SAS:n Skandinavia-mainos joutui vihakampanjan kohteeksi – tanskalaispuolue vaati jopa maansa hallitukselta puuttumista "Tanskan vähättelyyn"

Lentokoneyhtiö SAS on perunut skandinaaveista kertovan mainoskampanjansa sen jälkeen, kun se joutui isänmaallishenkisten ryhmien vihakampanjan kohteeksi.

SAS on poistanut internetissä pyörineen mainoksensa, jossa se romutti skandinaaveihin liittyviä myyttejä. Lentoyhtiön mukaan kampanja joutui verkkohyökkäyksen kohteeksi. Yhtiön mukaan sosiaalisessa mediassa on laukaistu vihakampanja, josta yhtiö kertoo myöhemmin tänään vielä tarkemmin. 

Uutistoimisto Reutersin mukaan erityisesti nationalistiset ja oikeistolaiset ryhmät ovat aloittaneet vihakampanjan mainosta vastaan.

Mainoksen otsikko oli "Mikä on oikeasti skandinaavista? Ei yhtään mikään". Siinä kerrottiin, että monet Skandinaviaan liitetyt asiat ovat itse asiassa alun perin jostakin muualta, kuten ruotsalaiset lihapullat tai viinerit (englanniksi Danish Pastry). Mainoksen mukaan viinerit ovat alun perin Itävallasta ja lihapullat Turkista.

– Tavallaan Skandinavia on tuotu tänne pala palalta ihmisten mukana, mainoksessa sanottiin.

Tanskalainen populistipuolue Tanskan Kansanpuolue kommentoi, että SAS on vähätellyt tanskalaista kulttuuria ja vaati Tanskan hallitusta reagoimaan mainokseen. Tanskan hallitus omistaa SAS:in osakkeista14 prosenttia.

Tanskan kansanpuolueen tiedottaja sanoi, että hän on aina matkustanut SAS:illa, mutta ei voinut enää tehdä niin, koska SAS on sylkenyt suoraan tanskalaisten kasvoille.

SAS sanoi, että alustavien analyysien pohjalta näyttää siltä, että mainoskampanja on joutunut netissä kaappauksen kohteeksi.

Yhtiö lisäsi seisovansa mainoksen sanoman takana edelleen, ja että matkailu rikastaa ihmisten elämää.


Lue myös:

    Uusimmat