Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liikenneministeri Sanna Marin varoittaa ylioptimistisista raidetoiveista

2:17Raideliikenteeseen isoja investointejaViime vuoden lopulla uutisoitiin raideliikenteeseen tehtävistä isoista investoinneista
Julkaistu 05.07.2019 03:00

MTV UUTISET - STT

Uusi liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) toppuuttelee toiveita siitä, missä aikataulussa uusia, isoja raidehankkeita voidaan ryhtyä viemään eteenpäin.

Marinin mielestä uusien raidelinjausten toteuttamiseen kaavailluista hankeyhtiöistä on aiempien suunnitelmien perusteella syntynyt liian optimistinen käsitys esimerkiksi kunnille ja poliitikoille.

Hankeyhtiöitä on hahmoteltu ratkaisuksi, joiden avulla pystyttäisiin rahoittamaan ja rakentamaan uusia, nopeita raideyhteyksiä. Helsingistä pohjoiseen suuntautuvan Suomi-radan, Turun tunnin junan ja Itä-Suomen nopean yhteyden yhteenlaskettu hintalappu olisi useita miljardeja euroja.

Edellinen Juha Sipilän (kesk.) hallitus perusti isoja raidehankkeita varten emoyhtiön Pohjolan Rautatiet Oy:n tämän vuoden alussa. Varsinaisia hankeyhtiöitä ei kuitenkaan ehditty perustaa hallituksen eron vuoksi.

Marin kertoo alun perin toivoneensa, että nykyinen hallitus voisi perustaa omat hankeyhtiönsä jo elokuussa. Nyt hän kuitenkin ennakoi, että hankeyhtiöiden aloitus saattaa lykkääntyä.

–  Kun olen tätä asiaa selvittänyt ja tähän kokonaisuuteen perehtynyt, pidän elokuuta optimistisena ja toivon, että tämän vuoden puolella tässä asiassa pystyttäisiin etenemään, Marin sanoo.

Hänen mukaansa hankeyhtiöt ovat monimutkaisempi ja haastavampi kokonaisuus kuin tähän mennessä on kenties ymmärretty.

–  Minulla on sellainen käsitys, että eri tahoilla, niin alueilla, kunnilla kuin ehkä kansanedustajilla, on ollut liian ruusuinen kuva siitä, miten näitä isoja hankkeita voitaisiin hankeyhtiöiden kautta toteuttaa.

Marinin mukaan eri tahoille on saattanut muodostua käsitys, että muutaman miljoonan euron panostuksilla päästäisiin nopeasti toteuttamaan miljardien eurojen raideinvestointeja.

–  Näiden kolmen ison raideyhteyden kohdalla puhutaan noin 350 miljoonasta eurosta pelkästään suunnittelun osalta. Ei voi olla niin, että käytettäisiin tämmöinen raha suunnitteluun ilman, että on minkäänlaista varmuutta siitä, että näillä hankkeilla on mahdollisuus toteutua.

Junalippujen pitää pysyä kohtuuhintaisina

Marinin mukaan ministeriössä pohditaan nyt erityisesti hankeyhtiöiden rahoituspohjaa. Käytännössä kyse on siitä, mistä löydetään rahat uusiin, nopeisiin raideyhteyksiin.

Selvitettävänä on muun muassa yksityisen rahoituksen rooli. Samalla Marin muistuttaa hallitusohjelman linjauksesta, että hankeyhtiöiden ja keskeisen infran pitää olla julkisissa käsissä.

Yksi elementti hankeyhtiöiden rahoituksessa voivat olla ratamaksut, jotka näkyisivät lopulta junalippujen hinnoissa. Marin kuitenkin painottaa, että lippujen hintojen pitää pysyä kohtuullisina, jotta ihmisillä on varaa matkustaa junalla.

Marin sanoo, ettei hän ole "turhan optimistinen" siitä, että nopeiden uusien ratojen rakentaminen pääsisi vielä tällä hallituskaudella käyntiin. Joitakin yksittäisiä osia, jotka liittyvät nopeisiin raidelinjauksiin, voi silti olla mahdollista toteuttaa. Esimerkiksi Espoon kaupunkiradasta voi Marinin mukaan tulla rakentamispäätös jo tällä hallituskaudella.

–  Kun puhutaan tulevaisuuden isoista linjauksista, vaikkapa tunnin yhteyksistä, niin kyse on huomattavasti pidemmästä aikavälistä kuin yhdestä hallituskaudesta.

Lisää aiheesta:

Suuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaKolme junarataa mullistaa liikkumisen Suomessa: Ministeri painottaa, että miljardihankkeiden takana on tärkeämpi syy kuin pakkomielle tunnin junastaRadanvarsien kaupungit kiistelevät Tampereen nopean junayhteyden reitistä – "Kyllä yhteyden pitäisi olla nopeampi kuin tunti ja 18 minuuttia"Saadaanko Suomeen "tunnin juna"? Miljardeja maksavista raideliikennehankkeista saadaan lisätietoja tänään Raidehankkeet ovat pöydällä hallitusneuvotteluissa – tavoitteena mahdollisesti kolme nopeaa junarataa ja satojen miljoonien eurojen väyläkorjauksetOrpo: Pisararata tai sen kaltainen ratkaisu tarvitaan – ratayhtiöt välttämättömät nopeiden raideyhteyksien aloittamiseksi
Sanna MarinVRJunatPolitiikkaTalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sanna Marin
  • 13.9.22:31
    Ukrainan sota

    Zelenskyi haluaa aikataulun EU-jäsenyydelle – "Ei suunnitelmaa, vaan edes jotain konkreettista"

  • 13.9.22:00
    Ukrainan sota

    Stubb ja Marin Kiovassa: Varoitus kolmannesta maailmansodasta erittäin salaisessa konferenssissa

  • 25.8.09:08
    Minka Kuustonen

    Minka Kuustonen juhlisti pyöreitään – Sanna Marin nappasi synttärisankarin syliinsä

  • 12.8.18:01
    Flow Festival

    Vogue Scandinavia jakoi otoksen Sanna Marinin rennosta festarityylistä

  • 11.8.15:04
    Nasima Razmyar

    Sanna Marin julkaisi vauhdikkaita festariotoksia – tanssi pöydällä