Ruokalähettiala on noussut Suomessa tänä vuonna kukoistukseen. Pelkästään kotiinkuljetusyhtiö Woltin kuljettaman ravintolaruoan arvo nousee tänä vuonna kymmenien miljoonien eurojen arvoiseksi. Woltin perustajaosakkaan mukaan iso aalto on vasta edessä, sillä ruoanhankinta digitalisoituu.
Kotimaisella Woltilla oli vuosi sitten noin kaksikymmentä lähettiä. Nyt heitä on yli 500. Keväällä Wolt meni Tukholmaan, elokuussa yritys avasi toiminnan Tallinnassa.
– Iloksemme Tallinnassa meni eilen ensimmäisenä päivänä enemmän tilauksia kuin Helsingissä meni viidennen kuukauden kohdalla lanseeraamisesta, sanoo Juhani Mykkänen, joka on yksi yrityksen perustajaosakkaista.
Ihmiset ovat vastaanottaneet kotiin tuotavan ruoan lämmöllä.
– Tänä vuonna meidän kautta tilatun ruoan arvo mitataan kymmenissä miljoonissa euroissa, kertoo Mykkänen.
Ihmiset haluavat lisää aikaa
Mitä se kertoo tästä ajasta. Miksi juuri nyt kotiinkuljetuspalvelu toimii?
– Ihmiset tykkäävät, että he saavat jostain vähän lisää aikaa ja nykyään heillä on älypuhelimet. Saat helposti ruokaa puolessa tunnissa kotiin ja voit tehdä sillä ajalla, mitä haluat.
Mykkänen sanoo, että tilaamalla ruokansa kotiin, voi saada vuodessa kymmenen lisävapaapäivää.
– Tilaan Woltilla seitsemän kertaa viikossa. Säästän siinä kolmisen tuntia aikaa sen sijasta, että juoksen lähikauppaan, kokkaan ruokaa kotona ja odotan laskua ravintolassa. Se on 160 tuntia vuodessa. Jos olen päivässä 16 tuntia hereillä, saan kymmenen lisäpäivää vuodessa.
