Tämän viikon kovat pakkaset ovat jälleen olleet autoilijoiden kiusana.
Keskiviikon Huomenta Suomessa keskusteltiin sähköautoista. Markkinaraadissa aiheesta keskustelivat Kauppalehden toimituspäällikkö Jari Saario, Sähköinen liikenne -hankkeen johtaja Elias Pöyry sekä VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.
Sähköautot ovat saaneet kritiikkiä siitä, että niiden suorituskyky kärsii Suomen talvisissa olosuhteissa.
– Itse ajan sähköautolla ja tulin tänään 16 asteen pakkasessa. Käynnistyi, ja lämmitys toimii paljon nopeammin kuin bensiiniautossa, Pöyry kehaisee.
Saarion mukaan työmatkaliikenne onnistuneekin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja muissa kasvukeskuksissa mainiosti myös sähköautolla.
– Eikä talvella tarvitse välttämättä edes kesämökille mennä, että sekään ei ole mikään argumentti enää, Saario kertoo.
Laurikko muistuttaa, että ongelmia ei välttämättä tulekaan, mikäli auton akkukapasiteetti on riittävä.
– Se täytyy muistaa, että sähkölämmitykseen tarvitaan sähköä sähköautossa. Ja se hyvin äkkiä käyttää siihen lämmitykseen saman verran, mitä ajamiseen kuluu. Jos akkukapasiteetti on rajallinen, kuten se useissa autoissa on, se voi lyhentää ajomatkaa merkittävästi, hän toteaa, Pöyry sanoo.