Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköautojen tulevaisuudessa ongelmaksi nousee raaka-aineiden puute, joka tulee näkymään hintojen nousuna

2:06Nämä asiat ovat sähköautoilun yleistymisen isoimmat hidasteet SuomessaKatsomyös: Nämä asiat ovat sähköautoilun yleistymisen isoimmat hidasteet Suomessa
Julkaistu 06.07.2022 23:41

MTV LIFESTYLE – Kauppalehti

EU:n jäsenmaat hyväksyivät polttomoottoreiden valmistuskiellon vuodesta 2035 lukien. Autonvalmistajat ovat huolissaan kysynnän kasvusta ja raaka-aineiden saatavuusongelmista.

Eurooppalaisella autoteollisuudella näyttää olevan EU:n laatimaa polttomoottoripannaa suurempi huoli, nimittäin jo lähivuosina uhkaava pula akkumateriaaleista.

Volkswagen-konsernin johtaja kommentoi asiaa sen jälkeen, kun EU:n jäsenmaat hyväksyivät polttomoottoreiden valmistuskiellon vuodesta 2035 lukien. Uusien polttomoottorimallien myynti Euroopan unionin alueella on tuon jälkeen käytännössä kielletty.

”Tavoitteita vaikea saavuttaa”

Volkswagen-pomon mukaan riittävän akkutuotannon turvaamisessa tulee ilmenemään ongelmia.

”Tavoitetta on vaikea saavuttaa. Mutta mahdollista se on”, talousjohtaja Arno Antlitz totesi Reutersille.

”Uusien autotehtaiden pystyttäminen ei suinkaan ole se vaikein tehtävä. Kaikkein vaikein tehtävä on akkujen toimitusketjujen toiminnan tehostaminen.”

Volkswagen on kertonut lopettavansa polttomoottorimallien myynnin EU:n alueella unionin asettamaan takarajaan mennessä. Kaikki automerkit eivät ole antaneet yhtä selväsanaisia lausuntoja.

Esimerkiksi maailman suurin autonvalmistaja japanilainen Toyota on perinteisesti tuonut markkinoille erilaisilla hybriditekniikoilla varustettuja autoja.

Täyssähköautojen puolella yhtiön on kiiruhtanut hitaasti. Viime vuoden joulukuussa Toyota kuitenkin esitteli mittavan määrän täyssähköisiä konsepti-autoja tulevan varalle.

Saatavuudessa ongelmia

Suuret autonvalmistajat ovat kilvan etsineet akkuvalmistajista yhteistyökumppaneita sähköautojen kysynnän kasvaessa. Suuremmat murheet saattavat siitä huolimatta liittyä akkumateriaalien saatavuuteen.

Litiumin, nikkelin, magnesiumin tai koboltin toimitusvaikeudet uhkaavat nostaa autojen tuotantokustannuksia, nostavat hintoja ja leikkaavat voittomarginaaleja.

Monikansallisen Stellantis-konsernin toimitusjohtaja Carlos Tavares esitti oman varoituksensa toukokuussa. Hän ennakoi akkujen raaka-ainepulan iskevän autoteollisuuteen vuosien 2024–2025 paikkeilla.

Yhtälöä hankaloittaa sähköautojen kysynnän voimakas kasvu ja uusien akkutehtaiden samaan ajanjaksoon osuvat rakennustyöt.

EU:n jäsenmaat hyväksyivät komission asettaman takarajan 2035 pitkällisten neuvottelujen jälkeen. Etukäteen viisi maata oli esittänyt takarajan siirtämistä viidellä vuodella eteenpäin.

Vuoden 2035 takarajaa määrittävä laki on muotoiltu siten, että kaikki uudistuvilla polttoaineilla toimivat ajoneuvot hyväksytään sen piiriin, Reuters kertoo. Ehtona on, että niiden hiilidioksidipäästöt ovat nollassa.

Vuoteen 2026 ajoitetun välitarkastelun yhteydessä vielä selvitetään, miten eri teknologiat ovat tässä suhteessa kehittyneet.

Lue myös: Onko sähköauto turvallinen? Ammattimies kertoo, mitä kaikkea on syytä ottaa huomioon: "Näin asia ei tietenkään saisi olla"

Lisää aiheesta:

EU perääntyi polttomoottoriautojen täyskiellosta – autopomolta suorat sanat päätöksen vaikutuksestaEU-pamppu kannustaa autovalmistajia jatkamaan polttomoottoreiden tuotantoa – "600 000 työpaikkaa tuhoutuu"Autojätti pelkää: Markkinat voivat romahtaa, jos sähköautojen hinnat eivät laskeVolkswagen vakavana: Vuonna 2025 tapahtuu suuri muutos – tulee olemaan suunnaton haasteEnsimmäinen japanilaisvalmistaja ilmoitti hylkäävänsä polttomoottorit: "Kunnianhimoinen tavoite"Autovalmistajat varautuvat kaikkein pahimpaan – tästä pelkoa herättävässä "euroseiskassa" on kyse
SähköautotAutoilun kustannuksetAutotKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään