Torstain mahdollinen ahtaajalakko pysäyttäisi lähes koko ulkomaankaupan – näkyisi kuluttajille tuoretuotteiden saatavuudessa

Neuvottelut jatkuvat, mutta onko sopua näkyvissä? MTV Paltan toimistolla, jossa saatiin väliaikatietoja 16:59
Kerroimme aiemmin, miten postikiistan selvittely on tänään sujunut.

Rahtiliikenteeseen ja satamatyöhön vaikuttaneet tukilakot hiljensivät jo viikonloppuna satamia, ja torstaina Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n uudet tukilakot uhkaavat käytännössä lähes pysäyttää koko ulkomaankaupan.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n mukaan Suomen viennistä menee satamien kautta noin 90 prosenttia, tuonnista vähän vähemmän.

Toimitusjohtaja Juha Mutru Satamaoperaattoreista kertoo, että satamat hiljenivät jo viime viikonloppuna AKT:n ylityö- ja vuoronvaihtokiellon takia.

Ahtaajien tukilakko alkaa, jos postikiistaan ei synny sopua

Postityöntekijöiden Posti- ja liikennealan unionin PAUn lakkoa koskeva ahtaajien tukilakko alkaa torstaina aamulla kello 6, jos Postin työehtoriitaa ei saada ratkaistua. Tukilakon aikana työstä pidättäytyvät työntekijät, jotka tekevät työtä Satamaoperaattorien ja AKT:n välisen ahtausalan työehtosopimuksen piirissä.

Mutrun mukaan ahtaajat ehtisivät normaalisti töihin torstaina, jos postikiistaan löydettäisiin viimeistään huomenna päivällä ratkaisu ja lakko peruuntuisi.

– Uskon, että jos saadaan hyvissä ajoin ilmoitus, he tulevat normaalisti omaan työvuoroonsa, Mutru sanoi tiistaina.

Mutrun mukaan laivavarustamot reitittävät jo nyt uudelleen aluksiaan käynnissä olevien tukilakkojen vuoksi, joten joitakin laivoja jäisi Suomeen tulematta, vaikka lakko peruttaisiin saman tien.

Osa aloista voi varautua lakkoon

EK:n pääekonomistin Penna Urrilan mukaan vain harvalla alalla on mahdollisuuksia hakea tuotteille muita reittejä päämarkkina-alueelle.

– Joillain aloilla voidaan varautua torstain lakkoon toimittamalla tavaraa etukäteen enemmän tai varmistaa, että varastoissa on tilaa, hän sanoo.

Parin päivän pysähdyksestä, joka ahtaajalakosta seuraisi, ei kuitenkaan Urrilan mukaan vielä seuraa laajoja tuotantoseisokkeja tuotantolaitoksiin.

Vahinkoa syntyy sitä enemmän, mitä pidempään lakko kestää.

– Nyt kun tässä on pohjalla ylityökiellot ja muut toimenpiteet kahden vuorokauden lakon edellä, se vielä korostaa sitä, että alkaa aiheutua vahinkoa, jota ei pysty ottamaan takaisiin myöhemmin, Mutru sanoo.

Ahtaajien lakon aikana tavaraa kasaantuisi joka tapauksessa satamiin, vaikka osa rekoista jää tulematta satamiin. Rahtiliikenteen palautuminen normaaliksi voi kestää viikkojakin, koska tavaraa kertyy varastoon ja lakon jälkeiset kuljetukset ovat täyteen varattuja.

– Ei se ihan parissa päivässä korjaannu, kun viikonloppukin tulee perään ihan heti, Urrila selvittää.

Kuluttajille näkyisi tuoretuotteiden saatavuudessa

Urrilan mukaan isoin huoli lyhyissä seisokeissa on toimitusvarmuus ja suomalaisten asema niissä toiminnoissa, joissa aika on hyvin kriittinen eikä ole varaa myöhästymisiin.

Kuluttajille parin päivän seisaus tuskin Urrilan mukaan näkyy muuten kuin joissain tuoretuotteissa.

– Viikon seisaus tuntuisi aivan eri tavalla jo. Suurin osa elintarvikkeista on kuitenkin suhteellisen nopeasti pilaantuvia.

AKT:n jäsenet ovat viime viikon alusta lähtien jättäneet Postin tavarat ja lähetykset käsittelemättä, mikä vaikuttaa myös satamiin. Viime keskiviikkona tulivat voimaan AKT:n ylityö- ja vuoronvaihtokiellot, jotka tuntuvat myös satamissa.

Eilen Merimies-Unionin tukitoimet pysäyttivät Suomen lipun alla kulkevan rahtiliikenteen merillä. EK:n mukaan Suomen lipun alla kulkevien alusten työnseisaus kohdistuu noin kolmasosaan Suomen ulkomaankaupasta.

STT ei tavoittanut AKT:n puheenjohtajaa Marko Piiraista.

Lue myös:

    Uusimmat