Säveltäjät saavat keikoilla soivasta musiikista leijonanosan leivästään

Musiikin esittäminen livekeikoilla on merkittävä tulon lähde myös biisien säveltäjälle, sanoittajalle ja sovittajalle.

Parhaimmillaan laulujen tekijät voivat tienata tuhansia euroja vuodessa pelkästään sillä, että joku toinen esittää heidän teoksiaan keikoilla. Tämä korostuu tietysti cover-bändien keikoilla, joilla vedetään muiden tekemiä tuttuja hittejä.

”Muut soittavat, mulle palkka”

Edesmennyt Gösta Sundqvist (1957–2003) tuumasi aikoinaan, että häntä ei yhtään innosta ajatus Leevi & The Leavings-hittejä kopioivista keikkabändeistä, paitsi matkalla pankkiin. ”Joku muu tekee työt, minä istun sisällä ja nautin palkasta”, tuumi Sundqvist, joka ei keikkaillut koskaan.

Jokaisen yhtyeen kuten myös trubaduurin pitää tehdä esitysilmoitus jokaisesta julkisesta keikasta, oli se sitten stadionilla, tanssilavalla tai baarin nurkassa ilman pääsymaksua. Teoston kaavakkeeseen pitää kirjoittaa biisilista ja tarkat tekijätiedot. Kun Teosto saa esiintyjiltä esitysilmoitukset, se tilittää tekijöille korvaukset. Pikkuklubilla hinta voi olla 5 euroa/biisi, festivaalilla kymmeniäkin euroja/biisi.

Tilitettävät rahat kerätään keikan järjestävältä taholta. Jokaisen soittopaikan on haettava Teostolta maksullinen musiikinkäyttölupa. Hinta määräytyy keikkapaikan suuruuden ja lippuhinnoittelun perusteella.

Ei ilman lupaa keikallakaan

– Tavastia-klubi maksaa Teostolle ”muutaman tuhatta euroa” vuosisopimuksestaan ja tämän päälle kolme prosenttia lipputuloista, kun lipun hinta ylittää 27 euroa, kertoo legendaarisen rock-klubin pomo Pekka Görman.

Rockfestivaaleja koskee tuo sama kolmen prosentin sääntö. Menestyvän festivaalin vuosittainen korvaus Teostolle nousta näin jopa kuusinumeroiseksi - muun muassa Ruisrockissa, joka myytiin tänäkin kesänä loppuun.

– Kyllähän me maksamme. Korvaus livemusiikin käytöstä voi meillä olla yli 100 000 euron, kertoo Ruisrockin promoottori Mikko Niemelä.

– Esiintymisilmoitus täyttäminen ja musiikinkäyttölupien hakeminen on erittäin tärkeää, muistuttaa Teoston viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tomi Korhonen.

Musiikkia ei saa esittää keikoilla ilman käyttölupaa eikä esiintymisilmoituksia, jotta Teosto pääsee tilittää korvaukset musiikin tekijöille.

Motivaatio esitysilmoitusten tekemiseen voi olla sitä korkeampi, mitä enemmän esiintyjät esittävät omia laulujaan. Mutta myös cover-rallit pitäisi kirjata, vaikka tekijä olisi millainen rockmiljonääri tahansa.

Paratiisi yhä suosituin keikkabiisi

Suomen esitetyimpien keikkabiisien top-5 oli vuonna 2014:

  1. Paratiisi (säv. Rauli Somerjoki, san. Arja Tiainen, Somerjoki)
  2. Ikkunaprinsessa (Glendora, säv. ja san. Ray Stanley, suom. Saukki)
  3. Hiljaiset sillat (säv. Aarne Hartelin, san. Timo Mäkinen)
  4. Mennyt mies (säv. ja san. Jukka Karjalainen)
  5. Jätkän humppa (säv. Paavo Melander, san. Tupa-Uuno)

Keikkaohjelmistojen suosituimpia sanoittajia ovat vanhan polven tutut: Saukki (Sauvo Puhtila), Junnu Vainio, Toivo Kärki, Veikko Samuli ja Reino Helismaa.

Sibelius suurin hitti ulkomailla

Suomalaista musiikkia soitetaan livekeikoilla myös ulkomailla, mutta top-5 lista on aivan toisen näköinen.

Kolmen kärjessä on yksin Sibelius: suosituimpana Viulukonsertto, op. 47 d-molli, kakkosena Ensimmäinen sinfonia ja kolmantena Toinen sinfonia.

Neljänneksi esitetyin suomalaissävellys maailmalla oli viime vuonna The Rasmus -yhtyeen In the Shadows ja viidentenä jälleen Sibeliuksen teos, Seitsemäs sinfonia.

Lue myös:

    Uusimmat