Uusi liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) toppuuttelee toiveita siitä, missä aikataulussa uusia, isoja raidehankkeita voidaan ryhtyä viemään eteenpäin.
Marinin mielestä uusien raidelinjausten toteuttamiseen kaavailluista hankeyhtiöistä on aiempien suunnitelmien perusteella syntynyt liian optimistinen käsitys esimerkiksi kunnille ja poliitikoille.
Hankeyhtiöitä on hahmoteltu ratkaisuksi, joiden avulla pystyttäisiin rahoittamaan ja rakentamaan uusia, nopeita raideyhteyksiä. Helsingistä pohjoiseen suuntautuvan Suomi-radan, Turun tunnin junan ja Itä-Suomen nopean yhteyden yhteenlaskettu hintalappu olisi useita miljardeja euroja.
Edellinen Juha Sipilän (kesk.) hallitus perusti isoja raidehankkeita varten emoyhtiön Pohjolan Rautatiet Oy:n tämän vuoden alussa. Varsinaisia hankeyhtiöitä ei kuitenkaan ehditty perustaa hallituksen eron vuoksi.
Marin kertoo alun perin toivoneensa, että nykyinen hallitus voisi perustaa omat hankeyhtiönsä jo elokuussa. Nyt hän kuitenkin ennakoi, että hankeyhtiöiden aloitus saattaa lykkääntyä.
– Kun olen tätä asiaa selvittänyt ja tähän kokonaisuuteen perehtynyt, pidän elokuuta optimistisena ja toivon, että tämän vuoden puolella tässä asiassa pystyttäisiin etenemään, Marin sanoo.
Hänen mukaansa hankeyhtiöt ovat monimutkaisempi ja haastavampi kokonaisuus kuin tähän mennessä on kenties ymmärretty.
– Minulla on sellainen käsitys, että eri tahoilla, niin alueilla, kunnilla kuin ehkä kansanedustajilla, on ollut liian ruusuinen kuva siitä, miten näitä isoja hankkeita voitaisiin hankeyhtiöiden kautta toteuttaa.