Ei sopua linja-autoliikenteen ja huoltokorjaamoiden työriitaan, neuvottelut jatkuvat torstaina – MTV seuraa lakkoja

Ahtaajien työkiistassa ei edelleenkään sopua – AKT hylkäsi ehdotuksen 2:46
20.2.2023: Ahtaajien työkiistassa ei edelleenkään sopua – AKT hylkäsi ehdotuksen.

Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n työriidoissa ei saatu sopua. Lakot alkoivat keskiviikkona 15. helmikuuta kello 6. MTV seuraa tässä artikkelissa tapahtumien kulkua. 

Tiistai 21.2.

17.22: Ei sopua linja-autoliikenteen ja huoltokorjaamoiden työriitaan, neuvottelut jatkuvat torstaina

Sovittelu linja-autoliikenteen ja huoltokorjaamoiden työriidassa ei tuottanut tänään tulosta.

Sovittelua jatketaan seuraavan kerran torstaina 23. helmikuuta kello 10. Asiasta kertoi sovittelija Jukka Ahtela Twitter-tilillään.

Sovittelun osapuolina olivat Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto (AKT) ja Autoliikenteen Työnantajaliitto (ALT).

AKT on antanut lakkovaroituksen linja-autoalalle. Lakko alkaisi keskiviikkona 1. maaliskuuta kello 3 ja päättyisi perjantaina 10. maaliskuuta kello 3. (STT)

17.00: Lakkoileva AKT suostui ahtaamaan ja viemään eteenpäin Puolustusvoimien Ukraina-apua

Puolustusvoimat pyysi Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitolta (AKT) maanantaina poikkeuslupaa Puolustusvoimien tarvikkeiden ahtaamiseksi ja eteenpäin viemiseksi Ukrainaan AKT:n lakon aikana, kertoo liiton puheenjohtaja Ismo Kokko STT:lle.

– AKT vastasi poikkeuslupapyyntöön myöntävästi, että toki onnistuu, Kokko sanoo.

11.04:

Ylemmät Toimihenkilöt YTN ja Teknologiateollisuuden työnantajat ovat hyväksyneet suunnittelu- ja konsulttialan ylempien toimihenkilöiden uuden kaksivuotisen työehtosopimuksen. Viime viikolla saavutetun neuvottelutuloksen piirissä on noin 31000 ylempää toimihenkilöä.

Palkankorotukset ovat teknologiateollisuuden yleisen linjan mukaisia. Palkat nousevat kahden vuoden aikana yhteensä 6 prosenttia, ja lisäksi ensimmäisen vuoden aikana maksetaan kustannusvaikutuksiltaan yhden prosentin kertaerä.

Uuteen sopimukseen sisältyy myös tekstimuutoksia, muun muassa palkallisten perhevapaiden lisäys noin kolmella viikolla.

Maanantai 20.2.

Ammattiliitto AKT:n autoliikenteen alojen työriitoihin ei saatu sopua tämän päivän sovittelussa.

Kuorma-autoalan, terminaalialan sekä säiliöauto- ja öljytuotealan sovittelua jatketaan keskiviikkona, kertoo valtakunnansovittelijan toimisto Twitterissä.

Myös ahtausalan sovittelu jatkuu keskiviikkona, tviittaa valtakunnansovittelijan toimisto.

Perjantai 17.2.

5.23: AKT:n lakot ja työriitojen sovittelu jatkuvat tänään

Valtakunnansovittelija Anu Sajavaara ja sovittelija Leo Suomaa jatkavat tänään sovittelua Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n kanssa. Soviteltavana on tänään ahtausalan työriita, joka on suureksi osaksi pysäyttänyt tavaraliikenteen satamissa.

Sovittelu jatkuu myös kuorma-autoalan, terminaalitoiminnan ja säiliöauto- ja öljytuotealan työriidassa.

AKT:n lakot satamissa ja kuljetusalalla alkoivat keskiviikkona sen jälkeen kun liitto hylkäsi sovintoehdotuksen. Ahtausalan lakolle ei ole ilmoitettu takarajaa, joten se jatkuu kunnes sopu syntyy.

Torstai 16.2.

11.23: Ahtausalan sovittelu jatkuu perjantaina

Ahtausalan työriidan sovittelu Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ja työnantajapuolen Satamaoperaattorit ry:n välillä jatkuu huomenna, kertoo valtakunnansovittelijan toimisto Twitterissä.

Huomenna jatkuu myös kuorma-autoalan, terminaalitoiminnan ja säiliöauto- ja öljytuotealan sovittelu.

Tänään alkaa puolestaan linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamoiden sovittelu.

7.20: Posti- ja logistiikka-alan unioni aloitti yöllä tukilakon

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on aloittanut torstaina keskiyöllä tukilakon, jolla se tukee Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:ta.

PAU:n lakko päättyy ensi viikon tiistaina 21. helmikuuta, jos AKT ei ole päässyt siihen mennessä sopuun palkankorotuksista ja työehdoista. 

PAU kertoo, että tukilakko koskee Postin ja Transval Logistics Oy:n kuorma-atojen ja perävaunujen lastaus- ja purkutöitä.  Se ei koske postinjakelua ja käsittelyä, eikä toimihenkilötehtäviä. Tukilakon ulkopuolelle rajataan turvallisuuteen ja terveyteen liittyvät työt. 

7.18: AKT:n työriidan sovitteluja jatketaan tänään

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton (AKT) lakot jatkuvat tänään satamissa ja kuorma-autoalalla, terminaalitoiminnassa sekä säiliö- ja öljytuotealalla.

Valtakunnansovittelija Anu Sajavaaran ja sovittelija Leo Suomaan on määrä jatkaa näiden työriitojen sovittelua lähipäivinä, kertoo valtakunnansovittelijan toimisto.

AKT jätti tiistaina uusia lakkovaroituksia koskien muun muassa linja-autohenkilökuntaa ja huoltokorjaamoita. Näiden työriitojen sovittelu alkaa jo tänään sovittelija Jukka Ahtelan johdolla. Uudet lakot alkavat 1. maaliskuuta, ellei sopua synny sitä ennen.

Keskiviikko 15.2.

17.12: Kela: Kuljetusalan lakko voi hidastaa etuuskäsittelyä

Kelaan postitetut hakemukset ja liitteet voivat viivästyä kuljetusalan lakon vuoksi, kertoo Kela tiedotteessaan.

Kela suosittelee asiakkaita käyttämään OmaKela-verkkopalvelua hakemusten sekä liitteiden lähettämisessä.

– Suurin osa Kelan asiakkaista käyttää jo OmaKelaa. Jos suinkin on mahdollista, nyt kannattaa siirtyä hoitamaan Kela-asioitaan verkossa, sanoo Kelan asiakkuusyksikön päällikkö Soili Orre.

Kela kertoo tiedotteessa pyrkivänsä joustamaan ja huomioimaan ratkaisuissaan lakon aiheuttamat viivästykset.

16.33: Finnairin lennot voivat myöhästellä AKT:n lakon takia

Lentoyhtiö Finnairin mukaan AKT:n lakolla ei ole merkittäviä vaikutuksia yhtiön lentoihin. Tankkausresurssit ovat kuitenkin lakon aikana tavallista pienemmät, minkä vuoksi lennot voivat esimerkiksi olla myöhässä.

– Olemme valmistautuneet ja varautuneet huolella lakon käynnistymiseen, Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoi tänään yhtiön osavuosikatsausinfossa.

– Olemme pystyneet lisäämään polttoainetta varastoissamme. Olemme luottavaisia sen suhteen, että polttoainekuljetuksia voidaan hoitaa myös erityisjärjestelyin.

Lentoasemayhtiö Finavia kertoi eilien tiistaina illalla, että AKT:n lakko voi vaikuttaa myös lentoliikenteeseen. Lähinnä vaikutukset kohdistuvat lentopolttoaineen jakeluun ja lentokoneiden tankkaukseen.

Finavia kehottikin matkustajia varautumaan siihen, että lakko voi vaikuttaa lentojen aikatauluihin. Kunkin lentoaseman reaaliaikaiset lentotiedot voi tarkistaa Finavian verkkosivuilta.

15.59: AKT:n lakko ei uhkaa huoltovarmuutta – peruselintarvikkeista ei tule pulaa

Huoltovarmuuskeskuksen asiantuntijan mukaan lakon osapuolten kanssa on pystytty sopimaan poikkeuksista kuten lääke- ja eläinrehukuljetuksista.

Tavaraviennin ja -tuonnin valtaosin pysäyttänyt AKT:n lakko ei aiheuta akuutteja ongelmia yhteiskunnan toiminnalle, arvioi Huoltovarmuuskeskuksen vanhempi varautumisasiantuntija Jukka Etelävuori.

Etelävuori sanoo, että Suomi on yhteiskuntana varautunut kriittisten asioiden osalta hyvin. Lisäksi lakon osapuolten kanssa on pystytty sopimaan tietyistä poikkeuksista kuten lääke- ja eläinrehukuljetuksista.

– On sovittu, että tiettyjä tuoteryhmiä pystytään käsittelemään, vaikka lakko jatkuu. Ja asioista pystytään vielä osapuolten kanssa keskustelemaan, jos tulee yhteiskunnan toimivuuden kannalta haasteita, Etelävuori kertoo.

Lääkkeiden kohdalla tilannetta helpottaa se, että ne kulkevat nykyään pitkälti rekkakuljetuksina, joihin ahtaajien lakko ei vaikuta. Näissä kuljetuksissa siis kuljettaja ajaa auton alukseen ja sieltä pois.

Etelävuori arvioi, että kansalaisille lakko alkaa näkyä puutteina kauppojen elintarvikevalikoimissa. Peruselintarvikkeista ei kuitenkaan tule pulaa.

– Kaiken näköiset energiakuljetukset ovat hyvin tärkeitä, mutta niidenkin kohdalla on varauduttu hyvin tässä maassa, Etelävuori jatkaa.

Hänen mukaansa varautuminen on hyvää varsinkin fossiilisten polttoaineiden kohdalla. Sen sijaan varastoissa ei ole suuria määriä sellaisia biotyyppisiä polttoaineita, joiden säilyvyys ei ole kovin pitkä. Etelävuori ei kuitenkaan pidä tätä niin kriittisenä ongelmana, että sillä olisi ainakaan heti suurempia vaikutuksia.

Etelävuori kertoo, että eniten lakko vaikuttaa teollisuuden irtolasteihin, joka ovat kokonaisia ja osittaisia laivalasteja.

– Niitä ei sitten pureta, ja vaikutus näkyy valmistavassa teollisuudessa kohtuullisen nopeasti.

– En tällä hetkellä näe, että meillä olisi huoltovarmuuden kannalta tässä mitään kriisiä. Mutta kaiken kaikkiaan lakko on hyvin ikävä, ja toivotaan, että osapuolet pääsevät sopuun. Kun lakko alkaa vaikuttaa niin, että joitain tehtaita joudutaan sulkemaan, niin kyllähän se yhteiskunnan toimivuutta alkaa haitata, Etelävuori sanoo.

11.05: Lakko uhkaa jäteastioiden tyhjennystä pk-seudulla

Auto- ja kuljetusalan keskiviikkona alkaneen lakon takia ainakin puolet pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asuinkiinteistöjen jäteastioista uhkaa jäädä tyhjentämättä päivittäin, kertoo Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY.

– Tyhjennämme päivittäin yli 34 000 jäteastiaa, eli jokaisena lakkopäivänä noin 17 000 jäteastiaa jää tyhjentämättä. Koska kyseessä on lakko, korvaavaa henkilöstöä ei ole saatavilla, sanoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen tiedotteessa.

Lakko koskettaa HSY:n mukaan eniten seka- ja biojätteiden sekä kartonki- ja muovipakkausten astiatyhjennyksiä. Ainoastaan lasipakkausten ja pienmetallin kuljetukset jatkuvat kohtuullisen normaaleina. HSY sanoo varmistavansa jätehuollon toimivuuden yhteiskunnallisesti tärkeiden kohteiden palveluissa, kuten sairaaloissa.

Lakko näkyy varmimmin niissä kiinteistöissä, joissa jäteastioita on asukkaita kohden vähiten ja joiden tyhjennysrytmi on tihein.

HSY suosittaa jätteiden säilyttämistä kotona, parvekkeella tai varastossa, jos kiinteistön jäteastiat ovat täynnä. Ylitäyttyneet jäteastiat viivästyttävät kuljetuksia entisestään.

8.53: Satamaoperaattorien Mutru: Sovintoehdotuksen hyväksyntä oli erittäin vaikeaa ratkaista

Satamaoperaattorien Juha Mutrun mukaan sovittelijan sovintoehdotuksen hyväksyminen oli työnantajapuolelle erittäin vaikeaa. 

– Siellä oli nimenomaan teksteissä sellaisia AKT:n vaatimuksia, joita oli otettu mukaan sovintoehdotuksiin, joita on hyvin vaikea hyväksyä ja niistä tullaan keskustelemaan vielä.

Mutru kertoo vaatimusten liittyvän työajanlyhennyksiin, mutta ei avaa MTV Uutisille tarkemmin sisältöä.

8.47: Kokko: Tavara lähtee satamasta aikanaan eteenpäin

Lakkotoimia on sanottu Suomen viennin kannalta järeiksi.

AKT:n puheenjohtajan Ismo Kokon mukaan työtaisteluun joudutaan, kun neuvottelut eivät auta.

– Meidän ala on tämäntyyppinen ja se sitten näkyy. Lohdun sanana voisi sanoa sen, että kun moni sanoo aina, että menetykset ovat suuria. Eihän menetykset tule täysimääräisesti, koska kaikki tavara tuolta satamasta aikanaan lähtee eteenpäin.

Ahtaajat olivat viimeksi lakossa 13 vuotta sitten. Tuolloin lakko kesti kaksi viikkoa. Kokko toivoo, että sopu löytyy nyt nopeammin.

– Me olemme valmiit neuvottelupöytään. Jos sovittelija kutsuu, totta kai sinne mennään samantien ja koitetaan saada sopu aikaiseksi.

8.34: AKT:n Kokko: Tekstien osalta sopu olisi voinut olla lähempänä

Tunnelma sumuisessa Helsingissä Vuosaaren satamassa oli aamulla rauhallinen lakon AKT:n lakon pysäytettyä sataman.  

AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko kertoi MTV Uutisten haastattelussa Vuosaaressa, että sovittelijan antamassa sopimusehdotuksessa tekstien osalta päästiin lähemmäksi sopua verrattuna palkankorotuksiin.

– Siellä on ollut useampi kysymys, joita on yritetty puida. Sanotaan näin, että siinä ehkä sopu olisi voinut ollut lähempänä, mutta ei päästy maaliin, Kokko sanoo.

6.39: Suora lähetys kello 8.15: MTV Uutiset lakkosatamassa

Huomenta Suomi vierailee Helsingin Vuosaaren lakkosatamassa kello 8.15.

Suora lähetys Vuosaaresta on katsottavissa artikkelin alusta.

Lakkotunnelmista kertovat AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko ja Satamaoperaattorien toimitusjohtaja Juha Mutru.

6.07: AKT:n lakot ovat alkaneet satamissa ja kuljetuksissa

Puoliltaöin alkoivat kuorma-autoalan sekä säiliöauto- ja öljytuotealan lakot. Aamukuudelta alkoivat puolestaan ahtausalan lakko satamissa sekä terminaalialan lakko.

Työtaisteluun päädyttiin, kun AKT hylkäsi eilisiltana sovittelijan työriitaan antaman sopimusehdotuksen.

AKT:n puheenjohtajan Ismo Kokon mukaan sovintoehdotukset olivat sekä tekstien että palkankorotusten osalta riittämättömiä.

Valtakunnansovittelijan toimiston mukaan sovittelua yritetään jatkaa lähipäivinä.

5.51. Ensimmäiset lakot ovat alkaneet

Ensimmäiset Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n lakot ovat alkaneet satamien ahtaustyössä ja kolmella autoliikenteen sopimusalalla. Puoliltaöin alkoivat kuorma-autoalan sekä säiliöauto- ja öljytuotealan lakot.

Aamukuudelta ovat puolestaan alkamassa ahtausalan lakko satamissa sekä terminaalialan lakko.

Työtaisteluun päädyttiin, kun Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT hylkäsi eilisiltana sovittelijan työriitaan antaman sopimusehdotuksen.´

AKT:n puheenjohtajan Ismo Kokon mukaan sovintoehdotukset olivat sekä tekstien että palkankorotusten osalta riittämättömiä.

Lakot koskevat kaikkiaan noin 9  000:ta työntekijää ja vaikuttavat laajasti Suomen ulkomaankauppaan ja moniin kuljetuksiin.

Valtakunnansovittelijan toimisto tviittasi sopimusehdotuksen kaaduttua, että työriidan sovittelua yritetään jatkaa lähipäivinä.

Valtaosa AKT:n sopimuksista ja samalla työrauhavelvoite päättyi tammikuun lopussa.

5.40: Työnantajat: "Häikäilemätöntä peliä"

AKT:n puheenjohtajan Ismo Kokon mukaan nyt saadut sovintoehdotukset olivat sekä tekstien että palkankorotusten osalta täysin riittämättömiä.

–  Sen enempää tekstikysymyksiin kuin riittäviin palkkaratkaisuihin ei työnantajapuolella löytynyt mielenkiintoa, Kokko sanoi tiedotteessa.

AKT antoi samalla uusia lakkovaroituksia lakoista, jotka alkaisivat 1. maaliskuuta. Lakot koskisivat kuorma-autoalaa, huoltokorjaamoita, säiliöautoalaa, linja-autohenkilökuntaa, öljytuotealaa ja terminaalitoimintaa.

Työnantajapuoli tuomitsi AKT:n toiminnan vastuuttomaksi.

–  AKT pelaa häikäilemätöntä peliä laittamalla Suomen säppiin ja ajamalla vientiteollisuuden päin seinää. Mikään ei riitä, vaan AKT vaatii reilusti viennin päänavausten ja jopa Saksan ratkaisujen ylittäviä palkankorotuksia, sanoivat Autoliikenteen Työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasarainen ja Kemianteollisuuden työmarkkinajohtaja Minna Etu-Seppälä tiedotteessa.

5.30: EK: "Emme voi ylittää palkankorotuksissa vientiteollisuuden tasoa"

Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Ilkka Oksala syytti AKT:ta yrityksestä painostaa itselleen muita aloja korkeammat palkankorotukset.

Satamaoperaattorit peräävät yleistä linjaa Satamaoperaattorit ry varoitti, että lakko vahingoittaa välittömästi ulkomaankauppaa ja johtaa pahimmillaan tehtaiden alasajoon. Vain 1  800 ahtaajan lakko hiljentää toiminnan kaikissa Suomen satamissa.

– Emme voi ylittää palkankorotuksissa vientiteollisuuden tasoa, sillä olemme riippuvaisia vientiyrityksistä asiakkaina, sanoi Satamaoperaattorien toimitusjohtaja Juha Mutru tiedotteessa.

Mutru huomautti, että ahtaajien palkat ylittävät jo nyt teollisuustyöntekijöiden palkat keskimäärin 28 prosentilla.

– Säännölliseltä työajaltaan ahtaajat saavat keskimäärin 4  000 euroa kuussa. Ylityö- ja sunnuntaikorotuksineen palkka on jo yli 4  400 euroa kuussa, Mutru sanoi.

Tiistai 14.2.

Finavia: AKT:n lakko voi vaikuttaa myös lentoliikenteeseen

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton (AKT) lakko voi vaikuttaa myös lentoliikenteeseen. Asiasta tiedotti Suomen lentoasemia operoiva Finavia verkkosivullaan tiistaina ennen AKT:n lakkoilmoitusta..

Finavian tiistain tietojen mukaan AKT:n lakko voi vaikuttaa lähinnä lentopolttoaineen jakeluun ja lentokoneiden tankkaukseen.

Finavia pyytää matkustajia seuraamaan oman lentoyhtiön tai matkanjärjestäjän tiedotusta sekä varautumaan siihen, että lakko voi vaikuttaa esimerkiksi lennon aikatauluun.

Kunkin lentoaseman reaaliaikaiset lentotiedot saa Finavian verkkosivuilta osoitteesta https://www.finavia.fi.

Teknologiateollisuuden ylempien toimihenkilöiden työriidassa päästiin sopuun

Teknologiateollisuuden ylempiä toimihenkilöitä koskevassa työriidassa on päästy sopuun, kertoo valtakunnansovittelijan toimisto Twitterissä. Työntekijäpuolen YTN ja Teknologiateollisuuden työnantajat hyväksyivät valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen tiistai-iltana.

Huomenna alkavaksi ilmoitettu kolmipäiväinen työnseisaus peruuntuu.

Lakon piirissä olisi ollut noin 20  000 ihmistä useissa teknologiateollisuuden yrityksissä.

Satamaoperaattorit ry: "AKT:n toiminnasta on vastuullisuus kaukana"

Satamaoperaattorit ry pitää AKT:n ahtausalan lakkoa vastuuttomana.

– Lakkovahingot nousevat mittaviksi, sillä satamien toiminnan pysähtyminen vaikuttaa koko kansantalouteen, Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutru sanoo. Vain 1 800 ahtaajan lakko hiljentää toiminnan kaikissa Suomen satamissa, joiden kautta kulkee 90 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta eli 280 miljoonaa euroa vuorokaudessa.

Palkankorotustaso vientiteollisuudesta

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijöiden liitto AKT ry on hylännyt sovittelijan sovintoehdotuksen, koska yleiseksi linjaksi muodostunut palkankorotustaso ei riittänyt AKT:lle.

– Emme voi ylittää palkankorotuksissa vientiteollisuuden tasoa, sillä olemme riippuvaisia vientiyrityksistä asiakkaina, Mutru korostaa. Ahtaajien palkat ylittävät jo nyt teollisuustyöntekijöiden palkat keskimäärin 28 prosentilla. Säännölliseltä työajaltaan ahtaajat saavat keskimäärin 4 000 euroa kuussa. Ylityö- ja sunnuntaikorotuksineen palkka on jo yli 4 400 euroa kuukaudessa.

Satamaoperointiyritykset ovat kamppailleet kannattavuusongelmien sekä kansainvälisten logististen häiriöiden kanssa. Palkkojen osuus satamaoperointiyritysten liikevaihdosta on noin puolet. Viime aikoina polttoaine- ja energiakustannusten nousu on entisestään lisännyt satamaoperointiyritysten kannattavuushaasteita.

– Lakko pienentää entisestään palkankorotusvaraa, sillä se katkaisee yritysten toiminnan ja sekoittaa logistisen ketjun, jonka palauttaminen käy todella kalliiksi.

Satamaoperaattorit ry sanoo tiedotteessaan, että lakko tuo mainehaitan suomalaiselle vientiteollisuudelle, koska toimituksissa ei pysytä asiakkaille luvatuissa ajoissa. Vientiteollisuuden merkitys kansantalouden tasolla on mittava, sillä yhteensä metsä-, teknologia- ja kemianteollisuus tuottaa lähes puolet Suomen koko arvonlisäyksestä.

Tehdasteollisuutta voi haitata myös tuonnin pysähtyminen, koska raaka-aineista ja komponenteista syntyy pulaa, tiedotteessa kerrotaan. Lakosta kärsivät myös kuluttajat ja vähittäiskauppa, sillä ensimmäisenä kauppojen hyllyiltä loppuvat ulkomailta tuotavat tuoretuotteet.

Jos lakko pitkittyy, paperi-, kokoonpano- ja terästeollisuuden tehtaita uhkaa alasajo. Jonkin aikaa vientiteollisuus voi jatkaa tuotantoa ja hyödyntää puskurivarastoja, tiedote päättyy.

"Lakoista kärsivät kaikki"

– AKT pelaa häikäilemätöntä peliä laittamalla Suomen säppiin ja ajamalla vientiteollisuuden päin seinää. Mikään ei riitä, vaan AKT vaatii reilusti viennin päänavausten ja jopa Saksan ratkaisujen ylittäviä palkankorotuksia. Yleinen linja on syntynyt Teknologiateollisuuden, Kemianteollisuuden, Kaupan alan ja Elintarviketeollisuuden sekä Ammattiliitto Pron ja Erton ratkaisujen myötä. On käsittämätöntä, että tämä ei kuitenkaan riitä AKT:lle, toteavat Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n toimitusjohtaja Mari Vasarainen ja Kemianteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Minna Etu-Seppälä.

EK:n johtaja: "AKT:n lakko on vastuuton"

Lakko pysäyttää suurelta osin viennin ja tuonnin sekä vaikeuttaa kuorma-autoliikennettä Suomessa.

– Huolimatta hankalasta alusta on tällä työmarkkinakierroksella tehty palkkaratkaisuja, joiden piirissä on jo yli 300 000 suomalaista palkansaajaa. Työmarkkinoille on siis viennin avauksen jälkeen syntynyt yleinen linja, jota on syytä tällä kierroksella noudattaa, EK:n johtaja Ilkka Oksala toteaa.

Työmarkkinaratkaisuja on tällä kierroksella syntynyt mm. teknologiateollisuuden, kemianteollisuuden, kaupan ja elintarviketeollisuuden aloilla.

– AKT pyrkii nyt lakkoilemalla painostamaan itselleen muita aloja korkeammat palkankorotukset, Oksala sanoo.

Lakko vaikuttaisi 280 miljoonan euron arvosta käytävään ulkomaankauppaan päivässä. Ulkomaankaupasta, siis viennistä ja tuonnista, 90 prosenttia kuljetaan satamien kautta.

– AKT vaarantaa lakollaan suomalaisten työpaikkoja sekä aiheuttaa vahinkoa koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Pitkittyessään lakolla on syviä vaikutuksia, jos ja kun suomalaisyritykset menettävät asiakassuhteita lakon takia, Oksala sanoo.

Lakonuhka koskee kaikkia satamia, joissa tehdään ahtaustyötä AKT:n sopimuksella. Näistä suurimmat satamat ovat Hamina-Kotka, Helsinki, Hanko, Kokkola, Naantali, Pori, Oulu, Rauma, Turku, Uusikaupunki.

"Sovintoesitykset teksteiltään ja palkankorotuksiltaan riittämättömiä"

AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokon mukaan sovintoesitykset olivat sekä teksteiltään että palkankorotuksiltaan riittämättömiä.

Kokko  kertoo AKT:n olevan valmis neuvottelupöytään, kun sovittelija kutsuu.

Satamaoperaattorien toimitusjohtaja Juha Mutrun mukaan palkkakysymys oli neuvotteluissa vaikein asia.

– Vaikka hyväksyimme ehdotuksen, siellä oli erittäin pahoja yksityiskohtia, Mutru kommentoi.

Mutrun mukaan on tärkeää, että yleistä valtakunnan palkankorotuslinjaa noudatetaan. Hän kertoo ehdotettujen palkankorotusten olleen samalla tasolla, kuin vientialan aikaisemmin sovitut palkankorotukset.

Sovittelupöytään palataan Mutrun uskomuksen mukaan nopeasti. Lakon pitkittyessä vaikutukset näkyisivät kuluttajille viikossa tavaroiden puutteena.

Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasaraisen mukaan lakko tulee näkymään muun muassa tavaran kuljetuksessa, pakettien liikkuvuudessa ja ympäristöhuollon kuljetuksessa. Esimerkiksi kotitalousjätteiden kuljetuksiin lakko vaikuttaa ensimmäisenä, kertoo Vasarainen.

Ehdotus oli Vasaraisen mukaan Autoliikenteen työnantajaliiton sietorajan yläpuolelle, mutta sovitus olisi heidän puoleltaan kuitenkin hyväksytty.

Kemianteollisuus ry:n johtava asiantuntija Jaana Neuvonen kertoo, että myös heidän puoleltaan sopimus hyväksyttiin. Päätös hyväksynnästä ei ollut Neuvosen mukaan helppo koronan sekä Euroopassa käytävän sodan tuomien vaikeuksien vuoksi.

– Tilanne oli sen verran vaikea että sovintoehdotukseni ei ollut riittävä, sovittelija Leo Suomaa kommentoi medialle heti kello 20 jälkeen.

Ahtausalan lakko käynnistyy huomenna kello kuusi aamulta ja jatkuu toistaiseksi. Terminaalialan lakko alkaa myös huomenna kello 6 aamulla ja jatkuu ensi keskiviikkoon. Kuorma-autoalan sekä säiliöauto- ja öljytuotealojen lakot alkavat heti vuorokauden vaihtuessa ja päättyisivät ensi tiistaina puolilta öin

MTV Uutisten politiikan toimittaja Antonia Berg kommentoi asiaa valtakunnansovittelijan toimistolta aiemmin tänään, neuvottelujen vielä ollessa käynnissä.

– Vaikea ennustaa, mitä tapahtuu. Juttelin juuri tuossa sovittelija Leo Suomaan kanssa –joka nämä esitykset antoi osapuolille – ja hän totesi, että tämä on kuin jouluaatto. Jännitystä on ilmassa.

Sovittelija Leo Suomaan sovintoehdotukset koskevat ahtausalaa, kuorma-autoalaa, terminaalitoimintaa sekä säiliöauto- ja öljytuotealaa. Lakot koskevat yhteensä noin 9  000:ta työntekijää. Lakko pysäyttää suurimman osan Suomen viennistä ja tuonnista.

– Ahtaajien lakolle ei ole annettu mitään päivämäärää, milloin se päättyisi. Sehän vaikuttaa todella voimakkaasti Suomen vientiin. Nuo muut lakot ovat viikon kestoisia. 

Sovittelut AKT:n työehtosopimuksista alkoivat tänään aamukahdeksalta sekä autoliikenteen että satamien osalta. Maanantainkin sovittelut päättyivät tuloksettomina.

Valtaosa AKT:n sopimuksista ja samalla työrauhavelvoite päättyi tammikuun lopussa.

Lue myös:

    Uusimmat