AKT:n lakot vaikuttavat laajasti suomalaiseen talouselämään, kun tavara ei liiku satamista sisään tai ulos. Lisäksi maan sisäiset kuljetukset ovat viivästyneet lakon takia. Lakkojen aiheuttamat tappiot riippuvat paljon alasta.
Metsäteollisuus on yksi sellaisista aloista, joka kärsii ahtaajien lakosta.
– Jos huomioidaan, että metsäteollisuuden tuotteista 75 prosenttia menee vientiin ja näistä jopa 90 prosenttia kulkee meriteitse, niin satamien seisahduksella on merkittävää vaikutusta, joten puhutaan päivätasolla noin 35-40 miljoonan euron vientitulojen menetyksistä, kertoo logistiikkapäällikkö Alina Koskela Metsäteollisuudesta MTV uutisille.
Metsäteollisuuden suurten ja jatkuvien tilausten tilannetta ei nyt helpota se, että ahtaajien lakko päättyy joskus ja tavara matkaa viiveen jälkeen maailmalle.
Sillä välin teollisuuden asiakkaat ovat hyvin voineet siirtää jo tilauksiaan muualle Eurooppaan ja suomalaisten yritysten rahat jäävät saamatta.
Jos ahtaajien lakko pitkittyy, monet vientialojen teollisuusyritykset todennäköisesti vähentävät tuotantoaan.