Kyberrikolliset matkivat useimmin Microsoftia, paljastaa tietoturvaan erikoistunut Check Point. Tällaisia huijausviestit ovat!
Jos sait Microsoftilta viestin, voi olla, ettet kuitenkaan saanut.
Check Pointin mukaan vuoden 2023 lopussa kyberhuijauksissa hyödynnettiin eniten Microsoftin mainetta. Tietoturvayhtiö Check Point Software Technologiesin tutkimustoiminnasta vastaava Check Point selvitti, mitä tuotemerkkejä kyberrikolliset useimmin hyödyntävät. Selvityksessä käytiin läpi loka-, marras- ja joulukuu 2023.
Lue myös: Lankesitko sinäkin? Helsinkiläistä kivijalkakauppaa ei ollut olemassakaan
Tietoja kalastellaan Microsoftin nimissä
Henkilö- tai pankkitietoja yritetään huijata useimmin Microsoftia teeskentelemällä. Toisella sijalla oli Amazon ja kolmantena Google.
Yleisintä oli teknologia-alan yritysten maineen väärinkäyttö; perässä tulivat henkilön sosiaaliset verkostot ja pankkitoiminta.
Ajankohdallakin on merkitystä. Amazonin sijoitus loppuvuoden huijausyritysten kärkeen johtunee verkkokaupan jokasyksyisestä Prime Day -alennusmyynnistä lokakuussa.
Rikollisia avustaa tekoäly
– Myös vain vähän tietoteknistä osaamista omaavat kyberrikolliset voivat tarkasti jäljitellä laillisia tuotemerkkejä ja näin huijata pahaa-aavistamattomia asiakkaita sosiaalisen manipuloinnin keinoin, sanoo Check Point Softwaren Data Group Manager .

