Selvitys: Pörssiyhtiöt painottavat tulosta yksilöiden kustannuksella

Pörssiyritysten arvomaailmaa kartottaneessa selvityksessä todetaan, että yritysten julkistamissa arvoissa korostuvat tehokkuus ja tuloksellisuus.

Tuloksen tekeminen on suomalaisille pörssiyrityksille yksilöitä tärkeämpää, selviää yritysten arvomaailmaa kartoittaneesta tutkimuksesta. Arvoissa korostuvat tehokkuus ja tuloksellisuus, kun taas yhteiskuntavastuu ja yksilön työssä tukeminen ovat heikoilla. Novetos Consulting -yhtiön tutkimusyksikkö selvitti 146 pörssiyhtiön julkistettuja arvoja sekä haastatteli 15 yrityksen edustajia. Pohjana analyysissa käytettiin arvoavaruus-mallia, jonka esittelivät Tapio Aaltonen ja Lari Junkkari vuonna 1999 kirjassaan Yritysten arvot ja etiikka.

Selvityksen tuloksena oli, että lähes 40 prosenttia pörssiyritysten julkistamista arvoista sijoittui niin sanottuun tehokkuuskenttään. Kentän arvoja ovat esimerkiksi kannattavuus, tehokkuus ja asiakaskeskeisyys.

-Yksilöä tulee tukea tämän työssä, kuuntelemalla ja kannustamalla. Samalla se rakentaa koko työyhteisöä. Kaipaisin enemmän huomiota vaikkapa uteliaisuuden vaalimiseen sekä merkityksen ja osallisuuden kokemuksiin, sanoi tutkimusryhmään kuulunut psykologi Erika Heiskanen Novetosin tiedotteessa.

Tutkimuksessa selvisi myös, että pörssiyrityksistä vain 63 prosenttia on julkistanut arvonsa joko kotisivuillaan tai vuosikertomuksessa, muilla julkilausuttuja arvoja ei ole.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat