Satoja lapsia on loukkaantunut sähköpotkulautaturmissa: Asiantuntijalta toive vanhemmille

LK Sähköpotkulauta 02052025
Kaksi nuorta skuuttailemassa vappupäivänä samalla sähköpotkulaudalla.Lehtikuva
Julkaistu 02.05.2025 20:23
Toimittajan kuva

Joonas Mustonen

joonas.mustonen@mtv.fi

Varma kevään merkki on se, että sähköpotkulaudat ilmestyivät katukuvaan. 

Valitettavasti sähköpotkulaudat tietävät myös usein onnettomuuksia, kuten perjantaina Kirkkonummella, missä yläasteikäinen sähköpotkulautailija ja julkisen liikenteen bussi törmäsivät.

Nuori selvisi lievin vammoin ja toimitettiin sairaalaan jatkotutkittavaksi.

Lue lisää: Bussi törmäsi sähköskuutilla ajaneeseen lapseen Kirkkonummella

Suomessa on menehtynyt tiettävästi viisi sähköpotkulautailijaa. Menehtyneistä kolme on ollut alaikäisiä. 

HUS tiedotti viime syyskuussa, että noin viiden vuoden seuranta-ajalla sähköpotkulautojen onnettomuuksissa vammautui yli 600 lasta ja nuorta. Keski-ikä oli 12–13 vuotta.

Onnettomuusluvuista voit lukea lisää alla olevista jutuista:

Kuva paljastaa lasten skuuttiturmien määrän: Vakavia päävammoja ja jopa kuolemia

Karut luvut julki sähköisillä ajoneuvoilla tehdyistä turmista

Moni haluaa ikärajan

Onnettomuuksien seurauksena alkoi keskustelu sähköpotkulautailijoiden ikärajoista. Muun muassa Liikenneturva ehdotti 15 vuoden ikärajaa.

Moni muukin oli samoilla linjoilla: 70 prosenttia Uutissuomalaisen viime marraskuussa vastanneeseen kyselyyn asettaisi 15 vuoden ikärajan, ja viidesosa sitäkin korkeamman ikärajan.

Ainakin Norjassa ja Virossa ikäraja on 12 vuotta ja Tanskassa 15 vuotta, kerrotaan hallituksen mikroliikkumista koskevassa lakiesityksessä.

Suomen tieliikennelakiin sähköpotkulautailevien ikärajoista ei ole kirjattu mitään. 

– Näin ollen vaikkapa 7-vuotiaat saisivat ajaa skuuteilla, mutta eihän se todellisuudessa näin ole.

Näin kommentoi Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.

Vuodesta toiseen riskitekijä

Yleistynyttä sähköpotkulautailua Suomessa on nyt seurattu viidestä kuuteen vuotta ja toimitusjohtajan puheissa toistuu edelleen tavalla tai toisella sanapari "riskialttiimpi liikennemuoto". 

– Sähköpotkulauta on oikea ajoneuvo, ei millään tavalla leikkikalu.

Lue lisää: Karu havainto skuuttikuskeista: Moni sortuu vaarallisiin temppuihin

Anteroinen nostaa neljä riskitekijää: Nuori kuljettajan ikä, korkea nopeus, liikennesäännöt hukassa tai piittaamattomuus sekä alkoholi. 

Viimeksi mainittuun piti tulla 1. toukokuuta muutos eli 0,5 promillen raja. Lakihanke on eduskunnassa, mutta mainintaa ikärajasta siinä ei ole, Anteroinen sanoo. 

Vuokrafirmojen ikärajat hyödyttömiä

Monet sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset ovat asettaneet 18 vuoden ikärajan palveluidensa käytölle. 

– Hienoa, että vuokraajat ovat asettaneet ikärajoja, mutta silmämääräisesti voi nähdä, että niitä kierretään. 

Anteroinen toivoisi, että vanhemmat ottaisivat sähköpotkulaudan turvallisen käytön puheeksi kotona ja tarkistaisivat, ettei heidän luottokorttejansa ole liitetty heidän tietämättään sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten rekistereihin.

Seuraavaksi Anteroinen odottaa, kuinka yksityislautojen yleistyminen vaikuttaa tieliikenteeseen.

10:27imgVideolla Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi antaa vinkkinsä, kuinka onnettomuuksia sähköpotkulaudoilla voitaisiin vähentää.

Tuoreimmat aiheesta

Sähköpotkulaudat