteisiin liittyviä parannuksia. Tässä halutaan, että niitä toimenpiteitä, joita nyt voidaan tehdä, pantaisiin liikkeelle, Rajala kertoo.