Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kolme junarataa mullistaa liikkumisen Suomessa: Ministeri painottaa, että miljardihankkeiden takana on tärkeämpi syy kuin pakkomielle tunnin junasta

6:05Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka:"Ilmastoystävällinen liikenne tulee olemaan keskiössä"Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka: "Ilmastoystävällinen liikenne tulee olemaan keskiössä"
Julkaistu 31.01.2021 05:20
Toimittajan kuva
Jukka Auramies

jukka.auramies@mtv.fi

Auramies

Suomen liikennejärjestelmää mullistetaan lähivuosikymmeninä kolmella suurella raidehankkeella. Liikenneministeri Timo Harakka (sd.) kertoi MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa, miksi tunnin juna Turkuun, Suomi-rata Tampereelle sekä itärata Porvoon kautta Kouvolaan ovat välttämättömiä Suomelle tulevaisuudessa niiden saamasta kritiikistä huolimatta.

Hankkeita on kritisoitu erityisesti siksi, että miljardikustannuksilla saavutetaan aikatauluissa ajallisesti vain pieni hyöty, Turun-reitin kohdalla puhutaan alle puolesta tunnista.

– Olennaista ei ole, kuinka nopeasti Turusta ja Tampereelta pääsee Helsinkiin ja takaisin, vaan se, kuinka laaja työssäkäyntialue voi olla hyvien yhteyksien varrella. Opettajapariskunta, jonka asuminen Helsingissä olisi kallista, voisi asua Salossa omakotitalossa, mutta silti olisi pääkaupunkiseudulle olisi muutaman kymmenen minuutin työmatka, Harakka selventää.

Kaikille kolmelle ratahankkeelle on perustettu omat yhtiönsä, joissa valtion on osakkaana 51 prosentin osuudella ja ratojen varrella olevat kaupungit 49 prosentin osuudella.

Tampereen rataan on esillä kaksi vaihtoehtoa: Nykyistä Riihimäen-Hämeenlinnan-rataa hyödyntävä tai kokonaan uusi luotisuora rata Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Jälkimmäinen olisi luonnollisesti nopeampi, mutta kalliimpi ja työläämpi.

– Silloin nousevat esille kaavakysymykset ja pakkolunastukset, maanomistukset. Mutta ei ole linjattu, miten lentokentältä mentäisiin Tampereelle. Molemmat vaihtoehdot ovat tasaveroisia, Harakka jatkaa.

Uusimpana hankeyhtiönä aloitti tänä vuonna niin sanotun itäradan projekti. Mutta miksi hallitus olisi syytämässä miljarditolkulla rahaa uudelle raideyhteydelle Porvooseen ja Kouvolaan?

– Hallitusneuvotteluissa on sovittu, että kaikkia ilmansuuntia kohdellaan tasaveroisesti. Ja kun on saatu länteen ja pohjoiseen menevän radan suunnittelu käyntiin, myös Joensuusta ja Kuopiosta tulee päästä junalla lentokentälle ja Helsinkiin nopeasti.

Harakka korostaa, että rataverkoston rakentamiseen on vielä vuosia ellei vuosikymmeniä aikaa. 2020-luku voi solahtaa pelkän suunnittelun parissa. Siksi ratahankkeiden kohdalla on uskallettava nähdä kauemmas kuin muutaman vuoden tai hallituskauden päähän. Eikä siksi Harakan mukaan voida vielä arvioida hankkeen kustannussuhdetta.

– Nämä ovat isoja, koko liikennejärjestelmää muuttavia hankkeita, niin on tosi vaikeaa etukäteen nähdä, minne tarkalleen teollisuus ja elinkeinot, kuljetukset, työpaikka-alueet siirtyvät – minne syntyy uusia kaupungiosia tai jopa kaupunkeja.

Ratahankkeet ovat Harakan mielestä nykyiseltä hallitukselta selvä signaali puhtaan ja ilmastoystävällisen liikennöinnin painottamisesta koko Suomeen, ei vain nykyisten kasvukeskusten ympärille.

Lue myös: Itärata sai sysäyksen eteenpäin – radan suunnittelua varten perustetaan hankeyhtiö

Lisää aiheesta:

Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?Turun tunnin junasta kiivas väittely: "Teillä Tampereella ei ole tätä ongelmaa"Suuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaRadanvarsien kaupungit kiistelevät Tampereen nopean junayhteyden reitistä – "Kyllä yhteyden pitäisi olla nopeampi kuin tunti ja 18 minuuttia"Ministeri Marin: Tunnin junaradat Tampereelle ja Turkuun etenevät, mutta liikennöinti voi alkaa vasta 2030-luvullaSelvitys: Helsingin, Turun ja Tampereen välille tarvitaan tunnin pikajunayhteys työntekijöille
Viiden jälkeenJulkinen liikenneTimo HarakkaRaskas liikenneJunatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Viiden jälkeen
  • 10:06
    Juhlat

    Tiedätkö, miksi tänään liputetaan? Juhlistettu jo vuodesta 1908 alkaen

  • 05:45
    Sijoittaminen

    Nvidia on luonut ainutlaatuisen bisnesmallin ja 5 biljoonaa arvoa – nyt se hyötyy myös Nokiasta

  • Eilen21:09
    Ulla Tapaninen

    Ulla Tapanisella kriisi kesken suoran lähetyksen – antoi palautetta MTV:n johdolle

  • ma18:38
    Eppu Normaali

    Martti Syrjä paljastaa Eppu Normaalin pitkän uran salaisuuden: "Hullua"

  • ma18:36
    Sairaudet ja taudit

    Suomalaisissa tuberkuloosiparantoloissa elettiin villiä nuoruutta: "Monelle se oli elämän paras yhteisö"