Savonlinnan lentokenttä oli turmahetkellä laskeutumiskunnossa – tutkinta keskittyy nyt koneen miehistön toimintaan

Savonlinnan lentokentän kiitotien pinta oli eilisen lento-onnettomuuden sattuessa laskeutumiskunnossa, kertoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes). Säätila tapahtuman aikana ei ollut Otkesin mukaan poikkeuksellisen huono.

Siirtolennolla ollut matkustajakone suistui varhain eilen aamulla ulos kiitotieltä laskeuduttuaan kentälle. Kyydissä oli vain miehistö, eikä kukaan loukkaantunut.

Kiitotiet huolletaan talvella ennen koneen laskeutumista muun muassa mittaamalla tien liukkautta.

Savonlinnan lentoaseman lentokoneiden operoinnista vastaavan Maavoima Oy:n operatiivinen johtaja Juha Köykkä kertoi eilen STT:lle, että lennonjohdolta annettiin lupa laskeutumiselle, mutta luvan annon ja laskeutumisen välillä keli muuttui äkillisesti erittäin huonoksi muun muassa jäätävän tihkusateen ja heti perään tulleen lumisateen vuoksi.

Otkesin johtajan Veli-Pekka Nurmen mukaan kenttä oli kuitenkin nimenomaan laskeutumishetkellä riittävässä kunnossa. Nurmen mukaan olosuhteita päästin mittaamaan hyvin pian onnettomuuden jälkeen.

– Normaaleihin talviolosuhteisiin kuuluu, että kiitotie on liukkaampi kuin kesällä, Nurmi sanoo STT:lle.

Kiitotien keliolosuhteiden tutkinta on nyt valmis, ja nyt siirrytään tutkimaan konetta ja sen miehistön toimintaa.

"En sano sitä, että on lennetty pieleen"

Nurmi ei ota kantaa siihen, onko sää suljettu tykkänään pois onnettomuuden syistä.

– Jos kenttä oli kunnossa, siitä voi tehdä omia päätelmiä. Nyt katsotaan lentokoneen puoli. En sano sitä, että on lennetty pieleen. Seuraavaksi selvitetään muun muassa lennonjohdon ja koneen ohjaamon välistä viestintää.

Kyseessä oli latvialaisen RAF-Avia Airlines -yhtiön matkustajakone, joka laskeutuessaan maanantaina kello 5.50 kiitotielle alkoi luisua, pyörähti jonkin verran ja päätyi ulos kiitotieltä lumipenkkaan. Kone pysyi kuitenkin pystyssä.

Onnettomuushetkellä koneessa oli kapteeni, perämies ja mekaanikko.

Otkesin mukaan lentokoneessa on useita vaurioita muun muassa molemmissa potkureissa sekä siiven tyvessä olevissa laskuvalonheittimissä. Myös lentokoneen renkaisiin tuli vaurioita. 

Lue myös:

    Uusimmat