Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Orpo: Pisararata tai sen kaltainen ratkaisu tarvitaan – ratayhtiöt välttämättömät nopeiden raideyhteyksien aloittamiseksi

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoo, ettei kokoomus vastusta Helsingin keskustan alle suunniteltua Pisararataa, jolla purettaisiin päärautatieaseman ruuhkaa.
Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoo, ettei kokoomus vastusta Helsingin keskustan alle suunniteltua Pisararataa, jolla purettaisiin päärautatieaseman ruuhkaa.Lehtikuva
Julkaistu 25.03.2019 17:20

MTV UUTISET–STT

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) sanoo, ettei kokoomus vastusta Helsingin keskustan alle suunniteltua Pisararataa, jolla purettaisiin päärautatieaseman ruuhkaa.

– Osana kokonaisjärjestelyä tarvitaan ilman muuta Pisararata tai sen kaltainen ratkaisu, jotta pääkaupunkiseudun liikenne toimii. Turha niitä junia on ajattaa odottamaan Espoon asemalle, Orpo sanoo.

Hän jättäisi ammattilaisten arvioitavaksi, mitä tunnin junien ja Lentoradan eteneminen vaatii pääkaupunkiseudun sisäiseltä rataverkolta. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne toteuttaisi Pisararadan isoista raidehankkeista ensimmäiseksi.

Lue myös: Helsingin Pisararadan suunnitelmat valmistuivat – toteutuspäätös puuttuu yhä

Orpon mielestä ratayhtiöt ovat aivan välttämättömät, jotta muun muassa nopeat raideyhteydet Helsingistä Turkuun ja Tampereelle saadaan alkuun. Hän kertoo yllättyneensä Rinteen jyrkästä kannasta hankeyhtiöitä vastaan. Rinne sanoi STT:n haastattelussa olevansa tyytyväinen, että ratayhtiöiden valmistelu pysähtyi hallituksen eroon.

– Kummallista puhetta Rinteeltä. Tässä on kyseessä iso kokonaisuus, joka pitää sisällään pääkaupungin raidejärjestelyt ja sen lisäksi tarvitaan kipeästi isot kansalliset ratahankkeet. Meillä on muitakin tarpeita infrassa, kuten teiden kunnossapitoa, Orpo sanoo.

– Tämä kaikki ei ole kuuna päivänä mahdollista, jos emme pysty löytämään budjetin ulkopuolisia rahoituskanavia ja tapoja rahoittaa nämä miljardihankkeet. Hankeyhtiöt ovat se tapa.

Ei kyse yksityistämisestä

Orpon mukaan yhtiöissä ei ole kyse yksityistämisestä, vaan vaihtoehtoisen rahoitusmallin löytämisestä julkisesti omistetuille yhtiöille. Ratayhtiöiden osakkaita olisivat radanvarren kaupungit ja valtio.

– Yhtiöt voisivat ottaa lainaa ja rakentaa tärkeät yhteydet nopeammin ja sitten vuosikymmenten saatossa maksaa lainaa pois, Orpo sanoo.

Näin budjettirahoitusta voitaisiin käyttää muihin liikennehankkeisiin.

– Jos Rinne vetää ruksit hankeyhtiöiden päälle, hän samalla työntää nämä ratahankkeet vuosikymmenien päähän.

Orpon mukaan hankeyhtiöt tulevat seuraavan hallituksen eteen, oli se minkä värinen tahansa.

– Joka tapauksessa lopulliset päätökset esimerkiksi osakassopimuksista ja omistajista tehdään hallituksen pöydässä ja eduskunnan hyväksynnällä. Valmistelu on vasta aivan alkuvaiheessa. 

Lisää aiheesta:

Suuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaKolme junarataa mullistaa liikkumisen Suomessa: Ministeri painottaa, että miljardihankkeiden takana on tärkeämpi syy kuin pakkomielle tunnin junastaSaadaanko Suomeen "tunnin juna"? Miljardeja maksavista raideliikennehankkeista saadaan lisätietoja tänään Liikenneministeri Sanna Marin varoittaa ylioptimistisista raidetoiveistaRaidehankkeet ovat pöydällä hallitusneuvotteluissa – tavoitteena mahdollisesti kolme nopeaa junarataa ja satojen miljoonien eurojen väyläkorjauksetSelvitys: Helsingin, Turun ja Tampereen välille tarvitaan tunnin pikajunayhteys työntekijöille
JunatPetteri OrpoKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • 10.12.13:56
    Politiikka

    Kohtalon hetkiä elävää Länsirataa uhkaa typistys – ensi viikolla kovia ratkaisuja

  • 9.12.13:41
    Kotimaa

    Ministerit tukkanuottasilla – Grahn-Laasonen: Ranteen puheet "eivät edusta hallituksen kantaa"

  • 1.12.21:40
    Vihti

    Vihdin kunnanvaltuusto hyväksyi Länsiradan osakassopimuksen

  • 28.11.10:02
    Tasoristeysonnettomuudet

    Elokuun tragediasta täyskäännös: Ennätyspitkä tauko tasoristeysturmissa

  • 26.11.19:21
    Pelastusoperaatiot

    Loukkaantunut joutsen pelastettiin junaraiteilta Helsingin keskustassa