Sata jättirekkaa Suomen teille hyvin nopeassa aikataulussa – tästä tiedät, että ohitettava rekka on PITKÄ

Väinö Peltonen kuvasi jättirekan neitsytmatkan 19:33
Väinö Peltonen kuvasi jättirekan neitsytmatkan.

Maanantaina 21. tammikuuta voimaan astuvat lainsäädäntömuutokset mahdollistavat nykyisiä yhdistelmiä pidemmät HCT-rekat yleiseen liikenteeseen. Tähän asti ne ovat liikkuneet poikkeusluvilla.

Nykyisin auton ja puoliperävaunun suurin sallittu yhdistelmäpituus on 16,5 metriä, ja auton ja varsinaisen perävaunun sekä moduuliyhdistelmien suurin sallittu pituus 25,25 metriä.

Jatkossa puoliperävaunuyhdistelmät saavat olla noin 22,5-metrisiä, auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmät noin 31-metrisiä, ja uudet kolminiveliset yhdistelmät jopa 34,5-metrisiä. Suurimmillaan pituuden kasvu on 9 metriä. Pidemmistä yhdistelmistä käytetään yleisesti nimitystä HCT-rekka, mikä tulee englanninkielisestä termistä high capacity transport.

– Uusissa yli 30-metrisissä yhdistelmissä on keskimäärin kolmannes enemmän hyötykuormaa, jolloin tarvitaan neljännes vähemmän rekkoja pitkän matkan rahtiin, kertoo Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti.

Varaa riittävästi aikaa ohitukseen

Tavalliselle autoilijalle muutos näkyy maanteillä rekkojen määrän vähentymisenä ja niiden pituuden kasvuna yleisten rahtiyhdistelmien osalta. Kaikki uudet yli 25,25 metriä pitkät yhdistelmät on merkitty selkeästi erottuvalla metrin leveällä ja puoli metriä korkealla PITKÄ-kyltillä ja koko yhdistelmän mittaisilla heijastavilla ääriviivamerkinnöillä. Yhdistelmien suurin sallittu massa säilyy 76 tonnissa.

– Perinteiset tukkirekat ja sorakasettiyhdistelmät eivät muutu mihinkään, koska niihin mahtuu nykyisten mittojen puitteissa suurin sallittu 76 tonnin massan mukainen kuorma, muistuttaa Lahti.

Kuusi metriä pidemmän yhdistelmän ohittaminen 20 km/h:n nopeuserolla kestää tasan yhden sekunnin kauemmin, jolloin vastaantulijoiden kaistalla pitää ajaa 30 metriä pidempi matka. 34,5-metristä ohitettaessa pitää vastaantulijoiden kaistalla ajaa noin 50 metriä pidempään perinteisen 25-metrisen ohittamiseen nähden.

Merkittävästi pidempi yhdistelmä ottaa hieman enemmän aikaa ja tilaa tiukoissa käännöksissä. Etenkin näin talvella, kun osa kaistamerkinnöistä on lumen alla piilossa, pitää jokaisen autoilijan jättää riittävä pelivara vieressä tiukkaa käännöstä tekevään suureen yhdistelmään.

– Autoilijan näkökulmasta pitkän HCT-rekan ohittaminen on kuin ohittaisi normaalin 25-metrisen rekan ja sen perässä roikkuvan henkilöauton yhdellä kertaa. Liikenteessä pitkiä rekkoja on ollut poikkeusluvilla jo runsaasti, ja esimerkiksi yli 30-metrisillä rekoilla on ajettu viimeisen kolmen vuoden aikana 15 miljoonaa kilometriä. Ohituksia ollaan tehty tuhansia ilman merkittäviä ongelmia, painottaa Lahti.

Uusien pidempien yhdistelmien turvallisuus on korkealla tasolla niille asetettujen tiukempien turvavarustevaatimusten ansiosta.

Kattavaa yhteistyötä viranomaisten, elinkeinoelämän ja tutkijoiden kesken

HCT-rekkojen kokeilut ja niihin liittyvä tutkimusta on tehty Suomessa erittäin tiiviissä yhteistyössä viranomaisten, elinkeinoelämän ja tutkijoiden kanssa. Toiminnassa on yhdistetty kuljettajien käytännön kokemukset ja tieteellinen tutkimus tuloksekkaalla tavalla.

– Uskallankin arvata, ettei tule kestämään montaa viikkoa, kun ensimmäiset sata uutta yli 30-metristä on liikenteessä, veikkaa Lahti.

Lähde: Traficom

Lue myös:

    Uusimmat