Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Sardinian MM-rallissa odottaa kiehtova kysymys: "Kuka valitsee minkäkin tien?"

2:06Sébastien Ogier rikkoi viimein Markku Alénin ennätyksen: ranskalaislegendalle kuudes voitto PortugalissaKauden edellinen, Portugalissa ajettu osakilpailu päättyi Sébastien Ogierin juhliin – ranskalaismestari rikkoi samalla Markku Alénin voittoennätyksenCopyright (c) 2024 Shutterstock. No use without permission.
Julkaistu 30.05.2024 06:55
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MM-rallikauden kuudes, Sardiniassa ajettava osakilpailu viedään läpi tavanomaista lyhyemmällä formaatilla, mutta tämä ei suinkaan ole ainoa haaste, joka talleja ja kuljettajia viikonloppuna odottaa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kausi 2026 käyntiin Monte Carlossa 22. tammikuuta. 

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2026.

Perjantaiaamuna ajettavalla testierikoiskokeella käynnistyvä ralli alkaa toden teolla vasta perjantaina iltapäivällä, ja tämän jälkeen ajetaan noin 47 tuntiin 16 erikoiskoetta ja kaikkiaan 266,12 ek-kilometriä.

Ajettavana on tuttuun tapaan hiekkaisia ja pehmeitä sorateitä, jotka ovat samaan aikaan erittäin karkeita varsinkin toisella ajokerralla. Jokainen ohi kulkeva auto pyyhkäisee hiekat pois pinnasta, joten alta paljastuu kivinen ja kuluttava tiepohja. Kun tämän yhdistää 25:n tai jopa 30 asteen lämpötiloihin, olosuhteet ovat todella vaativat.

– Tämänvuotinen Sardinian ralli on entistäkin vaikeampi, ja se vaatii kuljettajilta yhä enemmän tarkkaavaisuutta, erityisesti renkaiden hallintaan liittyen. Tiedämme, että pätkät ovat vaikeimmillaan silloin, kun niitä ajetaan toiseen kertaan, ja nyt niin täytyy tehdä ilman, että välissä on renkaanvaihtoa, Pirellin rallipomo huomauttaa.

Terenzio Testoni

– Renkaiden hallinta on vielä normaaliakin tärkeämpää.

Testoni viittaa siihen, että esimerkiksi perjantaina ohjelmassa on kaksi kahteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta ilman ajokertojen välissä olevaa huoltoa tai renkaanvaihtoa ja peräti 149 ek-kilometriä käsittävä lauantai ajetaan läpi yhdellä etärenkaanvaihdolla, jonka molemmin puolin ajetaan kaksi pätkää kahdesti.

Nykymuotoisen MM-sarjan normaalissa formaatissa pätkät ajetaan yleensä aamupäivällä ensimmäisen kerran, sitten vaihdetaan renkaat, ja toinen ajokerta on ohjelmassa vasta tämän jälkeen.

–  Vahvan rengaspaketin löytäminen on vaikeaa, kun pätkillä käytetään samoja renkaita ensimmäisellä ja toisella vedolla. Tarvitsemme siis säätöjen kautta reilusti pitoa, erityisesti kun olemme ajojärjestyksen kärkipäässä, Hyundain Ott Tänak tiivistää kupletin juonen.

LUE MYÖS: Asiantuntija julistaa: tämän vuoksi Ott Tänak on Sardinian MM-rallin suurin suosikki

MTV Urheilun asiantuntijan Jari Ketomaan mukaan Tänakin esiin nostama huoli korostuu etenkin lauantaina, kun päivä on pitkä ja huoltoa ei ole. Väärä valinta aamulla pilaa kerralla koko rallin.

– Ensimmäiselle lenkille kuskit joutuvat varmaan säätämään autoa jousituksen puolelta pehmeäksi, hakemaan vetopitoa, että kova rengas toimisi yhtään siinä olosuhteessa. Toisen lenkin siirtymillä joudutaan ruuvaamaan autoa jäykemmäksi säätöjen puolesta, mutta siinäkin on rajansa. Siinä joutuu aikamoisella kompromissilla lähtemään.  Kuka valitsee minkäkin tien? Jos lähtee ensimmäisen ajokerran optimisäädöillä, voittaa ensimmäisellä ajokerralla, mutta kun toisella lenkillä tulee uria, kova pito ja isoja kiviä, on hirveä riski, että se pehmeä jousitus särkee auton ja joutuu keskeyttämään.

– Veikkaisin, että lähdetään mieluummin sellaisilla säädöillä, että pystyy vetämään sen toisen ajokerran varmasti kovaa. Eka lenkki mennään sen, mitä päästään.

Testonin arvion, jonka mukaan viikonloppuna ovat vahvoilla erityisesti renkaiden kanssa taitavat kuljettajat, voisi kuvitella suosivan ainakin Toyotan Sébastien Ogieria – varsinkin kun ranskalaistähdellä on huippunimistä vieläpä paras lähtöpaikka.

Ketomaa on kuitenkin tässä asiassa hieman toisilla linjoilla.

– Ogier on silloin parhaimmillaan, kun pitää pehmeällä renkaalla optimoida; on sellainen Portugalin tyyppinen olosuhde, jossa pannaan sekaisin pehmeää ja kovaa rengasta, eikä kumpikaan ole ihan paras mahdollinen. Siinä se on ihan ylivoimainen. Sardinia kuumassa kelissä on kuitenkin ihan pelkkää kovan renkaan asiaa. Näkisin, että Hyundai saa paremman hyödyn siitä kovasta renkaasta.

Kovia renkaita on Sardiniassa käytössä kuljettajaa kohden 28, pehmeitä vain kahdeksan.

– Ogier ajaa hirmu pehmeällä autolla ja pienillä ratin liikkeillä. Se ei kuumenna sitä kovaa rengasta. Se kyllä säästää sitä, mutta siinä tulee se ongelma, että se ei saa sitä toimimaan välttämättä niin hyvin. Siihen vielä lisäksi Toyotan hentoisuus, sellainen renkaita säästävä säätö.

– Näkisin, että kun kovalla mennään, se ropisee Tänakin pussiin ajotyylin ja säätötyylin takia.  Tänakin ajotyyli on sellainen, että se rengas kuumenee koko ajan tosi rajusti, ja Tänak säätää auton kovaksi. 

LUE MYÖS: Kalle Rovanperän kehuma uudistus testiin – Sardinian MM-rallin ohjelma, aikataulu ja tv-lähetykset

1:55Sebastien Ogierilta valtava ajovirhe – ranskalaiskuskin Toyota liukuu ulos tieltäMuistatko? Vuosi sitten Sébastien Ogier putosi Sardinian MM-rallin voittotaistelusta tämän ajovirheen seurauksena – ranskalaiskuskin jalka lipsahti jarrulta

Lisää aiheesta:

Kalle Rovanperää vaanii petollinen vaara: "Hankalalta näyttää"Kalle Rovanperälle ikäviä uutisia – kovinta kilpailijaa uhkaavat "vielä isommat ongelmat"Tyly arvio Kalle Rovanperästä – suomalaistähden ajamisessa tapahtui silmiinpistävä muutos: "Se on kääntynyt toisinpäin"Asiantuntija julistaa: tämän vuoksi Ott Tänak on Sardinian MM-rallin suurin suosikkiNyt on MM-rallissa pelkokerroin tapissa – Rovanperän kiusana vielä pirullinen lisämauste: "Kalle imuroi ne kaikki pois"Toistuuko Jari-Matti Latvalan johtaman Toyotan painajainen? Suomalainen povaa yllätyksiä – "Pari muuttuvaa tekijää"
MM-ralliSebastien OgierOtt TänakRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 30.11.07:02
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä jätti MM-rallin – Janne Ferm herkistyi

  • 29.11.15:45
    Kalle Rovanperä

    Nämä olivat Kalle Rovanperän kommentit MM-ralliuran päätyttyä

  • 29.11.13:32
    Sebastien Ogier

    Sebastien Ogier on rallin maailmanmestari! Kalle Rovanperä itki

  • 29.11.10:35
    Sebastien Ogier

    Käsittämätöntä MM-rallidraamaa! Ogier kiinni mestaruudessa – Rovanperä raivosi "paskamyrskystä"

  • 29.11.09:22
    Sebastien Ogier

    Hurja alku MM-rallin päätöspäivään: Mestaruustaistossa mieletön sekuntipeli