Ruokakauppa selvinnyt vähin harmein lakoista, ja tilanne helpottaa loppuviikolla – teollisuutta sen sijaan painavat miljoonien menetykset

Auto- ja kuljetusalan venyminen aiheuttaa tuntuvia tappioita vientiyrityksissä 1:45
Auto- ja kuljetusalan venyminen aiheuttaa tuntuvia tappioita vientiyrityksissä

AKT:n lakot vaikuttavat laajasti suomalaiseen talouselämään, kun tavara ei liiku satamista sisään tai ulos. Lisäksi maan sisäiset kuljetukset ovat viivästyneet lakon takia. Lakkojen aiheuttamat tappiot riippuvat paljon alasta.

Metsäteollisuus on yksi sellaisista aloista, joka kärsii ahtaajien lakosta.

– Jos huomioidaan, että metsäteollisuuden tuotteista 75 prosenttia menee vientiin ja näistä jopa 90 prosenttia kulkee meriteitse, niin satamien seisahduksella on merkittävää vaikutusta, joten puhutaan päivätasolla noin 35-40 miljoonan euron vientitulojen menetyksistä, kertoo logistiikkapäällikkö Alina Koskela Metsäteollisuudesta MTV uutisille.

Metsäteollisuuden suurten ja jatkuvien tilausten tilannetta ei nyt helpota se, että ahtaajien lakko päättyy joskus ja tavara matkaa viiveen jälkeen maailmalle.

Sillä välin teollisuuden asiakkaat ovat hyvin voineet siirtää jo tilauksiaan muualle Eurooppaan ja suomalaisten yritysten rahat jäävät saamatta.

Jos ahtaajien lakko pitkittyy, monet vientialojen teollisuusyritykset todennäköisesti vähentävät tuotantoaan.

Kauppa ei ole paljon kärsinyt

Päivittäistavarakaupassa AKT:n lakot eivät ole toistaiseksi aiheuttaneet suuria pulmia. Kauppojen omat varastot ovat toistaiseksi riittäneet.

–  Tuotteita on ollut saatavilla lakon ajan verrattain hyvin. Kuluttaja on huomannut yksittäisten tuontituotteiden häiriöitä. Esimerkiksi joidenkin ulkomaisten hedelmien ja vihannesten saatavuudessa on voinut olla puutteita. Muutoin ei ole ollut isoja vaikutuksia, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n valmiuspäällikkö Lauri Kulonen.

Joissakin kaupoissa on ollut pakko varastoida jätteitä takahuoneisiin, kun jätekuljetuksissa on ollut viivettä.

Kaupan alalle tuo helpotusta se, että kuljetukset toimivat taas ainakin hetken keskiviikosta lähtien. Osa AKT:n lakkojen ensimmäisestä aallosta päättyy, vaikka sopuratkaisuja ei syntyisi.

Keskiviikkona moni lakko ainakin jää tauolle

AKT:n kuorma-auto- sekä säiliöauto- ja öljytuotealoja koskevat lakot päättyvät keskiviikkoon 22. helmikuuta mennessä. Tämä helpottanee ainakin hetkeksi kaupan kuljetuksia ja polttoaineiden jakelun tilannetta.

Terminaalitoiminta-alan lakon on määrä jatkua keskiviikkoaamuun kello 6.

Ahtaajien lakko satamissa jatkuu toistaiseksi, kunnes sopu syntyy.

Jos sopua ei synny AKT:n muilla aloilla, niiden seuraavat lakot alkavat 1. maaliskuuta ja kestäisivät pääosin viikon verran.

Kuorma-autoalan, huoltokorjaamoiden ja säiliöautoalan osalta lakko alkaisi 1. maaliskuuta ja päättyisi aamuyöllä 8. maaliskuuta.

Linja-autohenkilökunnan lakko alkaisi 1.3 ja päättyisi 10.3.

Öljytuotealan lakko alkaisi 1.3. ja päättyisi 8.3.

Terminaalitoiminnan uusi lakko alkaisi 1.3. ja päättyisi 8.3.

Lue myös:

    Uusimmat