Moottori-lehden vertailun perusteella sähköautoon siirtyminen kannattaa taloudellisesti pitkällä tähtäimellä.
Sähköautoista uutisointi herättää joskus kipakkaa vastakaikua, sillä täyssähköiset kulkineet eivät istu ihan jokaisen budjettiin. Autoliiton julkaisema Moottori-lehti otti vinkistä vaarin ja teki vertailun budjettiluokan bensiiniauton ja täyssähköauton kustannuksista.
Testin bensiinikäyttöinen edustaja oli 2 100 euron Ford Mondeo vuodelta 2007. Täyssähköauton virkaa toimitti 9 000 euroa maksanut Nissan Leaf vuodelta 2013. Hankintahintoissa on melkoinen ero, mutta testin perusteella sähköön päätyminen saattaa silti kannattaa.
Mondeolla sadan kilometrin matka kustansi 21,4 euroa, keskikulutuksella (8,41 l/100 km) ja keskilitrahinnalla (2,545 e/l) laskettuna.
Leafilla vastaava matka kustansi 3,7 euroa, kaupunkikulutuksella (24,9 kWh/100 km) ja kotisähköllä (0,15 e/kWh) laskettuna.
Molemmat autoista ovat olleet Moottorin koeajossa useamman kuukauden. Lopputulema on, että esimerkiksi 15 000 kilometriä vuodessa ajava henkilö, jolla on edullinen sähkösopimus, säästää käyttövoimakuluissa sähkö-Leafin tapauksessa 2 655 euroa vuoteen. Tällöin autojen välinen hintaero kuittautuisi kolmessa vuodessa.