Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Saadaanko Suomeen "tunnin juna"? Miljardeja maksavista raideliikennehankkeista saadaan lisätietoja tänään

Lehtikuva
Julkaistu 10.09.2019 09:40

MTV UUTISET – STT

Raideliikennehankkeiden edistämisen tämänhetkisestä tilanteesta saadaan lisätietoja tänään liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.) pitämässä tiedotustilaisuudessa.

Hallitusohjelmaan on kirjattu kolme suurta rataverkon kehittämishanketta. Ne ovat päärata ja sen laajennukset sekä Helsingistä länteen ja itään suuntautuvat ratahankkeet.

Nykyistä nopeampia raideyhteyksiä, "tunnin junaa", lobataan ja toivotaan innolla sekä Tampereen että Turun suunnalla. Itäradalle ei sen sijaan ole selkeää linjausta, sillä eri kunnat kiistelevät siitä, mistä radan kannattaisi mennä.

Hallitusohjelma ei aseta hankkeita keskinäiseen tärkeysjärjestykseen. Suurissa ratahankkeissa eteneminen edellyttää, että niiden toteutuksesta ja rahoituksesta päästään sopimukseen valtion, kuntien ja muiden toimijoiden kanssa.

Edellinen, Juha Sipilän (kesk.) hallitus perusti isoja raidehankkeita varten emoyhtiön Pohjolan Rautatiet Oy:n tämän vuoden alussa. Varsinaisia hankeyhtiöitä ei kuitenkaan ehditty perustaa. Marin sanoi heinäkuussa STT:n haastattelussa toivovansa, että hankeyhtiöt saataisiin etenemään tämän vuoden puolella.

Julkisesta omistuksesta linjattu

Hankkeiden hintalaput nousevat useisiin miljardeihin. Hallitusohjelmassa linjataan, että hankeyhtiöiden ja keskeisen infran pitää olla julkisessa omistuksessa. Yksityistä rahoitusta saattaisi löytyä eläkeyhtiöiltä, jotka nollakorkojen maailmassa voivat olla kiinnostuneita tasaista tuottoa tuovista hankkeista.

Elokuussa julkisen puolen eläkeyhtiö Keva ja eläkeyhtiö Ilmarinen kertoivat STT:lle, että niillä olisi halukkuutta sijoittaa rataprojekteihin.


Marin arvioi aiemmin, että nopeiden uusien ratahankkeiden käynnistäminen voi vaatia vuosien työn.

– Kun puhutaan tulevaisuuden isoista linjauksista, vaikkapa tunnin yhteyksistä, niin kyse on huomattavasti pidemmästä aikavälistä kuin yhdestä hallituskaudesta, Marin sanoi heinäkuussa.

VM:ltä vihreää valoa tiukoin ehdoin

Valtiovarainministeriö (VM) on perinteisesti suhtautunut erilaisiin liikennehankkeiden yhtiömalleihin selkeästi nihkeämmin kuin liikenne- ja viestintäministeriö, mutta tiukoin reunaehdoin se on hyväksynyt hankeyhtiöt "rengeiksi, muttei isännäksi".

Ministeriön hallitusneuvotteluihin toimittaman aineiston mukaan "yhtiömallin järkevyys selviää vasta, kun on riittävän hyvä kuva mahdollisen sopimuksen ehdoista". STT sai kesällä valtiovarainministeriön toimittaman aineiston pyytämällä.

VM:n mukaan todennäköinen lähtökohta hankeyhtiössä olisi se, että yhtiö toimisi julkisen talouden sisällä. Näin esimerkiksi valtion velkaantumista ei voisi kiertää yhtiön kautta. Ministeriön mukaan yksityisen sektorin osana oleva hankeyhtiö olisi käytännössä vaikea rakentaa ja ilmeisen epärealistinen.

Juttua päivitetty 10.9.2019 kello 10:40. 

Lisää aiheesta:

Suuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaRadanvarsien kaupungit kiistelevät Tampereen nopean junayhteyden reitistä – "Kyllä yhteyden pitäisi olla nopeampi kuin tunti ja 18 minuuttia"Ministeri Marin: Tunnin junaradat Tampereelle ja Turkuun etenevät, mutta liikennöinti voi alkaa vasta 2030-luvullaLiikenneministeri Sanna Marin varoittaa ylioptimistisista raidetoiveistaRaidehankkeet ovat pöydällä hallitusneuvotteluissa – tavoitteena mahdollisesti kolme nopeaa junarataa ja satojen miljoonien eurojen väyläkorjauksetOrpo: Pisararata tai sen kaltainen ratkaisu tarvitaan – ratayhtiöt välttämättömät nopeiden raideyhteyksien aloittamiseksi
Sanna MarinJunatJulkinen liikenneLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sanna Marin
  • 7.12.15:22
    Linnan juhlat

    Asiantuntijat: Tässä olivat Linnan parhaat pukeutujat

  • 6.12.21:59
    Linnan juhlat

    Tekstiilikaksoset! Sanna Marinin ja Suzanne Innes-Stubbin asujen samankaltaisuus herätti keskustelua

  • 6.12.20:46
    Linnan juhlat

    Sanna Marin saapui Linnaan – edustaa näyttävästi hopeassa

  • 1.12.14:32
    Politiikka

    Sanna Marinin avustaja löysi uuden työpaikan

  • 20.11.16:01
    Politiikka

    Kenen tarina jää kerrottavaksi Marinin "tuhlaajahallituksesta"? Tästä erikoisessa miljardikiistassa on kysymys