Sähköpotkulautafirma onnettomuuksista: "90 prosenttia johtuu humalassa ajosta"

Millä keinoin voi vähentää sähköpotkulautojen onnettomuuksia? 3:20
Millä keinoin voi vähentää sähköpotkulautojen onnettomuuksia?

Sähköpotkulautoja tarjoava Voi olisi valmis keskustelemaan esimerkiksi tiukemmista nopeusrajoituksista ja promillerajasta.

Lähes 70 prosenttia Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kokee, että sähköpotkulaudat heikentävät jalankulkijoiden turvallisuutta. Lähes joka neljäs oli joutunut vaaratilanteeseen sähköpotkulaudan takia.

Sähköpotkulauta itsessään on kuitenkin yhtä turvallinen kuin polkupöyrä, toteaa Uutisaamussa vieraillut Voin operatiivisen toiminnan johtaja Reetta Alastalo.

– Lähes kaikki onnettomuudet johtuvat väärinkäytöstä. Tyksin selvitys viime vuodelta kertoo, että 90 prosenttia onnettomuuksista johtuu humalassa ajosta, Alastalo kertoo.

Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi kannustaa miettimään, tulisiko sähköpotkulaudoilla olla käytössä promilleraja.

– Sitä olisi hyvä miettiä nyt ja tulevaisuudessa. Liikkuminen monipuolistuu jatkuvasti ja on erityyppisiä ajoneuvoja, Niemi sanoo.

Alastalo kertoo Voin pyrkineen rajoittamaan humalassa ajoa reaktiotestillä, joka aktivoituu yöaikaan. 

– Mutta eihän se alkometri ole, hän myöntää.

Sähköpotkulaudat pois ravintoloiden läheltä?

Merkittävä osa vaarallisesta humala-ajosta tapahtuu myöhäiseen aikaan. Alastalo ei kuitenkaan innostu sähköpotkulautojen öisestä ajokiellosta.

– Suosisin oikeanlaisia rajoituksia, kuten promillerajaa. Voisiko vähentää sähköpotkulautojen saatavuutta ravintolakeskittymissä? Nopeudesta olisimme myös valmiita keskustelemaan. Mitä jos yöllä nopeus laskettaisiin 20km/h tai 15km/h? Alastalo ehdottaa.

Tällä hetkellä sähköpotkulaudoilla voi huristella 25km/h.

Voilla on käyttöehdoissaan sähköpotkulaudoille 18 vuoden ikäraja. Lain mukaan suoraa ikärajaa ei kuitenkaan ole.

– Se haastaa huoltajia miettimään, millä laitteilla, nopeuksilla ja varusteilla liikutaan, Niemi toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat