Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Saksan uudella mallilla toimiva bussimonopoli valloittaa Eurooppaa – ei omista autojaan eikä palkkaa kuljettajia

2:02Halpabussiyritys pyrkii Saksasta pohjoismaihin
Julkaistu 11.10.2016 23:23
Toimittajan kuva

Tapio Nurminen

tapio.nurminen@mtv.fi

Saksan kaukobussiliikennettä hallitsee kolme vuotta markkinoiden vapauttamisen jälkeen yksi yritys, müncheniläinen Flixbus. Monopoliasemaan jyränneen Flixbusin pelätään nostavan jatkossa matkojen hintoja, jotta se voi rahoittaa laajentumistaan muualle Eurooppaan.

Kolmella bussilinjalla vuonna 2013 aloittanut start-up on joko ostanut kilpailijat yksi toisensa jälkeen pois markkinoilta tai ne ovat luovuttaneet enemmän ja vähemmän vapaaehtoisesti. Nyt Flixbusilla on Saksassa yli 90 prosentin markkinaosuus kaukobussliikenteestä.

Syyskuussa rautatiejätti Deutsche Bahn ilmoitti ajavansa oman bussiliiketoimintansa alas. Valtionyhtiön bussiliikenne jauhoi 12,5 miljoonan euron liikevaihdolla 28 miljoonan tappiot. Lopettaminen oli ainoa järkevä vaihtoehto.

Vihreistä busseistaan tunnetun Flixbusin kansainvälisistä toiminnoista vastaava Max Zeumer yrittää hälventää pelkoja yrityksensä hallitsevasta markkina-asemasta.

– Meidän markkinamme on paljon suurempi kuin pelkkä kaukobussiliikenne, Zeumer sanoo.

– Me olemme aina kilpailleet myös halpojen junalippujen, halpalentojen ja yhteiskäyttöautojen kanssa. Näillä markkinoilla meillä ei ole mahtia nostaa hintoja, hän muistuttaa.

Flixbus toimii jo useassa maassa

Vuodesta 2015 lähtien Flixbus on laajentunut aktiivisesti ja osin myös agressiivisesti muualle Eurooppaan. Yhtiöllä on jo vahva asema Ranskassa, Italiassa ja osassa Keski-Eurooppaa. Tänä vuonna Flixbus kuljettaa kaukobusseillaan yhteensä 30 miljoonaa ihmistä.

Seuraavana tähtäimessä ovat Pohjoismaat, joihin pyritään Tanskan kautta.

– Rajat ylittävässä liikenteessä me pärjäämme junia paremmin ja siksi me pyrimme aina ensin tarjoamaan yhteyksiä metropolien välillä. Sen jälkeen keskitymme luomaan sisäisen verkoston kuhunkin maahan, Zeumer erittelee.

Flixbus ei ole noussut matkustajien suosiksiksi pelkästään halvoilla hinnoilla. Sen valtteja ovat markkinatutkimusten mukaan kattava verkoston lisäksi busseissa tarjottava ilmainen wlan-yhteys.

Yritys ei omista busseja eikä palkkaa kuljettajia

Toisin kuin monet kilpailijat, Flixbus ei omista yhtään bussia eikä se palkkaa kuljettajia.

Varsinaista liikennöintiä hoitavat itsenäiset bussiyhtiöt omalla kalustollaan ja omilla kuljettajillaan. Flixbus rakentaa reittiverkoston ja huolehtii myynnistä sekä markkinoinnista. Bussiyhtiöt saavat 75 prosenttia lippujen hinnasta.

Max Zeumerin mukaan näitä samoja periaatteita sovelletaan myös muissa maissa. Ainakin Saksassa bussiyhtiöt vakuuttavat, että toiminta kannattaa.

– Emme me tekisi tätä, jos se ei kannattaisi, Flixbusin reittejä Münchenistä ajavan Baumann Busbetriebin toimitusjohtaja Harald Baumann sanoo.

Lisää aiheesta:

Onnibusilla ja Flixbusilla yhteinen vihollinen – eikä kyseessä ole bussiSähköbussien määrä kasvaa Suomessa räjähdysmäisesti: "Matkustajalle ero on aivan häkellyttävän suuri"Norwegianin varatoimitusjohtaja: Toimintaa justeerataan, mutta Suomi pysyy tärkeänäMiten yksi suosituimmista halpalentoyhtiöistä voi olla näin pahoissa vaikeuksissa? Norwegianilla jättivelat: "Äärimmäisen aggressiivinen etenemispolitiikka"Linja-automaailman väriläiskä OnniBus mullisti joukkoliikenteen – siirtyy nyt uuteen omistukseen VR saanee kovia kilpailijoita Ruotsista – myös brittiyhtiö ja norjalainen junayhtiö kiinnostuivat
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • Eilen19:55
    Italia

    100-vuotias Anna paahtaa töissä – tässäkö malli tulevaisuuden työelämään?

  • Eilen18:13
    Posti

    Eläkeyhtiöt nousivat Postin suurimmiksi omistajiksi valtion jälkeen

  • Eilen09:54
    Talouskasvu

    Monella olisi tilastojen mukaan varaa kuluttaa, mutta miksi rahat jäävät tilille?

  • Eilen07:16
    Turvallisuus

    Turva-alan jätti haluaa Suomen viranomaisille uuden aseen – yhtiö syntyi tragedian jälkeen

  • ti22:19
    Teknologia

    Älysormusyhtiö Ouralle 777 miljoonaa rahaa