Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ruokakauppa selvinnyt vähin harmein lakoista, ja tilanne helpottaa loppuviikolla – teollisuutta sen sijaan painavat miljoonien menetykset

1:45Auto- ja kuljetusalan venyminen aiheuttaa tuntuvia tappioita vientiyrityksissäAuto- ja kuljetusalan venyminen aiheuttaa tuntuvia tappioita vientiyrityksissä
Julkaistu 20.02.2023 17:01

MTV UUTISET – OSSI RAJALA – LISÄ KÄRNÄ – JOONAS TURUNEN

AKT:n lakot vaikuttavat laajasti suomalaiseen talouselämään, kun tavara ei liiku satamista sisään tai ulos. Lisäksi maan sisäiset kuljetukset ovat viivästyneet lakon takia. Lakkojen aiheuttamat tappiot riippuvat paljon alasta.

Metsäteollisuus on yksi sellaisista aloista, joka kärsii ahtaajien lakosta.

– Jos huomioidaan, että metsäteollisuuden tuotteista 75 prosenttia menee vientiin ja näistä jopa 90 prosenttia kulkee meriteitse, niin satamien seisahduksella on merkittävää vaikutusta, joten puhutaan päivätasolla noin 35-40 miljoonan euron vientitulojen menetyksistä, kertoo logistiikkapäällikkö Alina Koskela Metsäteollisuudesta MTV uutisille.

Metsäteollisuuden suurten ja jatkuvien tilausten tilannetta ei nyt helpota se, että ahtaajien lakko päättyy joskus ja tavara matkaa viiveen jälkeen maailmalle.

Sillä välin teollisuuden asiakkaat ovat hyvin voineet siirtää jo tilauksiaan muualle Eurooppaan ja suomalaisten yritysten rahat jäävät saamatta.

Jos ahtaajien lakko pitkittyy, monet vientialojen teollisuusyritykset todennäköisesti vähentävät tuotantoaan.

Lue myös: Analyysi: Kateutta vai aitoa huolta? Suomi on jumissa, roskikset tyhjentämättä ja kauppojen hyllyissä puutteita, kun työmarkkinoita repii huoli "yleisen linjan" riittävyydestä

Kauppa ei ole paljon kärsinyt

Päivittäistavarakaupassa AKT:n lakot eivät ole toistaiseksi aiheuttaneet suuria pulmia. Kauppojen omat varastot ovat toistaiseksi riittäneet.

–  Tuotteita on ollut saatavilla lakon ajan verrattain hyvin. Kuluttaja on huomannut yksittäisten tuontituotteiden häiriöitä. Esimerkiksi joidenkin ulkomaisten hedelmien ja vihannesten saatavuudessa on voinut olla puutteita. Muutoin ei ole ollut isoja vaikutuksia, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n valmiuspäällikkö Lauri Kulonen.

Joissakin kaupoissa on ollut pakko varastoida jätteitä takahuoneisiin, kun jätekuljetuksissa on ollut viivettä.

Kaupan alalle tuo helpotusta se, että kuljetukset toimivat taas ainakin hetken keskiviikosta lähtien. Osa AKT:n lakkojen ensimmäisestä aallosta päättyy, vaikka sopuratkaisuja ei syntyisi.

Keskiviikkona moni lakko ainakin jää tauolle

AKT:n kuorma-auto- sekä säiliöauto- ja öljytuotealoja koskevat lakot päättyvät keskiviikkoon 22. helmikuuta mennessä. Tämä helpottanee ainakin hetkeksi kaupan kuljetuksia ja polttoaineiden jakelun tilannetta.

Terminaalitoiminta-alan lakon on määrä jatkua keskiviikkoaamuun kello 6.

Ahtaajien lakko satamissa jatkuu toistaiseksi, kunnes sopu syntyy.

Jos sopua ei synny AKT:n muilla aloilla, niiden seuraavat lakot alkavat 1. maaliskuuta ja kestäisivät pääosin viikon verran.

Kuorma-autoalan, huoltokorjaamoiden ja säiliöautoalan osalta lakko alkaisi 1. maaliskuuta ja päättyisi aamuyöllä 8. maaliskuuta.

Linja-autohenkilökunnan lakko alkaisi 1.3 ja päättyisi 10.3.

Öljytuotealan lakko alkaisi 1.3. ja päättyisi 8.3.

Terminaalitoiminnan uusi lakko alkaisi 1.3. ja päättyisi 8.3.

Lisää aiheesta:

Näin maanantain lakkonyrkki iskee vientiin ja polttoainejakeluun – tämä vaikutuksista tiedetään nytNäin AKT:n lakko kurittaa ruokakauppoja – yksi tuote on jo päässyt loppumaankinEi sopua linja-autoliikenteen ja huoltokorjaamoiden työriitaan, neuvottelut jatkuvat torstaina – MTV seuraa lakkojaAKT:n sovitteluissa ei saatu tänään tuloksia – ahtaajien lakko voi rampauttaa ulkomaankaupanTorstain mahdollinen ahtaajalakko pysäyttäisi lähes koko ulkomaankaupan – näkyisi kuluttajille tuoretuotteiden saatavuudessaMitä lakkoilu maksaa? Metsäteollisuus puhuu kymmenistä miljoonista euroista päivässä – "Voidaan laskea kunnolla vasta jälkikäteen"
TalousKauppaTyömarkkinatMetsäteollisuusLakotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 09:43
    Huijaukset

    Liian hyvää ollakseen totta? Nämä merkit paljastavat sijoitushuijauksen

  • 09:11
    Teollisuus

    Pomon ilme kertoo kaiken: Kemianteollisuus kärvistelee

  • Eilen16:54
    Aktia Pankki

    Näin tiuhaan Aktia on vaihtanut johtajiaan – Haglund lähti jo ennen kuin aloitti

  • Eilen14:19
    Huijaukset

    Varo! Sijoitushuijausten määrä on kasvanut merkittävästi

  • Eilen14:15
    Mitä ihmettä?

    Ruotsalaismiehen luottokortti lakkasi toimimasta – syy yllätti virkailijatkin